Toegang tot zorg

Uit Wiki HOVUmc
Versie door Joanne Kessler (overleg | bijdragen) op 18 nov 2022 om 15:25 (Nieuwe pagina aangemaakt met '__NOCACHE__ <ol class="breadcrumb" style="width:100%;"> <li class="breadcrumb-item">Hoofdpagina</li> <li class="breadcrumb-item">Leerlijn maatschappelijk hand...')
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Ga naar: navigatie, zoeken


Leerlijn maatschappelijk handelen
Auteur

Wesley van Hout

Stage

1e Huisartsstage
2e Huisartsstage

Competentie

5.1 Gezondheidsbevordering
5.2 Volgens de regels
5.3 Patiëntveiligheid
5.4 Kostenbewust

Competenties

Maatschappelijk handelen

Leerplek

Leergesprek
Onderwijsprogramma
Praktijkleren

Relevantie

In Nederland is de gezondheidszorg voor iedereen eenvoudig toegankelijk…. zou je denken! Toch zijn er voor bepaalde groepen wel degelijk drempels die de toegang tot zorg kunnen belemmeren. In deze bouwsteen kijken we naar deze groepen, de drempels die zij ervaren en hoe wij hier als artsen mogelijk iets aan kunnen doen.

Doel

Doel van deze bouwsteen is verkennen welke drempels in de toegang tot zorg er ervaren kunnen worden en hoe we hier als huisarts wat aan kunnen doen.

Achtergrond

Toegang tot zorg lijkt vanzelfsprekend. Onze gezondheidszorg is goed georganiseerd. Er is altijd een dokter in de buurt waar je terecht kunt en door middel van de verplichte basisverzekering (en eventuele zorgtoeslag voor wie die premie niet kan dragen) is ook de financiering geborgd. Toch kunnen er op verschillende vlakken drempels zijn waardoor bepaalde groepen patiënten moeilijkheden ervaren bij de toegang tot zorg.

In 1948 is de Universele Verklaring van Rechten van de Mens vastgelegd door de Verenigde Naties. Daarin is vastgelegd dat gezondheidszorg een mensenrecht is. In 2002 werd dit door de mensenrechtencommissie van de VN verder uitgewerkt: “iedereen heeft recht op de hoogst haalbare gezondheid op basis van een gezondheidszorg die beschikbaar, toegankelijk, aanvaardbaar en van goede kwaliteit is”. Zoals ook te lezen in onze grondwet.

Toegang tot zorg bestaat uit 4 pijlers:

  • Fysiek: Binnen veilig bereik en fysiek toegankelijk bij een beperking
  • Financieel: Zorg moet voor iedereen betaalbaar zijn
  • Non-discriminatoir: Er wordt niet geweigerd of anders behandeld o.b.v. behoren tot een bepaalde minderheidsgroepering
  • Informatief: Informatie wordt gegeven op een manier en niveau, begrijpelijk voor de patiënt

Belemmeringen bij toegang tot zorg zijn vaak verweven met andere mensenrechten, zoals in dit artikel van Medische Contact mooi omschreven wordt.

Groepen die hinder kunnen ondervinden bij toegang tot zorg zijn bijvoorbeeld: laaggeletterden, laag IQ, lage Sociaal Economische Status (SES), migratie-achtergrond, ongedocumenteerd/onverzekerd, digibeet, lichamelijk gehandicapt, armoede (eigen risico niet kunnen/willen betalen), etc….

Zie ook de bouwsteen gezondheidsvaardigheden, de bouwsteen laaggeletterdheid en de bouwsteen zorg aan onverzekerden

Met de toenemende digitalisering van de zorg zijn het juist deze groepen die steeds meer buiten de boot vallen. Zij missen vaak de vaardigheden of middelen om online afspraken te maken, hun dossier te raadplegen of een e-consult te sturen. Terwijl digitalisering wordt ingezet om de zorg makkelijker, sneller toegankelijk te maken, heeft het voor deze groepen vaak een averechts effect. Hoe ga je daar rekening mee houden in jouw patiëntenpopulatie? Het eigen risico vormt voor velen een barrière om hulp te zoeken. Zij zijn bang dat er kosten zullen voortvloeien uit hun zorgvraag, die ze niet kunnen dragen. Dit zorgt ervoor dat er vaak langer gewacht wordt met alle gevolgen van dien.

Niet iedereen heeft in gelijke mate toegang tot zorg en daarmee dus ook niet hetzelfde voordeel van zorg. Dit valt des te meer op in de preventieve zorg, waar patiënten in bepaalde groepen maar matig worden bereikt of gehoorgeven aan oproepen voor bijvoorbeeld BVO of CVRM. Omdat in deze groepen ook vaak een ongezondere levensstijl is en eerder en meer morbiditeit ontstaat, zijn dit nou juist de groepen waarin je aan preventie en vroege opsporing wil doen.

Wat kunnen wij als huisarts doen? Het begint bij bewustzijn. Van daaruit kunnen we bij de patiënt verkennen waar ze tegenaan lopen. Waarom ze bepaalde (medisch ongunstige) keuzes maken of gedrag vertonen. Daarna kunnen we proberen een interventie toe te passen die aansluit bij de situatie van de patiënt.


Onderwijsactiviteiten

Bronnen

De bouwstenen in de leerlijn maatschappelijk handelen

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie