SBAR; overdragen van zorg: verschil tussen versies
(Bouwsteen gevuld) |
k (meer enters toegevoegd) |
||
Regel 38: | Regel 38: | ||
=== Gebruiksaanwijzing === | === Gebruiksaanwijzing === | ||
Een rollenspel waarbij middels de SBAR-methode informatie wordt overgedragen. | Een rollenspel waarbij middels de SBAR-methode informatie wordt overgedragen. | ||
− | |||
=== Onderwijsactiviteiten === | === Onderwijsactiviteiten === |
Versie van 22 jun 2020 om 13:41
Leerlijn spoedeisende zorg | |
---|---|
Auteur | |
Stage |
1e Huisartsstage |
KBA | |
Competenties | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
Slechte communicatie tussen hulpverleners kan tot risicovolle situaties leiden. Het is van belang dat de overdragende partij alle belangrijke informatie correct overbrengt op de ontvangende zorgverlener. Door dit op een eenduidige, consequente en snelle manier te doen; voorkom je fouten, verlies van informatie en vertraging. Vanuit Amerika is de SBAR-methode vertaald naar de Nederlandse situatie. Naast de verschillende onderdelen bestaat de SBAR-methode ook uit een praktische checklist voor een dagelijkse toepassing.
Doel
Kennis laten maken met de SBAR-methodiek en oefenen in het communiceren van overdragen van zorg. Tevens kun je het formulier in de paktijk gebruiken.
Gebruiksaanwijzing
Een rollenspel waarbij middels de SBAR-methode informatie wordt overgedragen.
Onderwijsactiviteiten
Speel samen met je hao een rollenspel. Neem beiden een rol als hulpverlener aan. Hierbij zou de hao de ambulanceverpleegkundige of specialist in het ziekenhuis kunnen spelen waarbij jij als aios zelf de rol van huisarts aanhoud.
- Zorg dat je een drietal casussen paraat hebt die je wilt overdragen. Maak hierbij onderscheid in verschillende doelen van de overdracht (overleg specialist, overdragen ambulance etc.)
- Probeer de eerste casus zo goed mogelijk over te dragen (zonder SBAR-formulier).
- Bespreek kort wat jullie bevindingen zijn ten aanzien van de overdracht.
- Vul het SBAR-formulier in voor de bovenstaande casuïstiek. Gebruik dit als leidraad voor je overdracht en speel nogmaals het rollenspel.
- Evalueer kort jullie bevindingen.
- Vul voor de volgende twee casussen ook het SBAR-formulier in en speel ook in deze gevallen een rollenspel.
- Evalueer jullie bevindingen. Vragen die je hiervoor kunt gebruiken zijn:
- Liep je ergens tegen aan?
- Is alle informatie overgebracht?
- Is de informatie juist overgekomen?
- Is er geverifieerd of de ontvangende partij de informatie goed heeft ontvangen?
- Lukte het om de overdracht kort en bondig te houden?
- Lukte het om gestructureerd over te dragen? (met en zonder SBAR-formulier)
Bronnen
De bouwstenen in de leerlijn spoedeisende zorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |