Leerlijn psychische klachten: verschil tussen versies
k |
(update ll-medewerkers) |
||
Regel 11: | Regel 11: | ||
| | | | ||
'''Leerlijnhouder'''<br /> | '''Leerlijnhouder'''<br /> | ||
− | Dick Walstock | + | {{Auteur - Dick Walstock}}huisarts, kaderarts GGZ, docent |
|- | |- | ||
| | | | ||
'''Leerlijnmedewerkers'''<br /> | '''Leerlijnmedewerkers'''<br /> | ||
− | + | vacant | |
− | |||
− | |||
|} | |} | ||
Versie van 30 nov 2021 om 14:11
Leerlijn psychische klachten |
---|
Leerlijnhouder |
Leerlijnmedewerkers |
Disclaimer: de meeste informatie en bouwstenen zijn bij het overzetten naar de nieuwe wiki goed overgekomen. Het kan helaas zo zijn dat een link niet werkt of iets onduidelijk is. Indien dat zo is, stuur dan een mail naar Jolien Heimensem of j.heimensem@amsterdamumc.nl
De leerlijn psychische klachten en aandoeningen wil, aan de hand van de KBA's, bouwstenen voor onderwijs bieden voor zowel aios, hao's als docenten.
Inhoud
Fasering en zelfsturing
Het uitgangspunt voor de leerlijn ‘Psychische klachten en aandoeningen’ is ‘vraag-gestuurd onderwijs’. Daarom is de leerlijn geordend rondom de KBA’s.
Per KBA vind je een onderwijsmateriaal, variërend van een los Youtube-filmpje tot een compleet programma. Bij de verschillende onderdelen staat een toelichting met suggesties hoe het programma te gebruiken is en voor welke opleidingsfase het het méést geschikt is. Maar, uiteraard, kan daar (vraaggestuurd) van afgeweken worden.
Enkele bouwstenen zijn niet te koppelen aan één of meerdere KBA's, en zijn hieronder te vinden. Ze voorzien in meer algemene informatie en moedigen de AIOS aan zich ook in deze kanten van de dagelijkse praktijk te verdiepen.
- Praktijkorganisatie - POHGGZ en zorg voor mensen met psychische klachten
- Juridische aspecten samenwerking huisarts en POHGGZ
- Somatische controles bij patiënten met ernstige psychiatrische aandoeningen
- Mensen met psychosociale of psychische problemen, of met psychiatrische stoornissen zijn vaak kwetsbaar en moeten kunnen rekenen op passende zorg, van bijvoorbeeld de huisarts.
- Zorgen voor betekent in dit geval aandacht geven, goed luisteren en een empathische benadering.
- Zorgen voor betekent ook laagdrempelig en dichtbij zijn, zorg in de buurt van de patiënt en zonder wachttijden.
- De zorg in de huisartsenpraktijk sluit aan bij de hulpvraag, de kwetsbaarheid en problemen van de patiënt en is gericht op zelfredzaamheid, weerbaarheid en oplossingen. 'Zorg voor' betekent in dit kader vooral ook 'passende zorg'. Niet meer dan nodig, niet minder dan noodzakelijk.
- De zorg is methodisch, dat wil zeggen gebaseerd op door de beroepsgroep geformuleerde richtlijnen en de zorg is op maat voor de specifieke problemen en mogelijkheden van de individuele patiënt.
- De zorg wordt verleend in de huisartsenpraktijk en voldoet daarmee ook aan alle belangrijke kenmerken hiervan: continu, longitudinaal, generalistisch, persoonlijk, laagdrempelig en met inachtneming van de hele context van de patiënt.
De huisarts biedt diagnostiek en begeleiding vanuit een generalistisch perspectief.
- De huisarts maakt een inschatting van de ernst en het risico van de situatie en stelt een behandelplan op, zoveel mogelijk op basis van richtlijnen en houdt daarbij rekening met de persoonlijke context.
- De huisarts is poortwachter en gids bij verwijzingen naar andere hulpverleners in b.v. GB-GGZ en S-GGZ.
Bouwstenen
E-learning
1. Begeleidt een patiënt met spanningsklachten, overspanning of burn-out. | Competenties |
---|---|
|
|
- Diagnostiek en behandeling van slaapproblemen
- Praktijkopdracht - Patiëntgerichte casuspresentatie
- Praktijkopdracht - Psychische klachten
- Psychotherapeutische interventies - Oplossingsgericht werken
- Spanningsklachten deel 1 - Begrippen en aanpak
- Spanningsklachten deel 2 - Consultvoering
2. Zet bij een patiënt met angst- en stemmingsklachten /stoornissen de benodigde behandeling in. | Competenties |
---|---|
|
|
- Praktijkopdracht - Patiëntgerichte casuspresentatie
- Praktijkopdracht - Psychische klachten
- Psycho-educatie - Paniekstoornis c.q. -aanval
- Psychotherapeutische interventies - G-schema
- Psychotherapeutische interventies - Oplossingsgericht werken
3. Diagnosticeert acute psychiatrische stoornissen en zet de benodigde behandeling in. | Competenties |
---|---|
|
|
- Acute psychiatrie
- Crisissituaties in de GGZ
- Praktijkopdracht - Patiëntgerichte casuspresentatie
- Psychotherapeutische interventies - G-schema
- Psychotherapeutische interventies - Oplossingsgericht werken
4. Schat bij suïcidaliteit het gevaar in voor de patiënt en diens omgeving en zet de benodigde hulp in. | Competenties |
---|---|
|
|
5. Motiveert een patiënt met (een verhoogd risico voor) verslavingsgedrag voor passende zorg. | Competenties |
---|---|
|
|
- Geneesmiddelenmisbruik - Opiaten
- Praktijkopdracht - Patiëntgerichte casuspresentatie
- Praktijkopdracht - Psychische klachten
- Psychotherapeutische interventies - G-schema
- Psychotherapeutische interventies - Oplossingsgericht werken
6. Zet bij een patiënt met gevolgen van traumatische gebeurtenissen de benodigde zorg in. | Competenties |
---|---|
|
|
- Diagnosticeren en begeleiden van een PTSS
- Praktijkopdracht - Patiëntgerichte casuspresentatie
- Psychotherapeutische interventies - Oplossingsgericht werken
7. Signaleert persoonlijkheidstrekken en – stoornissen, definieert de gevolgen hiervan voor de zorgverlening en adviseert de patiënt om indien nodig passende begeleiding te vinden. | |
---|---|
|
|
- Borderline persoonlijkheidsstoornis - Inzicht in gedrag
- Persoonlijkheidsstoornissen herkennen
- Praktijkopdracht - Patiëntgerichte casuspresentatie
- Psychotherapeutische interventies - G-schema
- Psychotherapeutische interventies - Oplossingsgericht werken
8. Zet bij kinderen met afwijkend gedrag passende diagnostiek en behandeling in. | |
---|---|
|
|
- Diagnostiek GGZ bij kinderen - Het scharnierconsult
- Kinderen met problematisch of afwijkend gedrag
- Praktijkopdracht - Patiëntgerichte casuspresentatie
- Praktijkopdracht - Psychische klachten
Literatuur
Psychiatrisch onderzoek
- Gids voor de huisartsenpraktijk: DSM-5 M. W. Hengeveld
- Het psychiatrisch onderzoek: Hengelveld
Maatschappelijk debat/plaats GGZ
- Doe eens normaal: over de zin en onzin van psychiatrische diagnoses, Milou van Hintum.
- Borderline Times, Dirk de Wagter
- De depressie-epidemie, Trudy Dehue
- De Goede GGZ, Philippe Delespaul, Michael Milo, Frank Schalken, Wilma Boevink en Jim van Os.
Persoonlijkheidsstoornissen
- Zo ben ik nu eenmaal: Willem van der Does
Depressie
- Dat moet mij weer gebeuren, Zwartkijkers en zeurpieten en pechvogels, Willem van der Does.
- De depressie-epidemie: Trudy Dehue
Communicatie
- Patient gericht Communiceren, Remke van Staveren
- Patient gericht communiceren in de GGZ. Remke van Staveren.
- Schulz Von Thun: Hoe bedoelt U?
Psychotherapeutische interventies
- Oplossingsgerichte vragen: Frederike Bannink.
- Positieve gezondheid: Oplossingsgericht werken in de huisartspraktijk: Frederieke Bannink en Pieter Jansen.
- Beren op de weg spinsels in je hoofd. Theo Ijzermans ea. (RET)
- ACT; Gijs Jansen ( Acceptance and commitment therapie)
- Kortdurende psychologische interventies voor de eerste lijn .Paul Rijnders, Els Heene
Huisarts en POH-GGZ
- Protocollaire GGZ, M.H. van Venrooij, NHG-uitgave
Kinderpsychiatrie
- M104 ADHD bij kinderen samenvatting / volledig
- M62 Angst samenvattingskaart / volledig
- M77 Delier: samenvatting / volledig
- M44 Depressie: samenvatting / [ volledig]
- M59 Enuresis nocturna: samenvatting / volledig
- M10 Problematisch alcoholgebruik: samenvatting / volledig
- M23 Slaapproblemen en slaapmiddelen: samenvatting / volledig
- M85 Stoppen met roken: behandelrichtlijn
- M102 SOLK: samenvatting / volledig
- M104 ADHD bij kinderen: samenvatting / volledig
Algemeen
- http://www.psychiatrienet.nl
- http://www.psychischegezondheid.nl/
- http://www.ggznieuws.nl
- http://www.trimbos.nl
- http://www.ggzrichtlijnen.nl
- http://www.nvvp.net/ ( beroepsvereniging Psychiatrie, inlogcode verreist)
Suicide
- http://www.veiligezorgiederszorg.nl/speerpunt-suicide/samenvatting-mdr-diagnostiek-en-behandeling-van-suicidaal-gedrag.pdf
- http://www.depressiesteunpunt.com/html/suicide.html
- http://www.113.nl
In het kader van gespreksvaardigheden
- http://www.therapiehulp.nl
- http://www.moeilijkemensen.nl
- http://www.mediview.org ( met mooie instructiefimpjes alleen op I pad via I tunes)
- app: Medcomm van Remke van Staveren.
Depressie
- http://www.gripopjedip.nl/nl/Home/
- http://www.kleurjeleven.nl/ ( online zelfhulp van Trimbos)
- http://www.nodea.nl/ ( wetenschappelijk onderzoek naar depressie en angst)
- http://www.nesda.nl/nl/ ( wetenschappelijk onderzoek naar depressie en angst)
Borderline
Alternatieve nieuwe therapieen
- Running therapie
- Mindfulness
- ACT ( Accepteance and Commitment therapie)
- http://www.timetoact.nl
Maatschappelijk debat rond GGZ
Angst
- http://www.nedkad.nl/
- http://www.nodea.nl/ ( wetenschappelijk onderzoek naar depressie en angst)
- http://www.nesda.nl/nl/ ( wetenschappelijk onderzoek naar depressie en angst)
- http://www.angstlijst.nl/angsten
Schizofrenie
- http://www.npo.nl/doe-even-normaal/POMS_S_NTR_596726 Serie-10 delig met allerlei psychiatrische aandoeningen.
Overige leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |