Suïcidaliteit - Bespreken en risico inschatten: verschil tussen versies
k |
(→Relevantie: Invoegen links naar artikelen) |
||
Regel 37: | Regel 37: | ||
|} | |} | ||
=== Relevantie === | === Relevantie === | ||
+ | Het aantal doden door suïcide (ruim 1600 in 2015) is groter dan het aantal verkeersslachtoffers (621 in 2015). Onder jongeren (tussen 10-17) is suïcide de belangrijkste doodsoorzaak. Huisartsen durven het vaak niet bespreekbaar te maken, uit angst daarmee suïcide uit te lokken. Deze angst is onterecht. Het bespreekbaar maken is juist een belangrijke interventie is om suïcide te voorkomen. Maar hoe doe je dat? | ||
=== Doelen === | === Doelen === | ||
+ | De aios weet wannéér en is in staat óm suïcide bespreekbaar te maken tijdens een spreekuurconsult. De aios kan daarbij een goede risicotaxatie maken. | ||
==== Subdoelen ==== | ==== Subdoelen ==== | ||
+ | * De aios heeft zicht op incidentie en prevalentie van suïcidaliteit in de huisartspraktijk. | ||
+ | * De aios heeft zicht op risicofactoren en beschermende factoren bij suïcide. | ||
+ | * De aios kan alarmsignalen goed uitvragen en kan tot een risicotaxatie komen | ||
+ | * De aios kent het verschil in aanpak van acute en chronische suïcidaliteit | ||
+ | * De aios kent de route naarO de crisisdienst, kan effectief consulteren en weet wanneer door te verwijzen. | ||
=== Gebruiksaanwijzing === | === Gebruiksaanwijzing === | ||
+ | Volgt | ||
+ | === Onderwijsactiviteit === | ||
+ | '''Voorbereiding voor de terugkomdag:''' | ||
+ | * Twee weken voorafgaand aan het onderwijs, tijdens de terugkomdag, wordt geïnventariseerd welke vragen de aios hebben over dit onderwerp. | ||
+ | * Deze vragen worden doorgestuurd naar de (eventuele) gastdocent | ||
+ | * Docent bespreekt voor met de gastdocent zodat deze weet dat de nadruk in het onderwijs ligt bij oefenen in kleine groepen. | ||
+ | * AIOS lezen thuis een of enkele van de artikelen die op de Wiki geplaatst zijn: | ||
+ | ** Interview René Diekstra, [https://www.medischcontact.nl/nieuws/laatste-nieuws/artikel/arts-moet-naar-suicidale-gedachten-vragen.htm 'Arts moet naar suïcidale gedachten vragen'], Medisch Contact september 2016 | ||
+ | ** Rolieke Cents, Anne Marije Los en Patrick Bindels, [https://www.henw.org/artikelen/suicide-onder-adolescenten Suïcide onder adolescenten], H&W maart 2016 | ||
+ | ** Ad J.F.M. Kerkhof en Albert M. Van Hemert, [https://www.ntvg.nl/artikelen/suïcidepreventie Suïcidepreventie richtlijnen voor tijdige en goed georganiseerde hulp], NTvG juli 2013 | ||
+ | '''Rolverdeling''': | ||
+ | * Rol gastdocent: inhoudelijk expert (docent via 113 of kaderarts GGZ) | ||
+ | * Rol groepsdocent bewaakt rol gastdocent (is er voldoende interactie), bewaakt de tijd en het groepsproces tijdens onderwijs. | ||
+ | '''Programma''': | ||
+ | |||
+ | Opening: | ||
+ | * Wat is jullie ervaring met dit thema? Wat roept het bij je op? | ||
+ | Onderwijs met behulp van presentatie | ||
+ | * Wat is suïcidaliteit? | ||
+ | * [[Media:Risicotaxatie.pdf|Risicotaxatie]] aan de hand van aantal risicofactoren | ||
+ | * Suïcidaliteit bij de borderline persoonlijkheidsstoornis: wat is er anders? | ||
+ | Oefenen rollenspel met als doel: | ||
+ | * Suïcide bespreekbaar maken en ernst van de situatie in kaart brengen. | ||
+ | * Drie verschillende casussn. Aios oefenen een kwartier in groepjes van twee of drie en worden geobserveerd door psychiater en de docent(en). | ||
+ | Evaluatie: | ||
+ | |||
+ | Wat heb je ervan geleerd? Wat ga je in het vervolg anders doen? | ||
+ | |||
+ | ==== Bronnen ==== | ||
{{Footer - Leerlijn psychische klachten}} | {{Footer - Leerlijn psychische klachten}} |
Versie van 2 dec 2018 om 23:01
Leerlijn psychische klachten | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competenties |
Medisch handelen |
Toepassing | |
Trefwoord |
Volgt |
Inhoud
Relevantie
Het aantal doden door suïcide (ruim 1600 in 2015) is groter dan het aantal verkeersslachtoffers (621 in 2015). Onder jongeren (tussen 10-17) is suïcide de belangrijkste doodsoorzaak. Huisartsen durven het vaak niet bespreekbaar te maken, uit angst daarmee suïcide uit te lokken. Deze angst is onterecht. Het bespreekbaar maken is juist een belangrijke interventie is om suïcide te voorkomen. Maar hoe doe je dat?
Doelen
De aios weet wannéér en is in staat óm suïcide bespreekbaar te maken tijdens een spreekuurconsult. De aios kan daarbij een goede risicotaxatie maken.
Subdoelen
- De aios heeft zicht op incidentie en prevalentie van suïcidaliteit in de huisartspraktijk.
- De aios heeft zicht op risicofactoren en beschermende factoren bij suïcide.
- De aios kan alarmsignalen goed uitvragen en kan tot een risicotaxatie komen
- De aios kent het verschil in aanpak van acute en chronische suïcidaliteit
- De aios kent de route naarO de crisisdienst, kan effectief consulteren en weet wanneer door te verwijzen.
Gebruiksaanwijzing
Volgt
Onderwijsactiviteit
Voorbereiding voor de terugkomdag:
- Twee weken voorafgaand aan het onderwijs, tijdens de terugkomdag, wordt geïnventariseerd welke vragen de aios hebben over dit onderwerp.
- Deze vragen worden doorgestuurd naar de (eventuele) gastdocent
- Docent bespreekt voor met de gastdocent zodat deze weet dat de nadruk in het onderwijs ligt bij oefenen in kleine groepen.
- AIOS lezen thuis een of enkele van de artikelen die op de Wiki geplaatst zijn:
- Interview René Diekstra, 'Arts moet naar suïcidale gedachten vragen', Medisch Contact september 2016
- Rolieke Cents, Anne Marije Los en Patrick Bindels, Suïcide onder adolescenten, H&W maart 2016
- Ad J.F.M. Kerkhof en Albert M. Van Hemert, Suïcidepreventie richtlijnen voor tijdige en goed georganiseerde hulp, NTvG juli 2013
Rolverdeling:
- Rol gastdocent: inhoudelijk expert (docent via 113 of kaderarts GGZ)
- Rol groepsdocent bewaakt rol gastdocent (is er voldoende interactie), bewaakt de tijd en het groepsproces tijdens onderwijs.
Programma:
Opening:
- Wat is jullie ervaring met dit thema? Wat roept het bij je op?
Onderwijs met behulp van presentatie
- Wat is suïcidaliteit?
- Risicotaxatie aan de hand van aantal risicofactoren
- Suïcidaliteit bij de borderline persoonlijkheidsstoornis: wat is er anders?
Oefenen rollenspel met als doel:
- Suïcide bespreekbaar maken en ernst van de situatie in kaart brengen.
- Drie verschillende casussn. Aios oefenen een kwartier in groepjes van twee of drie en worden geobserveerd door psychiater en de docent(en).
Evaluatie:
Wat heb je ervan geleerd? Wat ga je in het vervolg anders doen?
Bronnen
De bouwstenen in de leerlijn psychische klachten
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
- Leerlijn psychische klachten
- Bouwsteen
- Auteur - Anouk Bogers
- Auteur - Dick Walstock
- 1e Huisartsstage
- GGZ stage
- 2e Huisartsstage
- KBA 6.4 - Suïcidaliteit
- Competentiegebied 1 - Medisch handelen
- Competentiegebied 2 - Communicatie
- Competentiegebied 4 - Organiseren
- Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen
- Toepassing - Praktijkleren
- Toepassing - Leergesprek
- Toepassing - Onderwijsprogramma
- Toepassing - Zelfstudie