Tijdig spreken over het levenseinde: verschil tussen versies
Regel 12: | Regel 12: | ||
| | | | ||
{{stage - 1e Huisartsstage}} | {{stage - 1e Huisartsstage}} | ||
− | |||
{{stage - CZ stage}} | {{stage - CZ stage}} | ||
− | |||
{{stage - 2e Huisartsstage}} | {{stage - 2e Huisartsstage}} | ||
|- | |- | ||
Regel 44: | Regel 42: | ||
Het afnemen van een interview volgens de [[:Bestand:AAA lijst.pdf|AAA-lijst]] met reflectieverslag. | Het afnemen van een interview volgens de [[:Bestand:AAA lijst.pdf|AAA-lijst]] met reflectieverslag. | ||
==== Bronnen ==== | ==== Bronnen ==== | ||
− | * KNMG handreiking | + | * KNMG handreiking [http://levenseinde.knmg.nl/ Tijdig spreken over het levenseinde] (2012) om met de patiënt het gesprek aan te gaan over grenzen, wensen en verwachtingen rond het levenseinde, inclusief patiënten brochure en bespreekchecklist. |
− | * KNMG rapport | + | * KNMG rapport [[:Media:Niet-alles-wat-kan-hoeft-KNMG-rapport.pdf|Niet alles wat kan hoeft]] (2015) gaat o.a. in op de vragen "Wanneer houdt medisch ingrijpen op om zinvol te zijn en is andere zorg passender?" en "Staan arts en patiënt stil bij de kwaliteit die het leven voor de patiënt heeft na een voorgenomen behandeling?". |
* [[:Media:AAA-oefenboek.pdf|AAA-oefenboek]]. Oefeningen voor huisartsen in het communiceren met patiënten in de palliatieve zorg. (2006) | * [[:Media:AAA-oefenboek.pdf|AAA-oefenboek]]. Oefeningen voor huisartsen in het communiceren met patiënten in de palliatieve zorg. (2006) | ||
{{Footer - Leerlijn palliatieve zorg}} | {{Footer - Leerlijn palliatieve zorg}} |
Versie van 29 apr 2021 om 14:25
Leerlijn palliatieve zorg | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competenties | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
Het sleutelbegrip in de Palliatieve zorg is communicatie, tussen patiënt en zijn naasten, tussen patiënt/ naasten en hulpverleners, tussen de verschillende hulpverleners, gedurende het gehele proces en op het juiste moment.
De handreiking "Tijdig spreken over het levenseinde" en het rapport "Niet alles wat kan hoeft" kunnen leidraad zijn voor het (leer)gesprek met de opleider en de bespreking in de groep. De aios krijgt een indruk van de huidige visie van de beroepsgroep ten aanzien van deze onderwerpen en kan, samen met opleider en de groep, onderzoeken wat zijn eigen kennis, (gesprek)vaardigheden en attitude zijn.
Doel
Ervaren wat het gesprek/ de gesprekken met een patiënt in deze fase kan opleveren voor het inzetten van goede zorg en begeleiding in de laatste fase.
Onderwijsactiviteiten
Het afnemen van een interview volgens de AAA-lijst met reflectieverslag.
Bronnen
- KNMG handreiking Tijdig spreken over het levenseinde (2012) om met de patiënt het gesprek aan te gaan over grenzen, wensen en verwachtingen rond het levenseinde, inclusief patiënten brochure en bespreekchecklist.
- KNMG rapport Niet alles wat kan hoeft (2015) gaat o.a. in op de vragen "Wanneer houdt medisch ingrijpen op om zinvol te zijn en is andere zorg passender?" en "Staan arts en patiënt stil bij de kwaliteit die het leven voor de patiënt heeft na een voorgenomen behandeling?".
- AAA-oefenboek. Oefeningen voor huisartsen in het communiceren met patiënten in de palliatieve zorg. (2006)
De bouwstenen in de leerlijn palliatieve zorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |