Leerlijn maatschappelijk handelen

Uit Wiki HOVUmc
Versie door Martine Samsom (overleg | bijdragen) op 5 jan 2022 om 12:25 (bron toegevoegd)
Ga naar: navigatie, zoeken
Leerlijn maatschappelijk handelen

Leerlijnhouder
Martine Samsom
huisarts

Leerlijnmedewerkers
Joanne Kessler
alumnus VUmc, huisarts

Inleiding

Maatschappelijk handelen is verweven met het huisartsenvak. Jouw handelen of niet handelen heeft vaak niet alleen gevolgen voor de patiënt en zijn naasten, maar ook voor de omgeving / maatschappij. Of jij als huisarts wel of niet verwijst, betekent iets voor de zorgkosten en wanneer je aerosolen voorschrijft betekent dat wat voor het milieu.

Aan de andere kant heeft de maatschappij invloed op jouw handelen. Welke medicijnen vergoed worden, bepaalt deels wat jij voorschrijft. Of wanneer je betaald krijgt voor bepaalde handelingen, kan dat jouw behandelgedrag beïnvloeden. Voor het melden bij Veilig Thuis moet je voldoen aan normen van de beroepsgroep en wetgeving. Maar ook als de maatschappelijke hulpverlening goed aansluit bij jouw praktijk maakt dat jouw werk gemakkelijker. Daarop is het gedachtegoed Krachtige Basiszorg ( zie bronnen) gebaseerd. Als er veel administratie gevraagd wordt, betekent dat dat je minder tijd hebt voor andere zaken. Soms reden om tot actie over te gaan richting zorgverzekeraars en/of overheid, zoals de husiartsbeweging Het Roer Moet Om ( zie bronnen) deed.

Maatschappelijk handelen is dan ook terecht een wezenlijk onderdeel van de competentiegebieden. Op welke manier dit voor jou geldt, daarover zijn veel persoonlijke verschillen te vinden onder huisartsen (zie bronnen: een kwalitatieve studie van Frans Meijman ea in 2017). Het blijkt vaak nog lastig dit goed te integreren in de opleiding. Tijdens de huisartsopleiding ligt bij de aios vaak nog de focus op medische handelen, profesiionaliteit en communicatie. Maatschappelijk handelen verdwijnt makkelijk naar de achtergrond. En omdat het hierdoor niet veel aan bod komt, is het vaak een lastig competentiegebied van de ComBeL om te beoordelen.

Deze leerlijn biedt de docenten, opleiders en aios ondersteuning bij het meer concreet maken van dit competentiegebied. We verwijzen ook naar andere leerlijnen. Er is overlap en dus kunnen we gebruik maken van elkaars bouwstenen.

Deze leerlijn is nog volop in de maak. Mochten jullie ideeën of onderwerpen hebben die jullie graag hier willen zien, mail dan naar Martine Samsom of Joanne Kessler

Veel plezier!

Onderwerpen die aan bod zullen komen in nieuwe bouwstenen

Hieronder staan een aantal onderwerpen die verwerkt zullen worden in nieuwe bouwstenen, per competentie. In de infobox van elke bouwsteen zie je behalve voor welke competentie(s) ook voor welke stage(s) en leerplek(ken) de bouwsteen gebruikt kan worden.

 5.1 Bevordert de gezondheid van individuele patiënten en groepen patiënten
  • Duurzame huisartsenzorg
  • Het Roer Moet Om
  • Toekomst huisartsenspoedzorg
  • Wijkgebonden zorg
5.2 Handelt overeenkomstig geldende wetgeving huisarts
  • Euthanasie en dementie
  • Abortuspil via de huisarts
  • Voor de 1e Huisartsstage was er al een programma, dat nu als bouwsteen opgenomen is bij maatschappelijk handelen: Ethiek en recht
5.3 Behartigt belangen van (toekomstige) patiënten n.a.v. incidenten in de zorg
  • Patiëntveiligheid
5.4 Handelt kostenbewust
  • Kosten in de zorg

Bouwstenen

Bronnen

Leerlijnoverzicht


Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie