Structureren en samenvatten: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k
 
Regel 42: Regel 42:
 
==== Bronnen ====
 
==== Bronnen ====
 
* [[:Media:PPT APC OWP 10. StrPPT APC OWP 10. Structureren en samenvatten 20220613.pptx|Powerpoint-presentatie]] ‘Structureren en samenvatten’
 
* [[:Media:PPT APC OWP 10. StrPPT APC OWP 10. Structureren en samenvatten 20220613.pptx|Powerpoint-presentatie]] ‘Structureren en samenvatten’
* [[:Media:Werkboek voor docenten. Arts-patiëntcommunicatie (APC)-onderwijs over basis gespreksvaardigheden in de aanloop naar de Basis Consultvoeringstoets (BCT). September 2022.docx|Werkboek]] ‘Arts-patiëntcommunicatie (APC)-onderwijs over basis gespreksvaardigheden in de aanloop naar de BasisConsultvoeringsToets (BCT)’
+
* [[:Media:Werkboek voor docenten. Arts-patiëntcommunicatie (APC)-onderwijs over basis gespreksvaardigheden in de aanloop naar de Basis Consultvoeringstoets (BCT). Oktober 2022.docx|Werkboek]] ‘Arts-patiëntcommunicatie (APC)-onderwijs over basis gespreksvaardigheden in de aanloop naar de BasisConsultvoeringsToets (BCT)’
 
*‘Handboek effectieve communicatie in de huisartsenpraktijk’, Dielissen et al., NHG-uitgave, 1e druk.   
 
*‘Handboek effectieve communicatie in de huisartsenpraktijk’, Dielissen et al., NHG-uitgave, 1e druk.   
 
*'Vaardig communiceren in de gezondheidszorg’, Silverman et al., 3e druk.  
 
*'Vaardig communiceren in de gezondheidszorg’, Silverman et al., 3e druk.  
 
{{Footer - Leerlijn communicatie}}
 
{{Footer - Leerlijn communicatie}}

Huidige versie van 31 okt 2022 om 10:28


Leerlijn communicatie
Auteur

Noor Gimbrere
Ruth ten Broeke
Laurie Hageman

Stage

1e Huisartsstage
Klinische stage
CZ stage
GGZ stage
2e Huisartsstage

APC - Basisgespreksvaardigheden
Leerplek

Leergesprek
Praktijkleren
Onderwijsprogramma
Zelfstudie

Relevantie

Structureren en samenvatten zijn generieke gespreksvaardigheden die gedurende het hele consult van belang zijn. Silvermans doorlopende consulttaak ‘structuur bieden’ gaat over het structureren van het consult; samenvatten is daarbij een onmisbare vaardigheid.

Doel

  • De aios kent het belang van structuur bieden tijdens consult
  • De aios is zich ervan bewust dat het structureren van het consult een taak is van de huisarts
  • De aios kent een aantal structurerende gesprekstechnieken
  • De aios kent verschillende manieren om samen te vatten en is in staat deze op de juiste momenten te gebruiken in het consult.

Onderwijsactiviteiten

  • Zelfstudie voorafgaand aan onderwijs of ter voorbereiding op de BasisConsultvoeringsToets
  • Onderwijs op de terugkomdag
  • Een leergesprek met de hao

Bronnen

  • Powerpoint-presentatie ‘Structureren en samenvatten’
  • Werkboek ‘Arts-patiëntcommunicatie (APC)-onderwijs over basis gespreksvaardigheden in de aanloop naar de BasisConsultvoeringsToets (BCT)’
  • ‘Handboek effectieve communicatie in de huisartsenpraktijk’, Dielissen et al., NHG-uitgave, 1e druk.
  • 'Vaardig communiceren in de gezondheidszorg’, Silverman et al., 3e druk.

De bouwstenen in de leerlijn communicatie

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie