Hulpvraag: verschil tussen versies
Uit Wiki HOVUmc
(overbodige link verwijderd in tabel rechtsboven) |
|||
Regel 37: | Regel 37: | ||
[[Bestand:AfbeeldingSigmund.png|kaderloos|link=|600x600px]] | [[Bestand:AfbeeldingSigmund.png|kaderloos|link=|600x600px]] | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
=== Onderwijsactiviteiten === | === Onderwijsactiviteiten === |
Versie van 12 jun 2022 om 13:51
Leerlijn communicatie | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
APC - Basisgespreksvaardigheden | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
'Waarvoor komt deze patiënt vandaag op het spreekuur?'. De vraag lijkt simpel, maar de werkelijkheid is weerbarstig. Het blijkt vaak helemaal niet makkelijk om op een natuurlijke manier te ontdekken wat de patiënt van de dokter verwacht: een diagnose, geruststelling, informatie of iets heel anders. Voor effectieve consultvoering is het van belang dat de hulpvraag duidelijk is en uitgesproken wordt. Dit geeft richting aan de rest van het gesprek tussen arts en patiënt en bevordert het verloop en de uitkomst van het consult.
Doel
- De aios is zich ervan bewust dat het verhelderen van de hulpvraag een essentiële rol speelt in effectieve consultvoering;
- De aios is zich bewust van haar eigen aannames en (voor)oordelen over het begrip 'hulpvraag';
- De aios weet welke hulpmiddelen ze in kan zetten om de hulpvraag van de patiënt te achterhalen.
Onderwijsactiviteiten
- Zelfstudie voorafgaand aan onderwijs of ter voorbereiding op de BasisConsultvoeringsToets
- Onderwijs op de terugkomdag
- Een leergesprek met de hao
- volgen van de e learning door aios, zelfstandig of in zoom (sub)groep.
Bronnen
- Handboek effectieve communicatie in de huisartsenpraktijk, Dielissen et. al, NHG. Hoofdstuk 2.1.
- Powerpoint-presentatie 'Hulpvraag verhelderen'
- Powerpoint-presentatie 'Exploreren'
- Artikelen: 'Het probleem en de hulpvraag', P. Ram, H&W 2005, 'Het probleem en de uiteindelijke hulpvraag' P. Ram, H&W 2006.
- Werkboek ‘Arts-patiëntcommunicatie (APC)-onderwijs over basis gespreksvaardigheden in de aanloop naar de BasisConsultvoeringsToets’
- Proefschrift Esther Giroldi, 'Towards skilled doctor-patient communication', 2016 (en de samenvatting daarvan).
- E learning onderwijsprogramma 'hulpvraag verhelderen'
De bouwstenen in de leerlijn communicatie
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |