Emoties: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
Regel 5: Regel 5:
 
|'''Auteur'''
 
|'''Auteur'''
 
|
 
|
{{Auteur - Gert Roos}}
+
{{Auteur - Noor Gimbrere}}
 +
{{Auteur - Ruth ten Broeke}}
 +
{{Auteur - Laurie Hageman}}
 
|-
 
|-
 
|'''Stage'''
 
|'''Stage'''

Versie van 27 jun 2022 om 20:37


Leerlijn communicatie
Auteur

Noor Gimbrere
Ruth ten Broeke
Laurie Hageman

Stage

1e Huisartsstage

APC - Basisgespreksvaardigheden
Leerplek

Leergesprek
Praktijkleren
Onderwijsprogramma

Relevantie

Tijdens het consult kan een patiënt allerlei emoties ervaren en al dan niet uiten.

Voor de inhoud van het consult is het relevant om die emoties te signaleren: het helpt bij het achterhalen van de hulpvraag en bij het vormgeven van het beleid. Ook voor de arts-patiëntrelatie en het verloop van het gesprek is het belangrijk om emoties tijdig te herkennen, erkennen en er op een juiste manier mee om te gaan.

Onderwijs over 'emoties in het consult' past bij Silvermans consulttaak ‘relatie opbouwen’, en komt daarnaast aan bod bij andere consultonderdelen zoals ‘hulpvraag exploreren’ en ‘uitleg, advies en planning’.

Deze bouwsteen gaat niet in op emoties van de huisarts; onderwijs over dat onderwerp is te vinden binnen de leerlijn Professionaliteit.

Doel

  • De aios is zich ervan bewust dat emoties van de patient van belang zijn in het consult: onder meer bij het achterhalen van de hulpvraag, het verloop van het gesprek en voor de arts-patiëntrelatie.
  • De aios kent en herkent verschillende uitingen van emoties.
  • De aios is in staat 'cues' te herkennen en is hier alert op tijdens het consult.
  • De aios kent gesprekstechnieken om op een juiste manier om te gaan met emoties van de patiënt.

Onderwijsactiviteiten

  • Zelfstudie voorafgaand aan onderwijs of ter voorbereiding op de BasisConsultvoeringsToets
  • Onderwijs op de terugkomdag
  • Een leergesprek met de hao

Bronnen

  • Powerpoint ‘Emoties in het consult’ 
    • Een suggestie voor de uitwerking van deze powerpoint-presentatie vind je terug in het werkboek. Het werkboek dient ter ondersteuning en inspiratie voor docenten bij de vormgeving en voorbereiding van het APC-onderwijs in voorbereiding op de BCT. 
    • Voorbereidingsopdracht aios ‘Emoties in het consult’: zie bovenstaand werkboek, pagina 18
  • Literatuur (praktijk-gericht, toegankelijk) ter voorbereiding van het terugkomdagonderwijs of voor zelfstudie.
    • ‘Handboek effectieve communicatie in de huisartsenpraktijk’, Dielissen et al., NHG-uitgave, 1e druk. Met name pagina 185-188.
    • ‘Vaardig communiceren in de gezondheidszorg’, Silverman et al., 3e druk. 
  • Literatuur (achtergrond, onderzoeksartikel) ter verdieping: uit het onderzoek blijkt dat een slechts 30-minuten lange training gericht op het herkennen van emotionele 'cues', de prestaties van zorgverleners op het gebied van omgaan met emoties van de patiënt al verbetert.

De bouwstenen in de leerlijn communicatie

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie