Niet alles wat kan hoeft: verschil tussen versies
(Nieuwe pagina aangemaakt met '<br /> {| class="infobox leerlijn-pall" ! {{Titelbalk - Leerlijn palliatieve zorg}} |- |'''Auteur''' | {{Auteur - Rinel van Beest|Rinel van Beest}} |- |'''Stage'''...') |
|||
Regel 9: | Regel 9: | ||
|'''Stage''' | |'''Stage''' | ||
| | | | ||
− | |||
− | |||
{{stage - CZ stage}} | {{stage - CZ stage}} | ||
− | |||
{{stage - 2e Huisartsstage}} | {{stage - 2e Huisartsstage}} | ||
|- | |- | ||
Regel 18: | Regel 15: | ||
| | | | ||
{{KBA 8.1 - Palliatieve en stervensfase-gesprek}} | {{KBA 8.1 - Palliatieve en stervensfase-gesprek}} | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
|'''Competenties''' | |'''Competenties''' | ||
| | | | ||
− | |||
{{Competentiegebied 2 - Communicatie}} | {{Competentiegebied 2 - Communicatie}} | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
{{Competentiegebied 7 - Professionaliteit}} | {{Competentiegebied 7 - Professionaliteit}} | ||
|- | |- | ||
Regel 41: | Regel 24: | ||
| | | | ||
{{Toepassing - Leergesprek}} | {{Toepassing - Leergesprek}} | ||
− | |||
− | |||
{{Toepassing - Zelfstudie}} | {{Toepassing - Zelfstudie}} | ||
|} | |} | ||
=== Relevantie === | === Relevantie === | ||
+ | Binnen de medische zorg wordt steeds meer mogelijk, er komen nog altijd nieuwe behandelingen bij. Een mooie ontwikkeling natuurlijk. Maar sommige behandelingen zijn erg ingrijpend of hebben veel bijwerkingen. Aan arts en patiënt samen om de afweging te maken wanneer een behandeling nog zinvol is of dat andere zorg wellicht passender is. | ||
+ | Het KNMG rapport ‘Niet alles wat kan hoeft’ geeft een indruk over de huidige visie van de beroepsgroep ten aanzien van dit onderwerp, zodat de aios vervolgens, samen met opleider en de groep, kan onderzoeken wat zijn eigen kennis, (gesprek)vaardigheden en attitude zijn. | ||
=== Doel === | === Doel === | ||
+ | Inzicht in welke mechanismen een rol spelen bij het leveren van niet passende zorg en een idee over de interventies om dit tegen te gaan. | ||
+ | === Gebruiksaanwijzing === | ||
+ | |||
+ | De informatie uit het artikel kan gebruikt worden voor een leergesprek of zelfstudie. | ||
+ | === Onderwijsactiviteiten === | ||
+ | Leest het rapport en bespreek met je opleider of tijdens de terugkomdag onderstaande stellingen | ||
− | + | - Iets laten vind ik lastiger dan iets doen | |
+ | - ‘Niet opgeven’ is voor mij een basishouding | ||
− | + | - Een gesprek beginnen over het levenseinde vind ik moeilijk | |
+ | - Ik heb voldoende kennis van behandelopties in laatste levensfase om dit goed met patiënten te kunnen bespreken. | ||
==== Bronnen ==== | ==== Bronnen ==== | ||
− | + | Niet alles wat kan hoeft ''rapport KNMG''{{Footer - Leerlijn palliatieve zorg}} | |
− | {{Footer - Leerlijn palliatieve zorg}} |
Versie van 9 apr 2019 om 10:28
Leerlijn palliatieve zorg | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competenties | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
Binnen de medische zorg wordt steeds meer mogelijk, er komen nog altijd nieuwe behandelingen bij. Een mooie ontwikkeling natuurlijk. Maar sommige behandelingen zijn erg ingrijpend of hebben veel bijwerkingen. Aan arts en patiënt samen om de afweging te maken wanneer een behandeling nog zinvol is of dat andere zorg wellicht passender is.
Het KNMG rapport ‘Niet alles wat kan hoeft’ geeft een indruk over de huidige visie van de beroepsgroep ten aanzien van dit onderwerp, zodat de aios vervolgens, samen met opleider en de groep, kan onderzoeken wat zijn eigen kennis, (gesprek)vaardigheden en attitude zijn.
Doel
Inzicht in welke mechanismen een rol spelen bij het leveren van niet passende zorg en een idee over de interventies om dit tegen te gaan.
Gebruiksaanwijzing
De informatie uit het artikel kan gebruikt worden voor een leergesprek of zelfstudie.
Onderwijsactiviteiten
Leest het rapport en bespreek met je opleider of tijdens de terugkomdag onderstaande stellingen
- Iets laten vind ik lastiger dan iets doen
- ‘Niet opgeven’ is voor mij een basishouding
- Een gesprek beginnen over het levenseinde vind ik moeilijk
- Ik heb voldoende kennis van behandelopties in laatste levensfase om dit goed met patiënten te kunnen bespreken.
Bronnen
Niet alles wat kan hoeft rapport KNMGDe bouwstenen in de leerlijn palliatieve zorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |