Relevantie
Het komt niet vaak voor[1], maar patiënten met een ernstige psychiatrische aandoening vormen een lastig onderdeel van het vak. Zeker als er sprake is van acute problematiek. Hoe communiceer je met een patiënt met een (acute) ernstige psychiatrische aandoening, een EPA? Hoe beoordeel je de oordeelsbekwaamheid bij zo’n patiënt? En hoe ga je om met gevaar in dergelijke situaties. Deze onderwijsmodule gaat over dat soort problemen.
Doelen
De aios weet hoe te handelen bij patiënten met een acuut psychiatrisch ziektebeeld, ook als er sprake is van oordeelsonbekwaamheid en gevaar.
Subdoelen
- De aios weet welke ‘basis-attitudes’ er zijn in de omgang met patiënten met (acute problematiek bij) EPA’s en weet hoe een basis-attitude te kiezen.
- De aios weet wat oordeels(on)bekwaamheid is en hoe de oordeelsbekwaamheid te beoordelen.
- De aios kent de belangrijkste do’s en don’ts in de APC bij EPA’s en met name in de acute psychiatrie.
- De aios weet wat bemoeizorg is en voor wie die bedoeld is.
- De aios weet wat reflectief luisteren is.
- Eventueel kan het geleerde in 2e instantie (met acteurs) geoefend worden.
Gebruiksaanwijzing
Onderstaande onderwijsactiviteiten dienen als leidraad om meer zicht te krijgen op de lastigheden bij patiënten met ernstige psychiatrische problematiek, al dan niet in een acute situatie. Aangeleerde vaardigheden kunnen eventueel met acteurs geoefend worden. De onderwijsactiviteiten hebben als doel het gesprek te bevorderen over hoe om te gaan met lastige crisissituaties. De bijlages en bronnen dienen als extra informatie en inspiratie voor de gesprekken.
Onderwijsactiviteit 1 / Voorafgaand aan de TKD
- Vraag aan je HAO wanneer hij voor het laatst te maken heeft gehad met acute psychiatrische problematiek en wat de HAO daar lastig aan vond.
Onderwijsactiviteit 2 / Op de TKD
- Behandel het onderwerp aan de hand van de presentatie en benut de verschillende momenten van discussie en interactie.
Facultatief: Onderwijsactiviteit 3 / Op de TKD
- Nodig een trainingsacteur uit en oefen de verschillende situaties:
- EPA bij oordeelsbekwame patiënt.
- EPA bij oordeelsonbekwame patiënt (zonder en mét gevaar).
Facultatief: Onderwijsactiviteit 4 / Op de TKD
- Laat de aios het artikel lezen met het interview van Jules Tielens.
- Laat ze vervolgens in 2-3-tallen de belangrijkste leerpunten uit het stuk halen. Maar let op: het gaat om leerpunten die ze bij álle patiënten kunnen gebruiken, net alleen bij (acute) psychiatrie.
Bijlages
Bronnen
De bouwstenen in de leerlijn psychische klachten
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Categorie: Competentiegebieden
Categorie: Overige aandachtsgebieden
- ↑ Ongeveer 1-1,5 % vd bevolking heeft een EPA. Per jaar zal een huisarts gemiddeld één keer met een acute ontregeling te maken krijgen (Bron: Phrenos Kenniscentrum).