Suïcidaliteit - Bespreken en risico inschatten: verschil tussen versies
k |
(→Relevantie: Gebruiksaanwijzing toevoegen, kleine tekstuele veranderingen.) |
||
Regel 33: | Regel 33: | ||
|} | |} | ||
=== Relevantie === | === Relevantie === | ||
− | Het aantal doden door suïcide (ruim 1600 in 2015) is groter dan het aantal verkeersslachtoffers (621 in 2015). Onder jongeren (tussen 10-17) is suïcide de belangrijkste doodsoorzaak. Huisartsen durven het vaak niet bespreekbaar te maken, uit angst daarmee suïcide uit te lokken. Deze angst is onterecht. Het bespreekbaar maken is juist een belangrijke interventie | + | Het aantal doden door suïcide (ruim 1600 in 2015) is groter dan het aantal verkeersslachtoffers (621 in 2015). Onder jongeren (tussen 10-17) is suïcide de belangrijkste doodsoorzaak. Huisartsen durven het vaak niet bespreekbaar te maken, uit angst daarmee suïcide uit te lokken. Deze angst is onterecht. Het bespreekbaar maken is juist een belangrijke interventie om suïcide te voorkomen. Maar hoe doe je dat? |
=== Doelen === | === Doelen === | ||
Regel 41: | Regel 41: | ||
* De aios heeft zicht op incidentie en prevalentie van suïcidaliteit in de huisartspraktijk. | * De aios heeft zicht op incidentie en prevalentie van suïcidaliteit in de huisartspraktijk. | ||
* De aios heeft zicht op risicofactoren en beschermende factoren bij suïcide. | * De aios heeft zicht op risicofactoren en beschermende factoren bij suïcide. | ||
− | * De aios kan alarmsignalen goed uitvragen en kan tot een risicotaxatie komen | + | * De aios kan alarmsignalen goed uitvragen en kan tot een risicotaxatie komen. |
− | * De aios kent het verschil in aanpak van acute en chronische suïcidaliteit | + | * De aios kent het verschil in aanpak van acute en chronische suïcidaliteit. |
* De aios kent de route naarO de crisisdienst, kan effectief consulteren en weet wanneer door te verwijzen. | * De aios kent de route naarO de crisisdienst, kan effectief consulteren en weet wanneer door te verwijzen. | ||
=== Gebruiksaanwijzing === | === Gebruiksaanwijzing === | ||
− | + | Deze bouwsteen is gebouwd rondom de expertise van een (gast)docent die meer kan vertellen over suïcide. Mochten aios behoefte hebben om hierover meer geschoold te worden, dan kan onderstaande onderwijsactiviteit als leidraad dienen. | |
=== Onderwijsactiviteit === | === Onderwijsactiviteit === | ||
Regel 53: | Regel 53: | ||
* Deze vragen worden doorgestuurd naar de (eventuele) gastdocent | * Deze vragen worden doorgestuurd naar de (eventuele) gastdocent | ||
* Docent bespreekt voor met de gastdocent zodat deze weet dat de nadruk in het onderwijs ligt bij oefenen in kleine groepen. | * Docent bespreekt voor met de gastdocent zodat deze weet dat de nadruk in het onderwijs ligt bij oefenen in kleine groepen. | ||
− | * | + | * Aios lezen thuis één of enkele van onderstaande artikelen: |
** Interview René Diekstra, [https://www.medischcontact.nl/nieuws/laatste-nieuws/artikel/arts-moet-naar-suicidale-gedachten-vragen.htm 'Arts moet naar suïcidale gedachten vragen'], Medisch Contact september 2016 | ** Interview René Diekstra, [https://www.medischcontact.nl/nieuws/laatste-nieuws/artikel/arts-moet-naar-suicidale-gedachten-vragen.htm 'Arts moet naar suïcidale gedachten vragen'], Medisch Contact september 2016 | ||
** Rolieke Cents, Anne Marije Los en Patrick Bindels, [https://www.henw.org/artikelen/suicide-onder-adolescenten Suïcide onder adolescenten], H&W maart 2016 | ** Rolieke Cents, Anne Marije Los en Patrick Bindels, [https://www.henw.org/artikelen/suicide-onder-adolescenten Suïcide onder adolescenten], H&W maart 2016 | ||
** Ad J.F.M. Kerkhof en Albert M. Van Hemert, [https://www.ntvg.nl/artikelen/suïcidepreventie Suïcidepreventie richtlijnen voor tijdige en goed georganiseerde hulp], NTvG juli 2013 | ** Ad J.F.M. Kerkhof en Albert M. Van Hemert, [https://www.ntvg.nl/artikelen/suïcidepreventie Suïcidepreventie richtlijnen voor tijdige en goed georganiseerde hulp], NTvG juli 2013 | ||
'''Rolverdeling''': | '''Rolverdeling''': | ||
− | * Rol gastdocent: inhoudelijk expert (docent via 113 of kaderarts GGZ) | + | * Rol gastdocent: inhoudelijk expert (bijvoorbeeld docent via 113 of kaderarts GGZ) |
* Rol groepsdocent bewaakt rol gastdocent (is er voldoende interactie), bewaakt de tijd en het groepsproces tijdens onderwijs. | * Rol groepsdocent bewaakt rol gastdocent (is er voldoende interactie), bewaakt de tijd en het groepsproces tijdens onderwijs. | ||
'''Programma''': | '''Programma''': | ||
Regel 64: | Regel 64: | ||
Opening: | Opening: | ||
* Wat is jullie ervaring met dit thema? Wat roept het bij je op? | * Wat is jullie ervaring met dit thema? Wat roept het bij je op? | ||
− | Onderwijs met behulp van presentatie | + | Onderwijs met behulp van presentatie door de gastdocent. Onder andere kan aan bod komen: |
* Wat is suïcidaliteit? | * Wat is suïcidaliteit? | ||
* [[Media:Risicotaxatie.pdf|Risicotaxatie]] aan de hand van aantal risicofactoren | * [[Media:Risicotaxatie.pdf|Risicotaxatie]] aan de hand van aantal risicofactoren | ||
Regel 70: | Regel 70: | ||
Oefenen rollenspel met als doel: | Oefenen rollenspel met als doel: | ||
* Suïcide bespreekbaar maken en ernst van de situatie in kaart brengen. | * Suïcide bespreekbaar maken en ernst van de situatie in kaart brengen. | ||
− | * Drie verschillende | + | * Drie verschillende casus. Aios oefenen een kwartier in groepjes van twee of drie en worden geobserveerd door de gastdocent en de docent(en). |
Evaluatie: | Evaluatie: | ||
Wat heb je ervan geleerd? Wat ga je in het vervolg anders doen? | Wat heb je ervan geleerd? Wat ga je in het vervolg anders doen? | ||
− | |||
{{Footer - Leerlijn psychische klachten}} | {{Footer - Leerlijn psychische klachten}} |
Versie van 18 jun 2019 om 11:42
Leerlijn psychische klachten | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competenties |
Medisch handelen |
Toepassing |
Inhoud
Relevantie
Het aantal doden door suïcide (ruim 1600 in 2015) is groter dan het aantal verkeersslachtoffers (621 in 2015). Onder jongeren (tussen 10-17) is suïcide de belangrijkste doodsoorzaak. Huisartsen durven het vaak niet bespreekbaar te maken, uit angst daarmee suïcide uit te lokken. Deze angst is onterecht. Het bespreekbaar maken is juist een belangrijke interventie om suïcide te voorkomen. Maar hoe doe je dat?
Doelen
De aios weet wannéér en is in staat óm suïcide bespreekbaar te maken tijdens een spreekuurconsult. De aios kan daarbij een goede risicotaxatie maken.
Subdoelen
- De aios heeft zicht op incidentie en prevalentie van suïcidaliteit in de huisartspraktijk.
- De aios heeft zicht op risicofactoren en beschermende factoren bij suïcide.
- De aios kan alarmsignalen goed uitvragen en kan tot een risicotaxatie komen.
- De aios kent het verschil in aanpak van acute en chronische suïcidaliteit.
- De aios kent de route naarO de crisisdienst, kan effectief consulteren en weet wanneer door te verwijzen.
Gebruiksaanwijzing
Deze bouwsteen is gebouwd rondom de expertise van een (gast)docent die meer kan vertellen over suïcide. Mochten aios behoefte hebben om hierover meer geschoold te worden, dan kan onderstaande onderwijsactiviteit als leidraad dienen.
Onderwijsactiviteit
Voorbereiding voor de terugkomdag:
- Twee weken voorafgaand aan het onderwijs, tijdens de terugkomdag, wordt geïnventariseerd welke vragen de aios hebben over dit onderwerp.
- Deze vragen worden doorgestuurd naar de (eventuele) gastdocent
- Docent bespreekt voor met de gastdocent zodat deze weet dat de nadruk in het onderwijs ligt bij oefenen in kleine groepen.
- Aios lezen thuis één of enkele van onderstaande artikelen:
- Interview René Diekstra, 'Arts moet naar suïcidale gedachten vragen', Medisch Contact september 2016
- Rolieke Cents, Anne Marije Los en Patrick Bindels, Suïcide onder adolescenten, H&W maart 2016
- Ad J.F.M. Kerkhof en Albert M. Van Hemert, Suïcidepreventie richtlijnen voor tijdige en goed georganiseerde hulp, NTvG juli 2013
Rolverdeling:
- Rol gastdocent: inhoudelijk expert (bijvoorbeeld docent via 113 of kaderarts GGZ)
- Rol groepsdocent bewaakt rol gastdocent (is er voldoende interactie), bewaakt de tijd en het groepsproces tijdens onderwijs.
Programma:
Opening:
- Wat is jullie ervaring met dit thema? Wat roept het bij je op?
Onderwijs met behulp van presentatie door de gastdocent. Onder andere kan aan bod komen:
- Wat is suïcidaliteit?
- Risicotaxatie aan de hand van aantal risicofactoren
- Suïcidaliteit bij de borderline persoonlijkheidsstoornis: wat is er anders?
Oefenen rollenspel met als doel:
- Suïcide bespreekbaar maken en ernst van de situatie in kaart brengen.
- Drie verschillende casus. Aios oefenen een kwartier in groepjes van twee of drie en worden geobserveerd door de gastdocent en de docent(en).
Evaluatie:
Wat heb je ervan geleerd? Wat ga je in het vervolg anders doen?
De bouwstenen in de leerlijn psychische klachten
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
- Leerlijn psychische klachten
- Bouwsteen
- Auteur - Anouk Bogers
- Auteur - Dick Walstock
- 1e Huisartsstage
- GGZ stage
- 2e Huisartsstage
- KBA 6.4 - Suïcidaliteit
- Competentiegebied 1 - Medisch handelen
- Competentiegebied 2 - Communicatie
- Competentiegebied 4 - Organiseren
- Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen
- Toepassing - Praktijkleren
- Toepassing - Leergesprek
- Toepassing - Onderwijsprogramma
- Toepassing - Zelfstudie