Maatschappelijke invloed van een huisarts

Uit Wiki HOVUmc
Versie door Joanne Kessler (overleg | bijdragen) op 13 sep 2022 om 11:11
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Ga naar: navigatie, zoeken


Leerlijn maatschappelijk handelen
Auteur

Martine Samsom

Stage

1e Huisartsstage
2e Huisartsstage

Competentie

5.1 Gezondheidsbevordering

Leerplek

Leergesprek
Onderwijsprogramma

Relevantie

Wij zien als dokters het beste wat nodig is om goede zorg te verlenen en welke dingen we hiervoor nodig hebben. De kloof tussen beleidsmakers en de mensen in het veld blijft onveranderd groot. Om invloed uit te oefenen op beleid zal er vanuit de praktijken informatie richting de beleidsmakers moeten vloeien. Daarvoor kan je als huisarts bestuurlijk actief worden, maar er zijn ook andere manieren om invloed uit te oefenen hoe klein ook.

Doel

  • Geinspireerd raken en kennis maken met maatschappelijke bewegingen van doktoren zoals ‘Dappere dokters’ en ‘Het Roer Moet Om’
  • Reflecteren of en zo ja, welke rol jij zou willen spelen.

Achtergrond

Ruim 10 jaar geleden ontstond de beweging Dappere Dokters, die vooral wilde kijken naar onze rol in de verspilling van zorg. In 2015 ontstond samen met een andere groep huisartsen de actie Het Roer Moet Om i.v.m. de vele administratieve rompslomp. Het Roer Moet Om is omarmd door de LHV die Het Roer Gaat Om heeft geïncorporeerd en hopelijk blijft het hierdoor op de agenda. Bureaucratie is een onderwerp welke niet uit te bannen is. Het ministerie van VWS heeft er nu zelfs een onderdeel voor opgericht: (ont)Regel de zorg, waar je als zorgverlener je klacht over onnodige administratieve rompslomp kan leggen.

Maak kennis met de initiatieven, bekijk ook de volgende websites en luister de podcast:

Podcast: In de Praktijk HOVUMC aflevering 4: In gesprek met Bart Meijman

Dappere Dokters

Het Roer Moet Om

Onderwijsactiviteiten

Luister de podcast In de Praktijk HOVUMC aflevering 4: In gesprek met Bart Meijman en bespreek deze met je opleider.

  • Wat vond je van de podcast? Ben jezelf actief of actief geweest voor ons vak of patiënten buiten de spreekkamer? Zo ja, wat was dat. Zo nee, waarom niet?
  • Ben je bewust van het feit dat er beleid wordt gemaakt over jou en je werk? Op welke manier merk je dat? Heb je daar last van?
  • Het vak is zelf naast patiëntgericht, ook al van zichzelf maatschappij gericht omdat je de maatschappelijke problemen langs ziet komen. Op welke manier zou je daar iets mee kunnen doen?
  • Wat zou je tijdens je opleiding kunnen of willen doen? Maak zelf een actie die je zou kunnen doen, hoe klein ook.

Organiseer een onderwijsprogramma waarmee je met je groep kennis laat maken met maatschappelijke bewegingen.

Voorbereiding


Onderwerpen inventariseren met de hele groep: welke maatschappelijke rollen zijn er te bedenken? Je laat de groep deze bedenken en zet ze op flipover of bord/screen. Je kan denken aan:

  • goed samenwerken met de andere zorgaanbieders in de wijk/ gemeente
  • overleg met gemeente en zorgverzekeraar (bestuurlijk)
  • aandacht voor duurzaamheid in de praktijk
  • aandacht voor kosten in de zorg in de praktijk
  • aandacht voor laaggeletterdheid in de praktijk
  • aandacht voor aansluiten bij maatschappelijke ontwikkelingen: bijvoorbeeld aandacht voor identiteit (inschrijfformulier aanpassen met keuze anders naast man en vrouw)
  • eHealth, aansluiten bij ontwikkelingen in de techniek
  • vertegenwoordiging van belangen van ons beroep (LHV)
  • actievoeren (bijvoorbeeld de petitie van het Roer moet om: stop de afbraak van de POH-S)
  • verbeteren van de gezondheid in de wijk middels een project
  • zorg voor ongedocumenteerden
  • medicalisering (hulp bij afbouw ppi’s en benzodiazepinen)
  • zorg laten aansluiten bij patiënten met de aandoeningen die veel voorkomen in jouw buurt, denk aan ouderen of ggz
  • diversiteit in de praktijk, cultuursensitiviteit


Kleine groepjes: Bespreek vervolgens in kleine groepjes de volgende vragen:

  • Wat vond je van de podcast? Ben jezelf actief of actief geweest voor ons vak of patiënten buiten de spreekkamer? Zo ja, wat was dat. Zo nee, waarom niet?
  • Ben je bewust van het feit dat er beleid wordt gemaakt over jou en je werk? Op welke manier merk je dat? Heb je daar last van?
  • Het vak is zelf naast patiëntgericht, ook al van zichzelf maatschappij gericht omdat je de maatschappelijke problemen langs ziet komen. Op welke manier zou je daar iets mee kunnen doen?
  • Wat zou je tijdens je opleiding kunnen of willen doen? Maak zelf een actie die je zou kunnen doen, hoe klein ook.

Ontwikkelplan: Er zijn vele onderwerpen binnen je stage praktijk waar waarschijnlijk nog verbetering mogelijk is op maatschappelijk vlak. Kijk eens onder het kopje Onderwijsprogramma en 'Onderwerpen inventariseren met de hele groep' ter inspiratie van verschillende onderwerpen waar je binnen je praktijk naar kan kijken. Kijk ook naar de ontwikkelplan hand-out.

Enkele voorbeelden van onderwerpen:

Bronnen

Zie Achtergrond.

De bouwstenen in de leerlijn maatschappelijk handelen

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie