Palliatieve fase - hoop: verschil tussen versies
(→Bronnen) |
|||
Regel 38: | Regel 38: | ||
Het onderwerp hoop en het lezen van dit artikel kan een goede aanleiding zijn om tijdens een leergesprek eigen hoop en lijden van AIOS te bespreken. Bijvoorbeeld uit persoonlijke ervaring of in de begeleiding van patiënten. Wat doet dit met jezelf? Hoe kijk je zelf tegen het onderwerp hoop aan in de laatste levensfase? Hoe kan je realistisch zijn en tegelijkertijd niet alle hoop ontnemen? Is er een balans mogelijk tussen hoop aan de ene kant en erkenning van verlies aan de andere kant en hoe doe je dat? | Het onderwerp hoop en het lezen van dit artikel kan een goede aanleiding zijn om tijdens een leergesprek eigen hoop en lijden van AIOS te bespreken. Bijvoorbeeld uit persoonlijke ervaring of in de begeleiding van patiënten. Wat doet dit met jezelf? Hoe kijk je zelf tegen het onderwerp hoop aan in de laatste levensfase? Hoe kan je realistisch zijn en tegelijkertijd niet alle hoop ontnemen? Is er een balans mogelijk tussen hoop aan de ene kant en erkenning van verlies aan de andere kant en hoe doe je dat? | ||
==== Bronnen ==== | ==== Bronnen ==== | ||
− | * [[:Media: Gesprekstool hoop - Olsman.pdf]] te gebruiken bij nieuwe patiënten of bij fysieke achteruitgang/ na slecht nieuws met als doel de patiënt (beter) te leren kennen. | + | * [[:Media: Gesprekstool hoop - Olsman.pdf|Gesprekstool hoop]] te gebruiken bij nieuwe patiënten of bij fysieke achteruitgang/ na slecht nieuws met als doel de patiënt (beter) te leren kennen. |
* [https://www.verenso.nl/_asset/_public/Tijdschrift/2013/2013-3-TvO-Tijdschrift.pdf Werken met drie perspectieven op hoop van ongeneeslijk zieke mensen. Olsman E. Tijdschrift voor Ouderengeneeskunde 2013, bladzijde 142] | * [https://www.verenso.nl/_asset/_public/Tijdschrift/2013/2013-3-TvO-Tijdschrift.pdf Werken met drie perspectieven op hoop van ongeneeslijk zieke mensen. Olsman E. Tijdschrift voor Ouderengeneeskunde 2013, bladzijde 142] | ||
* [https://www.pallialine.nl/index.php?pagina=/richtlijn/item/pagina.php&richtlijn_id=1081&unique=e5520580e32b96ea50c1c4fb5993260c Spiritualiteit in de palliatieve fase. Pallialine; richtlijn zingeving en spiritualiteit] | * [https://www.pallialine.nl/index.php?pagina=/richtlijn/item/pagina.php&richtlijn_id=1081&unique=e5520580e32b96ea50c1c4fb5993260c Spiritualiteit in de palliatieve fase. Pallialine; richtlijn zingeving en spiritualiteit] | ||
{{Footer - Leerlijn palliatieve zorg}} | {{Footer - Leerlijn palliatieve zorg}} |
Versie van 29 apr 2021 om 14:19
Leerlijn palliatieve zorg | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competenties | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
Hoop is een belangrijk aspect in de palliatieve fase. Valse, niet-realistische hoop kan huisartsen voor een lastig dilemma plaatsen. Hoop wordt door patiënten, en door zorgverleners, niet altijd vanuit een realistisch perspectief benaderd, maar ook uit functioneel of narratief perspectief. Bijvoorbeeld om een situatie aan te kunnen. Oog hebben voor deze verschillende aspecten van hoop kan de huisarts helpen in de communicatie in de laatste levensfase. Veranderingen in de fysieke conditie kunnen aanleiding zijn om het thema hoop aan te kaarten.
Doel
Inzicht in de rol van hoop in de palliatieve levensfase, weten van het bestaan van de gesprekstool hoop.
Gebruiksaanwijzing
De informatie uit de artikelen en gesprekstool kunnen onderwerp zijn voor een leergesprek, of ter achtergrondinformatie/ zelfstudie.
Onderwijsactiviteiten
Het onderwerp hoop en het lezen van dit artikel kan een goede aanleiding zijn om tijdens een leergesprek eigen hoop en lijden van AIOS te bespreken. Bijvoorbeeld uit persoonlijke ervaring of in de begeleiding van patiënten. Wat doet dit met jezelf? Hoe kijk je zelf tegen het onderwerp hoop aan in de laatste levensfase? Hoe kan je realistisch zijn en tegelijkertijd niet alle hoop ontnemen? Is er een balans mogelijk tussen hoop aan de ene kant en erkenning van verlies aan de andere kant en hoe doe je dat?
Bronnen
- Gesprekstool hoop te gebruiken bij nieuwe patiënten of bij fysieke achteruitgang/ na slecht nieuws met als doel de patiënt (beter) te leren kennen.
- Werken met drie perspectieven op hoop van ongeneeslijk zieke mensen. Olsman E. Tijdschrift voor Ouderengeneeskunde 2013, bladzijde 142
- Spiritualiteit in de palliatieve fase. Pallialine; richtlijn zingeving en spiritualiteit
De bouwstenen in de leerlijn palliatieve zorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |