Leerlijn preventie: verschil tussen versies
Regel 28: | Regel 28: | ||
Het doel van preventie in de gezondheidszorg is zorgen dat mensen langer gezond blijven door hun gezondheid te bevorderen en te beschermen. Preventie heeft ook tot doel ziekten en complicaties van ziekten te voorkomen, of in een zo vroeg mogelijk stadium op te sporen. | Het doel van preventie in de gezondheidszorg is zorgen dat mensen langer gezond blijven door hun gezondheid te bevorderen en te beschermen. Preventie heeft ook tot doel ziekten en complicaties van ziekten te voorkomen, of in een zo vroeg mogelijk stadium op te sporen. | ||
− | zelfreflectie; | + | '''Sta eens stil bij de volgende punten;''' |
+ | |||
+ | - De schatting is dat je [https://www.vtv2018.nl/leefstijl-en-omgeving jaarlijks 2 miljard euro kunt besparen] met leefstijlgeneeskunde als medicijn bij DM2 | ||
+ | |||
+ | [https://www.zorgvisie.nl/rivm-zorgkosten-stijgen-naar-174-miljard-in-2040/ - De geschatte zorgkosten voor 2040] verdubbelen naar 174 miljard euro | ||
+ | |||
+ | - [https://www.nivel.nl/sites/default/files/bestanden/1003626.pdf er zijn 8,8 miljoen chronische zieken in Nl] (niet-overdraagbaar) | ||
+ | |||
+ | - [https://www.vtv2018.nl/leefstijl-en-omgeving Jaarlijks sterven er 35.000 mensen] aan de gevolgen van roken, overmatig alcoholgebruik, te weinig bewegen en ongezonde voeding | ||
+ | |||
+ | '''zelfreflectie;''' | ||
*[[Wat verstaan we onder preventie? En wat vind jij?]] | *[[Wat verstaan we onder preventie? En wat vind jij?]] | ||
*[[Hoe maak ik risico's begrijpelijk voor mijn patient?|Hoe maak ik risico's begrijpelijk voor mijn patiënt?]] | *[[Hoe maak ik risico's begrijpelijk voor mijn patient?|Hoe maak ik risico's begrijpelijk voor mijn patiënt?]] | ||
*[[De preventieparadox, wat is dat eigenlijk?]] | *[[De preventieparadox, wat is dat eigenlijk?]] | ||
+ | *urgentie voor preventie a.d.h.v. inzage in [https://www.nivel.nl/nl/publicatie/zorgmonitor-2019-ontwikkelingen-de-zorg-voor-mensen-met-een-chronische-ziekte-2005-0 Nivel zorgmonitor] | ||
====Opbouw van de leerlijn==== | ====Opbouw van de leerlijn==== |
Versie van 14 dec 2021 om 11:38
Leerlijn preventie |
---|
Leerlijnhouder: |
Leerlijnmedewerkers: |
Inleiding
Op 21 januari 2019 zijn de 5 kerntaken van het huisartsenvak geformuleerd. Een daarvan is preventieve zorg. Dit betekent zowel het voorkomen van ziekte door toepassen van preventieve maatregelen, als de behandeling van bestaande aandoeningen middels de verschillende leefstijlinterventies. Daarnaast kijken we in deze leerlijn naar de bevolkingsonderzoeken zoals die landelijk worden aangeboden.
We zullen een overzicht aan onderwerpen aandragen waarover in de spreekkamer regelmatig vragen komen. Dit varieert van screenend bloedonderzoek tot welk dieet te volgen bij diabetes type 2.
Preventie en huisarts
Het doel van preventie in de gezondheidszorg is zorgen dat mensen langer gezond blijven door hun gezondheid te bevorderen en te beschermen. Preventie heeft ook tot doel ziekten en complicaties van ziekten te voorkomen, of in een zo vroeg mogelijk stadium op te sporen.
Sta eens stil bij de volgende punten;
- De schatting is dat je jaarlijks 2 miljard euro kunt besparen met leefstijlgeneeskunde als medicijn bij DM2
- De geschatte zorgkosten voor 2040 verdubbelen naar 174 miljard euro
- er zijn 8,8 miljoen chronische zieken in Nl (niet-overdraagbaar)
- Jaarlijks sterven er 35.000 mensen aan de gevolgen van roken, overmatig alcoholgebruik, te weinig bewegen en ongezonde voeding
zelfreflectie;
- Wat verstaan we onder preventie? En wat vind jij?
- Hoe maak ik risico's begrijpelijk voor mijn patiënt?
- De preventieparadox, wat is dat eigenlijk?
- urgentie voor preventie a.d.h.v. inzage in Nivel zorgmonitor
Opbouw van de leerlijn
de leerlijn preventie is opgebouwd uit;
podcasts
video's (wordt aan gewerkt)
bouwstenen
Bouwstenen
E-learning
Deelthema 1: Zorg op individueel niveau
1. Stelt, samen met de patiënt, een individueel zorgplan op ter preventie van een chronische ziekte. | Competenties |
---|---|
|
|
- Een individueel zorgplan opstellen
- Farmacogenetisch profiel
- Microbioom en antibiotica
- Mondzorg bij ouderen
- Risico's bespreken met de patiënt
- Shared Decision Making volgens Glyn Elwyn
2. Verkent op indicatie de leefstijl van een patiënt en bespreekt mogelijkheden tot verandering. | Competenties |
---|---|
|
|
- Bewegen - achtergrond en praktijk
- Leefstijlverandering bespreekbaar maken
- Microbioom en antibiotica
- Positieve Gezondheid
- Slaap - onmisbaar voor een gezonde leefstijl
- Van ziekte en zorg naar gezondheid en gedrag
- Voeding en gewicht bespreken - ondersteuning en informatie
- Wat verstaan we onder preventie
- Wetenschap en leefstijlgeneeskunde
3. Adviseert over verschillende preventieve activiteiten. | Competenties |
---|---|
|
|
- Bewegen - achtergrond en praktijk
- Microbioom en antibiotica
- Preventief consult - Cijfers en standaarden
- PSA - Prostaat Specifiek Antigeen
- SOA-preventie
- Toxicologie en milieu
- Voeding en gewicht bespreken - ondersteuning en informatie
- Wat verstaan we onder preventie
Deelthema 2: Zorg op praktijkpopulatieniveau
4. Selecteert personen en patiënten met een verhoogd gezondheidsrisico. | Competenties |
---|---|
|
|
- Bewegen - achtergrond en praktijk
- Leefstijlverandering bespreekbaar maken
- Microbioom en antibiotica
- Patiënten selecteren voor een preventieprogramma
- Risico's bespreken met de patiënt
- Shared Decision Making volgens Glyn Elwyn
5. Voert programmatische preventie uit. | Competenties |
---|---|
|
|
- De eerste 1000 dagen
- Microbioom en antibiotica
- Samenwerking in de wijk
- Vaccinaties
- Wat verstaan we onder preventie
Deelthema 3: Organisatie van de zorg op wijkniveau
6. Bepaalt welke rol de huisarts heeft in een nieuw of bestaand preventieproject en voert deze uit. | Competenties |
---|---|
|
|
- Bewegen - achtergrond en praktijk
- Een preventieproject ontwikkelen in de praktijk
- Microbioom en antibiotica
- Shared Decision Making volgens Glyn Elwyn
7. Is betrokken bij de uitvoering van bevolkingsonderzoek zoals door de beroepsgroep met de overheid is overeengekomen en voert zijn aandeel hierin uit. | Competenties |
---|---|
|
|
8. Brengt een erfelijke ziekte in de familie van een patiënt in kaart en bespreekt of screening of diagnostiek aan de orde is | Competenties |
---|---|
|
|
9. Bespreekt bij bestaande kinderwens preventieve mogelijkheden voorafgaand aan een toekomstige zwangerschap. | Competenties |
---|---|
|
|
Overige leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |