Euthanasie in complexe situaties: verschil tussen versies
(Nieuwe pagina aangemaakt met ' {{Header - Leerlijn palliatieve zorg}} {| class="infobox leerlijn-pall" ! {{Titelbalk - Leerlijn palliatieve zorg}} |- |'''Auteur''' | {{Auteur - Rinel van Beest|...') |
(→Relevantie) |
||
Regel 51: | Regel 51: | ||
=== Relevantie === | === Relevantie === | ||
+ | Sinds de invoering van de wet euthanasie in 2002 is er al veel veranderd. Over de jaren heen zijn er verschuivingen gekomen in het type medische aandoening wat aanleiding is voor euthanasie. Ook de aantallen euthanasie zijn over de jaren heen toegenomen. De maatschappelijke ontwikkelingen spelen hierin een belangrijke rol. Complexe situaties waarin dementie, psychiatrie, jeugdige patiënten of een combinatie van ouderdomskwalen een belangrijke rol spelen blijven onderwerp van discussie. Een deel van deze complexe hulpvragen voor euthanasie komt bij de levenseindekliniek terecht. | ||
+ | === Doel === | ||
− | + | Inzicht in welke complexe vragen er binnen euthanasie kunnen optreden | |
+ | Kennis hebben van richtlijn euthanasie bij verlaagd bewustzijn | ||
=== Gebruiksaanwijzing === | === Gebruiksaanwijzing === | ||
+ | Voor zelfstudie, maar onderstaande literatuur kan ook gebruikt worden voor een terugkomdag over het onderwerp euthanasie. | ||
+ | === Onderwijsactiviteiten === | ||
− | + | Deze bouwsteen geeft een introductie van complexe euthanasie. Er is ook een workshop SCEN consultatie waarbij dieper op de materie wordt ingegaan met casuïstiek. | |
+ | De literatuur kan gebruikt worden als discussiestuk. | ||
==== Bronnen ==== | ==== Bronnen ==== | ||
+ | [https://www.pallialine.nl/index.php?pagina=/richtlijn/item/pagina.php&id=31932&richtlijn_id=743 Euthanasie bij verlaagd bewustzijn op pallialine,] beschrijft de manier waarop artsen horen te handelen met betrekking tot patiënten, bij wie nadat de euthanasie of hulp bij zelfdoding is afgesproken en op redelijk korte termijn is gepland, er een verlaging van het bewustzijn is opgetreden. | ||
+ | |||
+ | [https://www.knmg.nl/actualiteit-opinie/beleidsprogrammas/passende-zorg-in-de-laatste-levensfase/knmg-project-euthanasie-bij-dementie.htm Euthanasie bij dementie, een nieuw onderzoek (2019)] met het doel een professionele visie aan de hand waarvan artsen, samen met de patiënt en diens naasten, goede morele afwegingen kunnen maken rond euthanasie en andere beslissingen in de verschillende fases van dementie. | ||
+ | |||
+ | Infographic euthanasie in cijfer 2019 van het KNMG. Geeft informatie over aantallen en medische indicaties van euthanasie. | ||
+ | |||
+ | [https://expertisecentrumeuthanasie.nl/Complexe-euthanasie Stichting levenseindekliniek] heeft een website met onder andere een stuk over complexe euthanasie en de aandachtspunten hierbij. | ||
+ | |||
+ | [https://www.2doc.nl/documentaires/series/2doc/2016/februari/delevenseindekliniek.html Documentaire over levenseindekliniek;] veelbesproken documentaire over complexe euthanasievragen in de praktijk. | ||
+ | |||
+ | '''Artikelen voor discussie''' | ||
+ | |||
+ | Bert Keizer “Rond euthanasie moeten er grenzen zijn” prikkelende column over de rechtspraak rondom euthanasie | ||
+ | |||
+ | Column van hoogeleraar ouderengeneekunde Cees Hertogh; Euthanasie bij dementie: Thirteen reasons why NOT. Een [https://eenvandaag.avrotros.nl/embed/522852/?no_cache=1 tv-interview] en [https://www.nporadio1.nl/radio-eenvandaag/onderwerpen/511385-euthanasie-arts-voor-rechter-met-esther-pans-en-cees-hertogh radio-interview] over de arts die euthanasie uitvoerde bij een patiënt met dementie. | ||
+ | |||
+ | ''' ''' | ||
{{Footer - Leerlijn palliatieve zorg}} | {{Footer - Leerlijn palliatieve zorg}} |
Versie van 6 dec 2019 om 11:01
Inhoud
Relevantie
Sinds de invoering van de wet euthanasie in 2002 is er al veel veranderd. Over de jaren heen zijn er verschuivingen gekomen in het type medische aandoening wat aanleiding is voor euthanasie. Ook de aantallen euthanasie zijn over de jaren heen toegenomen. De maatschappelijke ontwikkelingen spelen hierin een belangrijke rol. Complexe situaties waarin dementie, psychiatrie, jeugdige patiënten of een combinatie van ouderdomskwalen een belangrijke rol spelen blijven onderwerp van discussie. Een deel van deze complexe hulpvragen voor euthanasie komt bij de levenseindekliniek terecht.
Doel
Inzicht in welke complexe vragen er binnen euthanasie kunnen optreden
Kennis hebben van richtlijn euthanasie bij verlaagd bewustzijn
Gebruiksaanwijzing
Voor zelfstudie, maar onderstaande literatuur kan ook gebruikt worden voor een terugkomdag over het onderwerp euthanasie.
Onderwijsactiviteiten
Deze bouwsteen geeft een introductie van complexe euthanasie. Er is ook een workshop SCEN consultatie waarbij dieper op de materie wordt ingegaan met casuïstiek.
De literatuur kan gebruikt worden als discussiestuk.
Bronnen
Euthanasie bij verlaagd bewustzijn op pallialine, beschrijft de manier waarop artsen horen te handelen met betrekking tot patiënten, bij wie nadat de euthanasie of hulp bij zelfdoding is afgesproken en op redelijk korte termijn is gepland, er een verlaging van het bewustzijn is opgetreden.
Euthanasie bij dementie, een nieuw onderzoek (2019) met het doel een professionele visie aan de hand waarvan artsen, samen met de patiënt en diens naasten, goede morele afwegingen kunnen maken rond euthanasie en andere beslissingen in de verschillende fases van dementie.
Infographic euthanasie in cijfer 2019 van het KNMG. Geeft informatie over aantallen en medische indicaties van euthanasie.
Stichting levenseindekliniek heeft een website met onder andere een stuk over complexe euthanasie en de aandachtspunten hierbij.
Documentaire over levenseindekliniek; veelbesproken documentaire over complexe euthanasievragen in de praktijk.
Artikelen voor discussie
Bert Keizer “Rond euthanasie moeten er grenzen zijn” prikkelende column over de rechtspraak rondom euthanasie
Column van hoogeleraar ouderengeneekunde Cees Hertogh; Euthanasie bij dementie: Thirteen reasons why NOT. Een tv-interview en radio-interview over de arts die euthanasie uitvoerde bij een patiënt met dementie.
De bouwstenen in de leerlijn palliatieve zorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
- Leerlijn palliatieve zorg
- Bouwsteen
- Auteur - Rinel van Beest
- Auteur - Anneke Zwijnenburg
- 1e Huisartsstage
- Klinische stage
- CZ stage
- GGZ stage
- 2e Huisartsstage
- KBA 8.1 - Palliatieve en stervensfase-gesprek
- KBA 8.2 - Overgang-fasen
- KBA 8.3 - Medische diagnostiek en handelen
- KBA 8.4 - Anticiperend beleid
- KBA 8.5 - Samenwerking en regie
- KBA 8.6 - Naasten
- KBA 8.7 - Rouwbegeleiding
- KBA 8.8 - Palliatieve sedatie
- KBA 8.9 - Euthanasie
- KBA 8.10 - Continuïteit en zelfzorg
- Competentiegebied 1 - Medisch handelen
- Competentiegebied 2 - Communicatie
- Competentiegebied 3 - Samenwerken
- Competentiegebied 4 - Organiseren
- Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen
- Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap
- Competentiegebied 7 - Professionaliteit
- Aandachtsgebied - Diversiteit
- Toepassing - Leergesprek
- Toepassing - Praktijkleren
- Toepassing - Onderwijsprogramma
- Toepassing - Zelfstudie