Begin van het consult: verschil tussen versies
k |
|||
Regel 26: | Regel 26: | ||
=== Relevantie === | === Relevantie === | ||
− | + | 'Begin van het consult' is de eerste consulttaak van Silverman. Het omvat onder andere: het eerste contact met de patient, de opening van het gesprek en het agenderen van de te bespreken onderwerpen. Een goed begin van het consult heeft grote positieve gevolgen voor de rest van het consult ten aanzien van de arts-patient relatie, de medische inhoud en de efficiëntie van het consult. | |
=== Doel === | === Doel === | ||
Regel 43: | Regel 43: | ||
==== Bronnen ==== | ==== Bronnen ==== | ||
# [[Media:PPT APC OWP. Begin van het consult 20190819.pptx|Powerpoint-presentatie 'Begin van het consult']]. | # [[Media:PPT APC OWP. Begin van het consult 20190819.pptx|Powerpoint-presentatie 'Begin van het consult']]. | ||
− | # Werkboek ‘Arts-patiëntcommunicatie (APC)-onderwijs over basis | + | # Werkboek ‘Arts-patiëntcommunicatie (APC)-onderwijs over basis gespreksvaardigheden in de aanloop naar de Basis Consultvoeringstoets (BCT)’ (link volgt). |
# NHG Handboek effectieve communicatie in de huisartspraktijk. | # NHG Handboek effectieve communicatie in de huisartspraktijk. | ||
# Vaardig communiceren in de gezondheidszorg (Silverman et al, derde druk). | # Vaardig communiceren in de gezondheidszorg (Silverman et al, derde druk). | ||
{{Footer - Leerlijn communicatie}} | {{Footer - Leerlijn communicatie}} |
Versie van 1 okt 2019 om 09:23
Leerlijn communicatie | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
APC - Basisgespreksvaardigheden | |
Consulttaak | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
'Begin van het consult' is de eerste consulttaak van Silverman. Het omvat onder andere: het eerste contact met de patient, de opening van het gesprek en het agenderen van de te bespreken onderwerpen. Een goed begin van het consult heeft grote positieve gevolgen voor de rest van het consult ten aanzien van de arts-patient relatie, de medische inhoud en de efficiëntie van het consult.
Doel
De aios
- Begrijpt het belang van een goed begin van het consult;
- Kent de basisvaardigheden die hierbij van belang zijn: een goede beginvraag stellen, luisteren en agenderen;
- Oefent met deze vaardigheden en leert ze beheersen.
Gebruiksaanwijzing
Onderstaande powerpoint-presentatie kan door de docent naar eigen inzicht worden gebruikt voor het onderwijs op de terugkomdag. Een suggestie voor de uitwerking van deze powerpoint-presentatie vind je terug in het werkboek (onder Bronnen). Het werkboek dient ter ondersteuning en inspiratie voor docenten bij de vormgeving en voorbereiding van het APC-onderwijs in voorbereiding op de BCT.
Onderwijsactiviteiten
- Zelfstudie uit NHG Handboek en Silverman
- Onderwijs middels onderstaande powerpoint-presentatie
Bronnen
- Powerpoint-presentatie 'Begin van het consult'.
- Werkboek ‘Arts-patiëntcommunicatie (APC)-onderwijs over basis gespreksvaardigheden in de aanloop naar de Basis Consultvoeringstoets (BCT)’ (link volgt).
- NHG Handboek effectieve communicatie in de huisartspraktijk.
- Vaardig communiceren in de gezondheidszorg (Silverman et al, derde druk).
De bouwstenen in de leerlijn communicatie
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |