Leerlijn preventie: verschil tussen versies
(update ll-medewerkers) |
|||
Regel 25: | Regel 25: | ||
We zullen een overzicht aan onderwerpen aandragen waarover in de spreekkamer regelmatig vragen komen. Dit varieert van screenend bloedonderzoek tot welk dieet te volgen bij diabetes type 2. | We zullen een overzicht aan onderwerpen aandragen waarover in de spreekkamer regelmatig vragen komen. Dit varieert van screenend bloedonderzoek tot welk dieet te volgen bij diabetes type 2. | ||
− | |||
− | |||
====Preventie en huisarts==== | ====Preventie en huisarts==== | ||
Het doel van preventie in de gezondheidszorg is zorgen dat mensen langer gezond blijven door hun gezondheid te bevorderen en te beschermen. Preventie heeft ook tot doel ziekten en complicaties van ziekten te voorkomen, of in een zo vroeg mogelijk stadium op te sporen. | Het doel van preventie in de gezondheidszorg is zorgen dat mensen langer gezond blijven door hun gezondheid te bevorderen en te beschermen. Preventie heeft ook tot doel ziekten en complicaties van ziekten te voorkomen, of in een zo vroeg mogelijk stadium op te sporen. | ||
+ | |||
+ | zelfreflectie; | ||
*[[Wat verstaan we onder preventie? En wat vind jij?]] | *[[Wat verstaan we onder preventie? En wat vind jij?]] | ||
− | *[[ | + | *[[Hoe maak ik risico's begrijpelijk voor mijn patient?|Hoe maak ik risico's begrijpelijk voor mijn patiënt?]] |
− | |||
*[[De preventieparadox, wat is dat eigenlijk?]] | *[[De preventieparadox, wat is dat eigenlijk?]] | ||
====Opbouw van de leerlijn==== | ====Opbouw van de leerlijn==== | ||
− | + | de leerlijn preventie is opgebouwd uit; | |
− | + | podcasts | |
+ | |||
+ | video's (wordt aan gewerkt) | ||
+ | |||
+ | bouwstenen | ||
=== Bouwstenen === | === Bouwstenen === | ||
Regel 50: | Regel 53: | ||
mode = unordered | mode = unordered | ||
</dynamicpagelist> | </dynamicpagelist> | ||
− | {{KBA 9.2}} | + | {{KBA 9.2}}[[Van ziekte en zorg naar gezondheid en gedrag. Hoe bespreek ik dit?]]<dynamicpagelist> |
− | <dynamicpagelist> | ||
category = KBA 9.2 - Leefstijl | category = KBA 9.2 - Leefstijl | ||
ordermethod = sortkey | ordermethod = sortkey |
Versie van 14 dec 2021 om 10:30
Leerlijn preventie |
---|
Leerlijnhouder: |
Leerlijnmedewerkers: |
Inleiding
Op 21 januari 2019 zijn de 5 kerntaken van het huisartsenvak geformuleerd. Een daarvan is preventieve zorg. Dit betekent zowel het voorkomen van ziekte door toepassen van preventieve maatregelen, als de behandeling van bestaande aandoeningen middels de verschillende leefstijlinterventies. Daarnaast kijken we in deze leerlijn naar de bevolkingsonderzoeken zoals die landelijk worden aangeboden.
We zullen een overzicht aan onderwerpen aandragen waarover in de spreekkamer regelmatig vragen komen. Dit varieert van screenend bloedonderzoek tot welk dieet te volgen bij diabetes type 2.
Preventie en huisarts
Het doel van preventie in de gezondheidszorg is zorgen dat mensen langer gezond blijven door hun gezondheid te bevorderen en te beschermen. Preventie heeft ook tot doel ziekten en complicaties van ziekten te voorkomen, of in een zo vroeg mogelijk stadium op te sporen.
zelfreflectie;
- Wat verstaan we onder preventie? En wat vind jij?
- Hoe maak ik risico's begrijpelijk voor mijn patiënt?
- De preventieparadox, wat is dat eigenlijk?
Opbouw van de leerlijn
de leerlijn preventie is opgebouwd uit;
podcasts
video's (wordt aan gewerkt)
bouwstenen
Bouwstenen
E-learning
Deelthema 1: Zorg op individueel niveau
1. Stelt, samen met de patiënt, een individueel zorgplan op ter preventie van een chronische ziekte. | Competenties |
---|---|
|
|
- Een individueel zorgplan opstellen
- Farmacogenetisch profiel
- Microbioom en antibiotica
- Mondzorg bij ouderen
- Risico's bespreken met de patiënt
- Shared Decision Making volgens Glyn Elwyn
2. Verkent op indicatie de leefstijl van een patiënt en bespreekt mogelijkheden tot verandering. | Competenties |
---|---|
|
|
- Bewegen - achtergrond en praktijk
- Leefstijlverandering bespreekbaar maken
- Microbioom en antibiotica
- Positieve Gezondheid
- Slaap - onmisbaar voor een gezonde leefstijl
- Van ziekte en zorg naar gezondheid en gedrag
- Voeding en gewicht bespreken - ondersteuning en informatie
- Wat verstaan we onder preventie
- Wetenschap en leefstijlgeneeskunde
3. Adviseert over verschillende preventieve activiteiten. | Competenties |
---|---|
|
|
- Bewegen - achtergrond en praktijk
- Microbioom en antibiotica
- Preventief consult - Cijfers en standaarden
- PSA - Prostaat Specifiek Antigeen
- SOA-preventie
- Toxicologie en milieu
- Voeding en gewicht bespreken - ondersteuning en informatie
- Wat verstaan we onder preventie
Deelthema 2: Zorg op praktijkpopulatieniveau
4. Selecteert personen en patiënten met een verhoogd gezondheidsrisico. | Competenties |
---|---|
|
|
- Bewegen - achtergrond en praktijk
- Leefstijlverandering bespreekbaar maken
- Microbioom en antibiotica
- Patiënten selecteren voor een preventieprogramma
- Risico's bespreken met de patiënt
- Shared Decision Making volgens Glyn Elwyn
5. Voert programmatische preventie uit. | Competenties |
---|---|
|
|
- De eerste 1000 dagen
- Microbioom en antibiotica
- Samenwerking in de wijk
- Vaccinaties
- Wat verstaan we onder preventie
Deelthema 3: Organisatie van de zorg op wijkniveau
6. Bepaalt welke rol de huisarts heeft in een nieuw of bestaand preventieproject en voert deze uit. | Competenties |
---|---|
|
|
- Bewegen - achtergrond en praktijk
- Een preventieproject ontwikkelen in de praktijk
- Microbioom en antibiotica
- Shared Decision Making volgens Glyn Elwyn
7. Is betrokken bij de uitvoering van bevolkingsonderzoek zoals door de beroepsgroep met de overheid is overeengekomen en voert zijn aandeel hierin uit. | Competenties |
---|---|
|
|
8. Brengt een erfelijke ziekte in de familie van een patiënt in kaart en bespreekt of screening of diagnostiek aan de orde is | Competenties |
---|---|
|
|
9. Bespreekt bij bestaande kinderwens preventieve mogelijkheden voorafgaand aan een toekomstige zwangerschap. | Competenties |
---|---|
|
|
Overige leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |