COVID-19: verschil tussen versies
(links korte episode toegevoegd) |
(links chronische toegevoegd) |
||
Regel 109: | Regel 109: | ||
</accordion> | </accordion> | ||
<accordion parent="accordion" heading="Chronisch" class="in"> | <accordion parent="accordion" heading="Chronisch" class="in"> | ||
− | + | * [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=412 Cardiovasculair risicomanagement] | |
− | * Cardiovasculair risicomanagement | + | * [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=378 Chronische nierschade] |
− | * Chronische nierschade | + | * [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=391 Diabetes mellitus type 2] |
− | * Diabetes mellitus type 2 | + | * [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=294 Incontinentie voor urine bij vrouwen] |
− | * Incontinentie voor urine bij vrouwen | + | * [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=331 Lymeziekte] |
− | * Lymeziekte | + | * [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=425 Stabiele angina pectoris] |
− | * Stabiele angina pectoris | + | * [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=285 Virushepatitis en andere leveraandoeningen] |
− | * Virushepatitis en andere leveraandoeningen | + | * [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=293 Ziekte van Parkinson] |
− | * Ziekte van Parkinson | ||
</accordion> | </accordion> | ||
<accordion parent="accordion" heading="Complex/Ouderen"> | <accordion parent="accordion" heading="Complex/Ouderen"> |
Versie van 2 apr 2020 om 14:43
COVID-19 |
Leerlijn spoedeisende zorg | |
---|---|
Auteur | |
Stage |
1e Huisartsstage |
KBA | |
Competenties | |
Leerplek |
Inhoud
- 1 Relevantie
- 2 Doel
- 3 Gebruiksaanwijzing
- 4 Onderwijsactiviteiten
Relevantie
Wegens de COVID-19-crisis zijn veel onderwijsactiviteiten geannuleerd of verplaatst. Ondertussen zorgt de crisis voor veel onrust en veranderingen waarbij aanpassingsvermogen en flexibiliteit van je gevraagd wordt. Daarnaast komt er een lading informatie op jullie af waarvan de betrouwbaarheid niet altijd te achterhalen is.
Tevens merken we dat opleidingsmogelijkheden in de huisartsenpraktijk op dit moment wisselend zijn en dat er soms zelfs wat extra tijd beschikbaar is voor zelfstudie.
Doel
In deze tijden willen wij jullie graag houvast geven naar betrouwbare informatie die door derden wordt verstrekt tav COVID-19; daarnaast verwijzen we naar beschikbare relevante informatie op onze wiki, en naar andere zelfstudie-mogelijkheden.
Gebruiksaanwijzing
Door gebruik te maken van de verschillende verwijzingen is betrouwbare informatie over COVID-19 gemakkelijk te vinden. Daarnaast wordt verwezen naar verschillende relevante bouwstenen en zelfstudiemogelijkheden.
Onderwijsactiviteiten
Richtlijnen
- Stroomschema Covid-19: telefonische triage voor huisartsen.
- Stroomschema Fysieke beoordeling en beleid bij COVID-19
- In het NHG-dossier Coronavirus (COVID-19) vind je adviezen voor de huisartsprakijk. Deze adviezen zijn aanvullend op de informatie van instanties zoals RIVM/Landelijke Coördinatie Infectieziektebestrijding, GGD en de overheid. Het NHG stemt alle informatie af met het RIVM. De adviezen en maatregelen zijn erop gericht om de reguliere gezondheidszorg en zorg voor zieke mensen zo goed mogelijk doorgang te laten vinden.
- De actuele nieuwspagina van de LHV .
- Leidraad thuisbehandeling versus verwijzen naar het ziekenhuis bij oudere patiënt met (verdenking op) COVID-19.
- Richtlijnen RIVM zorgmedewerkers buiten het ziekenhuis.
Actuele informatie
- RIVM actuele informatie Corona virus.
- Website van NICE . Hier wordt een overzicht gegeven van het aantal (actuele) opnamen met een COVID-19 infectie op de Nederlandse IC’s. Voor het samenstellen van dit overzicht zijn zij afhankelijk van data-aanlevering door de deelnemende IC’s.
Verwijzing onderwijsmateriaal telefonische triage/consulten:
- Telefonische triage: in de opleidingspraktijk
- Telefonische triage: op de huisartsenpost
- NHG triagewijzer
- Tip: met HAO om-en-om telefonisch spreekuur doen
Verwijzing voor mogelijke zelfstudie:
E-learning NHG voor aios:
- Acne
- Alledaagse klachten
- Allergische en niet-allergische rinitis
- Amenorroe
- Artritis
- Bacteriële huidinfecties
- Borstkanker
- Duizeligheid
- Fluor vaginalis
- Individuele farmacotherapie en farmacogenetica
- KNO antibiotica
- Lagerugpijn en lumbosacraal radiculair syndroom
- Medische besliskunde
- Miskraam
- NHG-Behandelrichtlijnen Menstruatie-uitstel en Dermatitis perioralis
- Otitis media met effusie bij kinderen
- Schouderklachten (PIN 23/05)
- Seksuele klachten
- Traumatische knieklachten
- Urineweginfecties
- Verdachte huidafwijkingen 1a
- Verdachte huidafwijkingen 1b
- Visusklachten
- Zoönosen
(links worden zsm toegevoegd)
- Complexe zorg, hoe pak je dat aan?
- Polyfarmacie bij ouderen
(links worden zsm toegevoegd)
- Kinderen met koorts: de NHG-Standaard
- Kinderen met koorts: in de praktijk
- Kinderen met koorts, spoed?
(links worden zsm toegevoegd)
- Angst en depressie
- Acute psychiatrie
- Overspanning en burn-out
- Stoppen met roken
- Suïcidepreventie in de huisartsenpraktijk
(links worden zsm toegevoegd)
- Levenseinde en euthanasie
- Palliatieve zorg
(links worden zsm toegevoegd)
- Vernieuwde bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker
- Voeding in de spreekkamer
(links worden zsm toegevoegd)
- ADEPD ='Adequate dossiervorming met het Elektronisch Patiëntendossier'
- Bevolkingsonderzoek Darmkanker
- Huisartsenspreekuur
- Incidenten en klachten
- Samenwerken aan gezondheid in de wijk
Voor AMA (die geen STARtclass volgen) tevens:
Bronnen
- NHG
- Schola Medica
- Website Kaderhuisartsen Spoedzorg
- RIVM
- NICE
- LHV
- Website Federatie Medisch Specialisten
De bouwstenen in de leerlijn spoedeisende zorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |