Structureren en samenvatten: verschil tussen versies
Uit Wiki HOVUmc
Regel 5: | Regel 5: | ||
|'''Auteur''' | |'''Auteur''' | ||
| | | | ||
− | {{Auteur - | + | {{Auteur - Noor Gimbrere}} |
+ | {{Auteur - Ruth ten Broeke}} | ||
+ | {{Auteur - Laurie Hageman}} | ||
|- | |- | ||
|'''Stage''' | |'''Stage''' | ||
Regel 32: | Regel 34: | ||
* De aios kent een aantal structurerende gesprekstechnieken | * De aios kent een aantal structurerende gesprekstechnieken | ||
* De aios kent verschillende manieren om samen te vatten en is in staat deze op de juiste momenten te gebruiken in het consult. | * De aios kent verschillende manieren om samen te vatten en is in staat deze op de juiste momenten te gebruiken in het consult. | ||
− | |||
− | |||
− | |||
=== Onderwijsactiviteiten === | === Onderwijsactiviteiten === | ||
Regel 43: | Regel 42: | ||
==== Bronnen ==== | ==== Bronnen ==== | ||
* [[:Media:PPT APC OWP 10. StrPPT APC OWP 10. Structureren en samenvatten 20220613.pptx|Powerpoint-presentatie]] ‘Structureren en samenvatten’ | * [[:Media:PPT APC OWP 10. StrPPT APC OWP 10. Structureren en samenvatten 20220613.pptx|Powerpoint-presentatie]] ‘Structureren en samenvatten’ | ||
− | * [[:Media:Werkboek voor docenten. Arts-patiëntcommunicatie (APC)-onderwijs over basis gespreksvaardigheden in de aanloop naar de Basis Consultvoeringstoets (BCT). September | + | * [[:Media:Werkboek voor docenten. Arts-patiëntcommunicatie (APC)-onderwijs over basis gespreksvaardigheden in de aanloop naar de Basis Consultvoeringstoets (BCT). September 2022.docx|Werkboek]] ‘Arts-patiëntcommunicatie (APC)-onderwijs over basis gespreksvaardigheden in de aanloop naar de BasisConsultvoeringsToets (BCT)’ |
*‘Handboek effectieve communicatie in de huisartsenpraktijk’, Dielissen et al., NHG-uitgave, 1e druk. | *‘Handboek effectieve communicatie in de huisartsenpraktijk’, Dielissen et al., NHG-uitgave, 1e druk. | ||
*'Vaardig communiceren in de gezondheidszorg’, Silverman et al., 3e druk. | *'Vaardig communiceren in de gezondheidszorg’, Silverman et al., 3e druk. | ||
{{Footer - Leerlijn communicatie}} | {{Footer - Leerlijn communicatie}} |
Versie van 27 jun 2022 om 20:36
Leerlijn communicatie | |
---|---|
Auteur | |
Stage |
1e Huisartsstage |
APC - Basisgespreksvaardigheden | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
Structureren en samenvatten zijn generieke gespreksvaardigheden die gedurende het hele consult van belang zijn. Silvermans doorlopende consulttaak ‘structuur bieden’ gaat over het structureren van het consult; samenvatten is daarbij een onmisbare vaardigheid.
Doel
- De aios kent het belang van structuur bieden tijdens consult
- De aios is zich ervan bewust dat het structureren van het consult een taak is van de huisarts
- De aios kent een aantal structurerende gesprekstechnieken
- De aios kent verschillende manieren om samen te vatten en is in staat deze op de juiste momenten te gebruiken in het consult.
Onderwijsactiviteiten
- Zelfstudie voorafgaand aan onderwijs of ter voorbereiding op de BasisConsultvoeringsToets
- Onderwijs op de terugkomdag
- Een leergesprek met de hao
Bronnen
- Powerpoint-presentatie ‘Structureren en samenvatten’
- Werkboek ‘Arts-patiëntcommunicatie (APC)-onderwijs over basis gespreksvaardigheden in de aanloop naar de BasisConsultvoeringsToets (BCT)’
- ‘Handboek effectieve communicatie in de huisartsenpraktijk’, Dielissen et al., NHG-uitgave, 1e druk.
- 'Vaardig communiceren in de gezondheidszorg’, Silverman et al., 3e druk.
De bouwstenen in de leerlijn communicatie
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |