Leerlijn maatschappelijk handelen: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k (inleiding geschreven voor de website, bouwstenen moeten volgen , zag nog geen format)
k
Regel 34: Regel 34:
 
==== We zullen de bouwstenen scharen onder de deelgebieden van de Combell maatschappelijk handelen ====
 
==== We zullen de bouwstenen scharen onder de deelgebieden van de Combell maatschappelijk handelen ====
  
===== 5.1: Bevordert de gezondheid van individuele patiënten en groepen patiënten =====
+
 =====5.1: Bevordert de gezondheid van individuele patiënten en groepen patiënten =====
–Duurzame huisartsenzorg
+
-Duurzame huisartsenzorg
  
Het Roer Moet Om
+
-Het Roer Moet Om
  
Toekomst huisartsenspoedzorg
+
-Toekomst huisartsenspoedzorg
 +
 
 +
-Wijkgebonden zorg
  
 
===== 5.2: Handelt overeenkomstig geldende wetgeving huisarts =====
 
===== 5.2: Handelt overeenkomstig geldende wetgeving huisarts =====
 Bestaand onderwijsprogramma uit de [[1e Huisartsstage]]:
+
- Bestaand onderwijsprogramma uit de [[1e Huisartsstage]]:
 
*[[Ethiek en recht]]
 
*[[Ethiek en recht]]
- euthanasie en dementie  
+
- Euthanasie en dementie  
  
- abortuspil via de huisarts
+
- Abortuspil via de huisarts
  
===== 5.3: Behartigt belangen van ( toekomstige)patiënten nav incidenten in de zorg =====
+
===== 5.3: Behartigt belangen van ( toekomstige) patiënten nav incidenten in de zorg =====
- Patientveiligheid
+
- Patiënt veiligheid
  
 
===== 5,4: Handelt kostenbewust =====
 
===== 5,4: Handelt kostenbewust =====
bouwsteen Kosten in de zorg
+
– Kosten in de zorg
  
Bestaand onderwijsprogramma uit de [[1e Huisartsstage]]:
 
*[[Ethiek en recht]]
 
<br />
 
<br />
 
<br />
 
<br />
 
 
<br />
 
<br />
 
=== Bouwstenen ===
 
=== Bouwstenen ===
{{Bouwstenen - Leerlijn maatschappelijk handelen}}
+
{{Bouwstenen - Leerlijn maatschappelijk handelen}}
 
 
=== Referenties ===
 
  
 
=== Bronnen ===
 
=== Bronnen ===

Versie van 3 jan 2022 om 17:31

Leerlijn maatschappelijk handelen

Leerlijnhouder
Martine Samsom
huisarts

Leerlijnmedewerkers
Joanne Kessler
alumnus VUmc, huisarts

Inleiding

Maatschappelijk handelen is verweven met het huisartsenvak. Immers jouw handelen of niet handelen heeft vaak niet alleen gevolgen voor de patiënt, zijn naasten, maar ook voor de omgeving/maatschappij. Of jij wel of niet verwijst, betekent iets voor de kosten van de zorg. Of als je aerosolen voorschrijft, betekent dat wat voor het milieu.

Aan de andere kant heeft de maatschappij invloed op jouw handelen. Immers welke medicijnen er vergoed worden, bepaalt deels wat je voorschrijft. Maar ook of je betaalt krijgt voor bepaalde handelingen, zal jouw behandelgedrag kunnen beinvloeden. Of als je nadenkt of je moet melden bij veilig thuis, moet je voldoen aan normen die de beroepsgroep en wetgeving hebben opgesteld. En als de maatschappelijke hulpverlening goed aansluit bij jouw praktijk, maakt dat jouw werk gemakkelijker, waarop het gedachtegoed Krachtige Basiszorg is ontwikkeld. Of als er veel administratie gevraagd wordt, betekent dat dat je minder tijd hebt voor andere zaken. Soms reden om tot actie over te gaan richting zorgverzekeraars en/of overheid, zoals "Het Roer Moet Om" deed.

Maatschappelijk handelen is dan ook terecht een wezenlijk onderdeel van de competentiegebieden.

Op welke manier dat voor jou geldt, daarover zijn er wel heel veel persoonlijke verschillen te vinden onder huisartsen( zie een kwalitatieve studie van Frans Meijman ea in 2017)Om dit goed te integreren in de opleiding blijkt echter vaak nog lastig. Hier is dan ook niet vanzelfsprekend aandacht voor. Tijdens de opleiding ligt bij de aios vaak nog de focus op medische handelen en communicatie, waardoor het gemakkelijk aan de aandacht kan ontsnappen. En omdat het hierdoor niet veel aan bod komt, is het voor de opleider vaak een lastig onderdeel van de Combell om te beoordelen. Deze leerlijn wil de docenten, opleiders en aiossen ondersteuning bieden om deze competentie meer concreet te maken.

Wij maken hierbij ook gebruik van verwijzingen naar andere leerlijnen, omdat er overlap bestaat en we dus gebruik kunnen maken van elkaars bouwstenen.

Deze leerlijn is nog volop in de maak. Mochten jullie ideeën of onderwerpen hebben die jullie graag hier willen zien, mail dan met: [[1]] of [[2]]

Veel plezier!

We zullen de bouwstenen scharen onder de deelgebieden van de Combell maatschappelijk handelen

 =====5.1: Bevordert de gezondheid van individuele patiënten en groepen patiënten ===== -Duurzame huisartsenzorg

-Het Roer Moet Om

-Toekomst huisartsenspoedzorg

-Wijkgebonden zorg

5.2: Handelt overeenkomstig geldende wetgeving huisarts

- Bestaand onderwijsprogramma uit de 1e Huisartsstage:

- Euthanasie en dementie

- Abortuspil via de huisarts

5.3: Behartigt belangen van ( toekomstige) patiënten nav incidenten in de zorg

- Patiënt veiligheid

5,4: Handelt kostenbewust

– Kosten in de zorg


Bouwstenen

Bronnen

- 2017/2018: Kwalitatief onderzoek onder huisartsen van academisch netwerk van de VU van Frans Meijman ea: "sociaal maatschappelijke rollen huisartsen: mist"

-Combell huisartsopleiding Nederland juni 2019 : https://www.huisartsopleiding.nl/toetsen-beoordelen/combel/

-Toekomstvisie huisartsenzorg 2022: https://toekomsthuisartsenzorg.nl/downloads/

Leerlijnoverzicht


Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie