Zo werkt de huisartsenzorg: verschil tussen versies
k |
k (tekstaanpassing) |
||
(2 tussenliggende versies door een andere gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 7: | Regel 7: | ||
| | | | ||
{{Auteur - Jan Simon Bakker}} | {{Auteur - Jan Simon Bakker}} | ||
− | |||
|- | |- | ||
|'''Stage''' | |'''Stage''' | ||
Regel 17: | Regel 16: | ||
|'''KBA''' | |'''KBA''' | ||
| | | | ||
− | |||
{{KBA 10.5 - Financiering en bedrijfsvoering}} | {{KBA 10.5 - Financiering en bedrijfsvoering}} | ||
− | |||
|- | |- | ||
|'''Competenties''' | |'''Competenties''' | ||
| | | | ||
− | |||
{{Competentiegebied 4 - Organiseren}} | {{Competentiegebied 4 - Organiseren}} | ||
− | |||
|- | |- | ||
|'''Leerplek''' | |'''Leerplek''' | ||
Regel 51: | Regel 46: | ||
Groep 3: Stelselwetten (ZvW, WMO, WLZ, jeugdwet) | Groep 3: Stelselwetten (ZvW, WMO, WLZ, jeugdwet) | ||
− | Groep 4: Wetten (BIG, | + | Groep 4: Wetten (BIG, BOPZ - vanaf 2020 Wet verplichte GGZ en Wet zorg en dwang, etc) |
Groep 5: Geldstromen | Groep 5: Geldstromen |
Huidige versie van 20 jan 2020 om 16:34
Leerlijn praktijkmanagement | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competenties | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
In 2018 heeft de werkgroep “Zo werkt de zorg” een compacte beschrijving gemaakt van de organisatie en financiering van de huisartsenzorg. Het leent zich goed om tijdens een terugkomdag te bestuderen en aan elkaar te presenteren. Zie hieronder een pdf van het inkijkexemplaar. Het secretariaat heeft ruim voldoende exemplaren van het boek te leen.
Doel
Aios inzicht verschaffen in organisatie en financiering van de huisartsenzorg in Nederland
Gebruiksaanwijzing
De aios bestuderen in tweetallen een hoofdstuk uit het boek “Zo werkt de huisartsenzorg” (2018). (30 minuten) Vervolgens presenteren zij de hoofdstukken aan de groep. Hoofdstuk 5 zou door twee duo’s bestudeerd kunnen worden, omdat het langer is. Vraag de aios om origineel te presenteren, bijvoorbeeld met een quizje De docent vult aan uit eigen ervaringen. Zie voor ideeën het document met gespreksvragen (5x10 minuten).
Inleiding: zie toelichting. De docent kan overwegen om zelf het eerste hoofdstuk voor te bereiden. Het is korter dan de andere hoofdstukken. Hoofdstuk 5 zou juist in twee groepjes bestudeerd kunnen worden, omdat het langer is. Zie voor uitwerking het document met gespreksvragen
Groep 1: De rol van de huisarts (kernwaarden)
Groep 2: Wie is wie (werkers in de eerste lijn)
Groep 3: Stelselwetten (ZvW, WMO, WLZ, jeugdwet)
Groep 4: Wetten (BIG, BOPZ - vanaf 2020 Wet verplichte GGZ en Wet zorg en dwang, etc)
Groep 5: Geldstromen
Afsluiting: Leerpunten inventariseren. Doelen stellen om te bespreken met je opleider.
Onderwijsactiviteiten
Bestand:Zo-werkt-de-huisartsenzorg-inkijkexemplaar.pdf (eerste en laatste bladzijden van het boek)
Bestand:Zo werkt de huisartsenzorg.pptx
Bestand:Zo werkt de huisartsenzorg. gespreksvragen.docx
Bronnen
Zo werkt de huisartsenzorg 1e druk is een boek van Kees Wessels uitgegeven bij de Argumentenfabriek. ISBN 9789082329384
De bouwstenen in de leerlijn praktijkmanagement
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |