Informatie-overdracht: verschil tussen versies
Regel 53: | Regel 53: | ||
# ‘Handboek effectieve communicatie in de huisartsenpraktijk’, Dielissen et al., NHG-uitgave, 1e druk. | # ‘Handboek effectieve communicatie in de huisartsenpraktijk’, Dielissen et al., NHG-uitgave, 1e druk. | ||
# ‘Vaardig communiceren in de gezondheidszorg’, Silverman et al., 3e druk. | # ‘Vaardig communiceren in de gezondheidszorg’, Silverman et al., 3e druk. | ||
− | # Werkboek ‘Arts-patiëntcommunicatie (APC)-onderwijs over basis gespreksvaardigheden in de aanloop naar de Basis Consultvoeringstoets (BCT)’ | + | # [[:Media:Werkboek voor docenten. Arts-patiëntcommunicatie (APC)-onderwijs over basis gespreksvaardigheden in de aanloop naar de Basis Consultvoeringstoets (BCT). September 2019.docx|Werkboek ‘Arts-patiëntcommunicatie (APC)-onderwijs over basis gespreksvaardigheden in de aanloop naar de Basis Consultvoeringstoets (BCT)’]] |
# [[:Bestand:PPT APC OWP 7. Exploreren 20191002.pptx|Powerpoint-presentatie 'Exploreren'.]] | # [[:Bestand:PPT APC OWP 7. Exploreren 20191002.pptx|Powerpoint-presentatie 'Exploreren'.]] | ||
{{Footer - Leerlijn communicatie}} | {{Footer - Leerlijn communicatie}} |
Versie van 13 okt 2019 om 10:47
Leerlijn communicatie | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
APC - Basisgespreksvaardigheden | |
Consulttaak | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie| |
De consulttaak 'Uitleg, planning en advies' bestaat uit een aantal onderdelen.
De huisarts deelt eerst haar bevindingen en eventuele diagnose met de patiënt. Ze sluit daarbij zoveel mogelijk aan op de hulpvraag en het referentiekader van de patiënt. De huisarts dient te verifiëren of de informatie goed begrepen wordt. Het is van belang om de patiënt ruimte te geven voor een reactie. De huisarts gaat na of de uitleg aansluit op de vragen waarmee de patiënt naar het spreekuur kwam.
Pas daarna bespreekt de huisarts met de patiënt de volgende stap: aanvullende onderzoeken of behandelmogelijkheden.
Onderzoek laat zien dat huisartsen vaak (te) weinig tijd in het consult reserveren voor het onderdeel 'uitleg, planning en advies'. De nadruk ligt veelal op het stellen van een diagnose. Uit studies naar gezamenlijke besluitvorming, patiënt-tevredenheid, behandeltrouw en zelfs ziekte-uitkomsten, blijkt dat op al deze onderdelen beter wordt gescoord wanneer de informatie-overdracht naar de patiënt optimaal is, en de patiënt in de juiste mate betrokken wordt bij het daarop volgende keuzeproces.
Doel| |
- De aios kent het belang van goede informatie-overdracht
- De aios maakt tijd en ruimte in het consult voor goede informatie-overdracht
- De aios kent en beheerst de 'frisbee-techniek' en past deze toe
Gebruiksaanwijzing|
Suggesties voor de docent om het onderwijs over dit onderwerp uit te werken, zijn te vinden in het werkboek ‘Arts-patiëntcommunicatie (APC)-onderwijs over basis gespreksvaardigheden in de aanloop naar de Basis Consultvoeringstoets (BCT) (zie link hieronder). Dit werkboek dient ter ondersteuning en inspiratie voor docenten bij de vormgeving en voorbereiding van het APC-onderwijs in voorbereiding op de BCT.
Onderwijs over informatie-overdracht kan worden gecombineerd met onderwijs over gespreksvaardigheid 'exploreren'; zie daarvoor het werkboek (bron 4) en de bijbehorende presentatie (bron 5).
Onderwijsactiviteiten|
- Zelfstudie voorafgaand aan onderwijs of ter voorbereiding op de basis consultvoeringstoets
- Onderwijs op de terugkomdag
- Een leergesprek met de hao
Bronnen| |
- Powerpoint-presentatie 'Informatie-overdracht'.
- ‘Handboek effectieve communicatie in de huisartsenpraktijk’, Dielissen et al., NHG-uitgave, 1e druk.
- ‘Vaardig communiceren in de gezondheidszorg’, Silverman et al., 3e druk.
- Werkboek ‘Arts-patiëntcommunicatie (APC)-onderwijs over basis gespreksvaardigheden in de aanloop naar de Basis Consultvoeringstoets (BCT)’
- Powerpoint-presentatie 'Exploreren'.
De bouwstenen in de leerlijn communicatie
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |