Spanningsklachten deel 2 - Consultvoering: verschil tussen versies
Uit Wiki HOVUmc
k |
k |
||
Regel 30: | Regel 30: | ||
| | | | ||
Volgt | Volgt | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|} | |} | ||
=== Relevantie === | === Relevantie === | ||
Regel 76: | Regel 72: | ||
=== Overige bouwstenen in de leerlijn === | === Overige bouwstenen in de leerlijn === | ||
{{Bouwstenen - Leerlijn psychische klachten}} | {{Bouwstenen - Leerlijn psychische klachten}} | ||
+ | |||
+ | === Overige leerlijnen === | ||
+ | {{Leerlijnen horizontaal}} |
Versie van 20 jul 2018 om 16:13
Leerlijn psychische klachten | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competentie | |
Toepassing | |
Trefwoord |
Volgt |
Inhoud
Relevantie
Deel 2 uit te breiden richting gespreksvoering spanningsklachten, overspanning en burnout, zie ook Spanningsklachten deel 1 - Begrippen en aanpak.
Doelen
- De aios heeft zicht op uitlokkende context factoren in relatie tot spanning. ( jaar 1 en 3)
- De aios kan de spanningsklachten anamnestisch SCEGS uitvragen om tot een juiste DD te komen. ( jaar 1 en 3)
- De aios kan werken met de 4DKL in de huisartspraktijk ( jaar 1 en 3)
- De aios kan een onderscheid in ernst van spanningsklachten maken (jaar 1)
- De aios kan een consult voeren met een patiënt met spanningsklachten.
- De aios is op de hoogte van de aanpak en begeleiding van patiënten met overspanning en burn out in de huisartspraktijk.
Gebruiksaanwijzing
Voorbereiding:
- LESA Overspanning en burn out wordt bekend verondersteld.
- Neem de casus mee die je met je opleider hebt besproken.
- Neem de video mee die je hebt gemaakt over deze patiënt (voor onderwijsactiviteit 2)
Onderwijsactiviteit 1
Casus:
Rollenspel volgens Patiënt Gerichte Casus Presentatie. Kruip in de huid van de patiënt. Collega huisarts voert het gesprek. Anders aios observeert.
Welke vragen nodigen uit te vertellen?
- Patiënt gerichte casus presentatie ( 30 minuten) gebeurt doorgaans in twee groepen van 6-8 aios. De docenten splitsen op en begeleiden een groepje
Doel is dat aios zowel medische inhoud als gespreksvaardigheden trainen met deze vorm. Doordat de inbrenger in de huid van de patiënt kruipt ervaart hij welke vragen helpen en stimulerend zijn en welke vragen niet werken. Daarnaast roept de patiënt ook vanalles op. Dit is belangrijke informatie.
Werkwijze:
- De aios brengt een casus in van de praktijk. De aios kruipt in de huid van de patiënt. Hij vertelt de groep de aanleiding voor het contact en de voor informatie die hij of zij had voordat hij met de patiënt in gesprek ging.
- De groep brainstormt vooraf om een doel en strategie voor het gesprek te bepalen. Waar denken we aan, wat willen we weten, hoe gaan we het aanpakken? Een van de groepsleden neemt de rol van de dokter en start het gesprek. aios kunnen het gesprek stopzetten en een time out vragen. Op dat moment vat een ander groepslid samen. Wat hebben we gehoord? Wat hebben we gezien? Wat roept deze patiënt op bij ons als hulpverlener?
- Vervolgens vraagt de docent. Wat missen we nog? Hoe gaan we verder? Gaat de eerste aios verder en neemt die de draad weer op? Of gaat een ander verder?
- Op deze manier leren aios van elkaar door de soorten vragen en andere interventies die gesteld worden. De inbrenger ervaart welke vragen helpend zijn en welke niet. Daarnaast komen niet alleen de medisch inhoudelijke aspecten aan bod maar ook de begeleidingsvaardigheden, overdracht en tegenoverdracht, gespreksvaardigheden in lastige interactiepatronen.
Onderwijsactiviteit 2: (30 minuten)
Video:
- Aios neemt een consult op van een gesprek met een patiënt die spanningsklachten heeft.
- Aios formuleert een vraag voor de groep waar hij/zij feedback op wenst.
Overige bouwstenen in de leerlijn
Overige leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |