Euthanasie - eigen grenzen: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
(Nieuwe pagina aangemaakt met ' {{Header - Leerlijn palliatieve zorg}} {| class="infobox leerlijn-pall" ! {{Titelbalk - Leerlijn palliatieve zorg}} |- |'''Auteur''' | {{Auteur - Rinel van Beest|...')
 
(Relevantie)
Regel 51: Regel 51:
 
=== Relevantie ===
 
=== Relevantie ===
  
 +
Euthanasie hoeft niet verplicht uitgevoerd te worden als de patiënt dit wenst en aan de zorgvuldigheidseisen wordt voldaan. Elke arts maakt hierin eigen afwegingen. Als arts ben je wel verplicht een goede overdracht te geven aan een collega en ook goed en tijdig te communiceren wat jouw standpunt ten aanzien van euthanasie is.
 +
 +
In deze bouwsteen wordt een aanzet gegeven voor het verkennen van eigen grenzen over dit onderwerp.
  
 
=== Doel ===
 
=== Doel ===
  
 +
Eigen normen en waarden verkennen en dit kunnen verwoorden naar patiënt.
 +
=== Gebruiksaanwijzing ===
  
=== Gebruiksaanwijzing ===
+
Gesprek met opleider of discussie in grotere groep op de terugkomdag kan helpen om een eigen afweging te maken en te verkennen waar de grenzen liggen.
 +
=== Onderwijsactiviteiten ===
 +
 
 +
Lees de bijbehorende literatuur. Vorm je mening over onderstaande vragen en stellingen. Deze kunnen het uitgangspunt zijn van een breder gesprek.
  
 +
Verwoord je eigen mening ten aanzien van euthanasie. Sta je hiervoor open of begin je er niet aan? Wat zijn de argumenten voor en tegen?
  
=== Onderwijsactiviteiten ===
+
Stelling; Iedereen die aan de zorgvuldigheidseisen voldoet ben ik bereid om euthanasie te verlenen. Zijn er uitzonderingen te bedenken bij welke patiënten je in gewetensproblemen zou kunnen komen? Waarom? Hoe ga je daarmee om?
  
 +
Zijn er persoonlijke omstandigheden te bedenken waarin je tijdelijk euthanasie niet zou willen of kunnen toepassen?
  
 
==== Bronnen ====
 
==== Bronnen ====
 +
[https://www.henw.org/artikelen/de-impact-van-euthanasie-op-nederlandse-huisartsen De impact van euthanasie op de huisarts] artikel uit H en W van 2008.
 +
 +
Anesthesioloog Paul Lieverse, essay in Trouw: [https://www.trouw.nl/nieuws/het-zachte-alternatief-voor-euthanasie~b540f1f1/ Palliatieve zorg verdient beter (2015)]: Over de plaats van de palliatieve zorg versus de euthanasie en de verschuiving van het (euthanasie) criterium 'ondraaglijk lijden' naar 'kwaliteit van leven’.
 +
 +
Federatie KNMG standpunt euthanasie; nadere toelichting en verduidelijking van het standpunt euthanasie uit 2003.
 +
 +
Arts moet ruimte voor eigen afweging bij vergevorderde dementie; kort artikel over dit onderwerp 
  
 
{{Footer - Leerlijn palliatieve zorg}}
 
{{Footer - Leerlijn palliatieve zorg}}

Versie van 6 dec 2019 om 11:40



Leerlijn palliatieve zorg
Auteur

Rinel van Beest
Anneke Zwijnenburg

Stage

1e Huisartsstage
Klinische stage
CZ stage
GGZ stage
2e Huisartsstage

KBA

1. Palliatieve en stervensfase-gesprek
2. Overgang-fasen
3. Medische diagnostiek en handelen
4. Anticiperend beleid
5. Samenwerking en regie
6. Naasten
7. Rouwbegeleiding
8. Palliatieve sedatie
9. Euthanasie
10. Continuïteit en zelfzorg

Competenties

Medisch handelen
Communicatie
Samenwerken
Organiseren
Maatschappelijk handelen
Kennis en wetenschap
Professionaliteit
Aandachtsgebied diversiteit

Leerplek

Leergesprek
Praktijkleren
Onderwijsprogramma
Zelfstudie

Relevantie

Euthanasie hoeft niet verplicht uitgevoerd te worden als de patiënt dit wenst en aan de zorgvuldigheidseisen wordt voldaan. Elke arts maakt hierin eigen afwegingen. Als arts ben je wel verplicht een goede overdracht te geven aan een collega en ook goed en tijdig te communiceren wat jouw standpunt ten aanzien van euthanasie is.

In deze bouwsteen wordt een aanzet gegeven voor het verkennen van eigen grenzen over dit onderwerp.

Doel

Eigen normen en waarden verkennen en dit kunnen verwoorden naar patiënt.

Gebruiksaanwijzing

Gesprek met opleider of discussie in grotere groep op de terugkomdag kan helpen om een eigen afweging te maken en te verkennen waar de grenzen liggen.

Onderwijsactiviteiten

Lees de bijbehorende literatuur. Vorm je mening over onderstaande vragen en stellingen. Deze kunnen het uitgangspunt zijn van een breder gesprek.

Verwoord je eigen mening ten aanzien van euthanasie. Sta je hiervoor open of begin je er niet aan? Wat zijn de argumenten voor en tegen?

Stelling; Iedereen die aan de zorgvuldigheidseisen voldoet ben ik bereid om euthanasie te verlenen. Zijn er uitzonderingen te bedenken bij welke patiënten je in gewetensproblemen zou kunnen komen? Waarom? Hoe ga je daarmee om?

Zijn er persoonlijke omstandigheden te bedenken waarin je tijdelijk euthanasie niet zou willen of kunnen toepassen?

Bronnen

De impact van euthanasie op de huisarts artikel uit H en W van 2008.

Anesthesioloog Paul Lieverse, essay in Trouw: Palliatieve zorg verdient beter (2015): Over de plaats van de palliatieve zorg versus de euthanasie en de verschuiving van het (euthanasie) criterium 'ondraaglijk lijden' naar 'kwaliteit van leven’.

Federatie KNMG standpunt euthanasie; nadere toelichting en verduidelijking van het standpunt euthanasie uit 2003.

Arts moet ruimte voor eigen afweging bij vergevorderde dementie; kort artikel over dit onderwerp 

De bouwstenen in de leerlijn palliatieve zorg

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie