Timemanagement - zelfmanagement: verschil tussen versies
(plaatje ingevoegd) |
|||
Regel 49: | Regel 49: | ||
In de huisartspraktijk wordt een groot deel van de dag bepaald door spoedzaken. Maar besteed je voldoende tijd aan het vakje Belangrijk-Niet Urgent? | In de huisartspraktijk wordt een groot deel van de dag bepaald door spoedzaken. Maar besteed je voldoende tijd aan het vakje Belangrijk-Niet Urgent? | ||
− | + | [[Media: Tijdmatrix.jpg]] | |
<schema tijdmatrix> | <schema tijdmatrix> | ||
Versie van 14 jan 2020 om 15:01
Leerlijn praktijkmanagement | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competenties | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
De huisarts heeft continu te maken met urgentie: een telefoontje tussendoor. Een vraag van de assistente. Een verwijsbrief die vandaag klaar moet zijn. Een vergadering waarvoor je eigenlijk al te laat bent. Toegegeven: het kan ook prettig zijn. We voelen ons nuttig, onmisbaar. Zijn we verslaafd aan urgentie? Maar als het teveel wordt, moeten we keuzes maken: Weten wat belangrijk is (visie) in plaats van reageren op wat zich aan je opdringt (waan van de dag).
Doel
Leren bewuste keuzes te maken in tijdsbesteding. Ook geschikt voor de paralleldag.
Gebruiksaanwijzing
De deelnemers kunnen zich voorbereiden door hun opleider (rolmodel) te bevragen op strategieën voor timemanagement. Het is interessant als ze een tijdlogboek bijhouden gedurende 1 of 2 dagen. Ze kunnen deze activiteiten dan later in de tijdmatrix van Covey een plaats geven. Het artikel van Liesbeth van de Jagt geeft zeer praktische tips voor de organisatie van de praktijk. Het kan ook steun geven bij keuzes maken in je carrière en de balans werk-privé.
Onderwijsactiviteiten
Laat de deelnemers kennis maken met de tijdmatrix van Covey.
Youtube : https://www.youtube.com/watch?v=x4gPOJxSrq4
In de huisartspraktijk wordt een groot deel van de dag bepaald door spoedzaken. Maar besteed je voldoende tijd aan het vakje Belangrijk-Niet Urgent?
Media: Tijdmatrix.jpg <schema tijdmatrix>
Bevraag je opleider/elkaar
1. Wat doe je om het consult op tijd te kunnen afronden?
2. Wat doe je om het spreekuur in goede banen te laten verlopen?
3. Wat doe je om de werkdag in de praktijk plezierig en soepel te laten verlopen?
4. Laat je timemanagement ook wel eens “los”?
Hou een tijdlogboek bij. Analyseer dit met een andere aios of je opleider: schrijf je activiteiten op een post-it en plak deze in één van de kwadranten van de tijdmatrix.
<tijdlogboek>
Lees ter verdieping het artikel van Liesbeth van de Jagt: https://keijzervanderjagt.nl/wp-content/uploads/2018/02/Timemanagement-Handboek-Praktijkvoering.pdf Kies hieruit een oefening die je wilt doen. Welke passage spreekt je aan? Bespreek deze met elkaar.
Bronnen
Artikel: Spagaat: belangrijke en urgente zaken. Theo Jansen
Hoofdstuk Timemanagement uit: Praktijkvoering in de huisartsgeneeskunde. F. Dijkers
De bouwstenen in de leerlijn praktijkmanagement
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
- Leerlijn praktijkmanagement
- Bouwsteen
- Auteur - Jan Simon Bakker
- 1e Huisartsstage
- 2e Huisartsstage
- KBA 10.1 - Visie
- Leerlijn Praktijkmanagement
- Competentiegebied 3 - Samenwerken
- Competentiegebied 4 - Organiseren
- Aandachtsgebied - Diversiteit
- Toepassing - Leergesprek
- Toepassing - Onderwijsprogramma
- Toepassing - Zelfstudie