Maatschappelijke invloed van een huisarts
Leerlijn maatschappelijk handelen | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
Competentie | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
Wij zien als dokters het beste wat nodig is om goede zorg te verlenen en welke dingen we hiervoor nodig hebben. De kloof tussen beleidsmakers en de mensen in het veld blijft onveranderd groot. Om invloed uit te oefenen op beleid zal er vanuit de praktijken informatie richting de beleidsmakers moeten vloeien. Daarvoor kan je als huisarts bestuurlijk actief worden, maar er zijn ook andere manieren om invloed uit te oefenen hoe klein ook.
Doel
- Geinspireerd raken en kennis maken met maatschappelijke bewegingen van doktoren zoals ‘Dappere dokters’ en ‘Het Roer Moet Om’
- Reflecteren of en zo ja, welke rol jij zou willen spelen.
Achtergrond
Ruim 10 jaar geleden ontstond de beweging Dappere Dokters [4], die vooral wilde kijken naar onze rol in de verspilling van zorg. In 2015 ontstond samen met een andere groep huisartsen de actie 'Het Roer Moet Om' [5] i.v.m. de vele administratieve rompslomp. Het Roer Moet Om is omarmd door de LHV die 'Het Roer Gaat Om' heeft geïncorporeerd [6] en hopelijk blijft het hierdoor op de agenda. Bureaucratie is een onderwerp welke niet uit te bannen is. Het ministerie van VWS heeft er nu zelfs een onderdeel voor opgericht: (ont)Regel de zorg [7], waar je als zorgverlener je klacht over onnodige administratieve rompslomp kan leggen.
Maak kennis met de initiatieven, bekijk ook de volgende websites en luister de podcast:
Podcast: 'In de Praktijk HOVUMC aflevering 4: In gesprek met Bart Meijman' [8]
Dappere Dokters
- Optimale zorg, dappere dokters [9]
- Opbrengst werksessie van Optimale Zorg, Dappere Dokters en de KNMG ‘Doktoren in tijden van corona’ [10]
Het Roer Moet Om
- Manifest van de bezorgde huisarts [11]
- Het Roer Gaat Om, LHV [12]
- Visie op kwaliteit [13]
- Visie op chronische zorg [14]
- Visie op organisatie huisartsenzorg [15]
- (ont)Regel de zorg [16]
- Debat ‘Zorg voor samenhang’ terugkijken [17]
Onderwijsactiviteiten
Luister de podcast 'Deel 4: In gesprek met Bart Meijman' [1] en bespreek deze met je opleider.
- Wat vond je van de podcast? Ben jezelf actief of actief geweest voor ons vak of patiënten buiten de spreekkamer? Zo ja, wat was dat. Zo nee, waarom niet?
- Ben je bewust van het feit dat er beleid wordt gemaakt over jou en je werk? Op welke manier merk je dat? Heb je daar last van?
- Het vak is zelf naast patiëntgericht, ook al van zichzelf maatschappij gericht omdat je de maatschappelijke problemen langs ziet komen. Op welke manier zou je daar iets mee kunnen doen?
- Wat zou je tijdens je opleiding kunnen of willen doen? Maak zelf een actie die je zou kunnen doen, hoe klein ook.
Organiseer een onderwijsprogramma waarmee je met je groep kennis laat maken met maatschappelijke bewegingen.
Voorbereiding
- Kies een onderdeel wat je aanspreekt en laat een of meerder websites bekijken van tevoren.
- Luister de podcast 'Deel 4: In gesprek met Bart Meijman' [2]. Het doel is kennis maken met drijfveren van een individuele huisarts, die aan het begin stond van beide bewegingen.
Onderwerpen inventariseren met de hele groep: welke maatschappelijke rollen zijn er te bedenken? Je laat de groep deze bedenken en zet ze op flipover of bord/screen. Je kan denken aan:
- goed samenwerken met de andere zorgaanbieders in de wijk/ gemeente
- overleg met gemeente en zorgverzekeraar (bestuurlijk)
- aandacht voor duurzaamheid in de praktijk
- aandacht voor kosten in de zorg in de praktijk
- aandacht voor laaggeletterdheid in de praktijk
- aandacht voor aansluiten bij maatschappelijke ontwikkelingen: bijvoorbeeld aandacht voor identiteit (inschrijfformulier aanpassen met keuze anders naast man en vrouw)
- eHealth, aansluiten bij ontwikkelingen in de techniek
- vertegenwoordiging van belangen van ons beroep (LHV)
- actievoeren (bijvoorbeeld de petitie van het Roer moet om: stop de afbraak van de POH-S: [3])
- verbeteren van de gezondheid in de wijk middels een project
- zorg voor ongedocumenteerden
- medicalisering (hulp bij afbouw ppi’s en benzodiazepinen)
- zorg laten aansluiten bij patiënten met de aandoeningen die veel voorkomen in jouw buurt, denk aan ouderen of ggz
- diversiteit in de praktijk, cultuursensitiviteit
Kleine groepjes: Bespreek vervolgens in kleine groepjes de volgende vragen:
- Wat vond je van de podcast? Ben jezelf actief of actief geweest voor ons vak of patiënten buiten de spreekkamer? Zo ja, wat was dat. Zo nee, waarom niet?
- Ben je bewust van het feit dat er beleid wordt gemaakt over jou en je werk? Op welke manier merk je dat? Heb je daar last van?
- Het vak is zelf naast patiëntgericht, ook al van zichzelf maatschappij gericht omdat je de maatschappelijke problemen langs ziet komen. Op welke manier zou je daar iets mee kunnen doen?
- Wat zou je tijdens je opleiding kunnen of willen doen? Maak zelf een actie die je zou kunnen doen, hoe klein ook.
Praktijkverbeterplan: Er zijn vele onderwerpen binnen je stage praktijk waar waarschijnlijk nog verbetering mogelijk is op maatschappelijk vlak. Kijk eens onder het kopje Onderwijsprogramma en 'Onderwerpen inventariseren met de hele groep' ter inspiratie van verschillende onderwerpen waar je binnen je praktijk naar kan kijken. Kijk ook naar de Praktijkverbeterplan hand-out.
Enkele voorbeelden van onderwerpen:
- Duurzaamheid in de praktijk (zie bouwsteen: Planetaire gezondheid)
- Zorg voor ongedocumenteerden (zie bouwsteen: Zorg aan onverzekerden)
- Wijksafari of wijkgebonden zorg (zie bouwsteen: Wijkgebonden zorg)
- Abortuspil in de praktijk invoeren (zie bouwsteen: Abortuspil via de huisarts)
- Laaggeletterdheid in de praktijk (zie bouwsteen: Laaggeletterdheid)
Bronnen
Zie Achtergrond.
De bouwstenen in de leerlijn maatschappelijk handelen
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |