Wetenschap en leefstijlgeneeskunde: verschil tussen versies
(Nieuwe pagina aangemaakt met ' {{Header - Leerlijn preventie}} {| class="infobox leerlijn-preventie" ! {{Titelbalk - Leerlijn preventie}} |- |'''Auteur''' | {{auteur - Esther van Vlaanderen}} {...') |
|||
Regel 13: | Regel 13: | ||
| | | | ||
{{stage - 1e Huisartsstage}} | {{stage - 1e Huisartsstage}} | ||
− | |||
− | |||
− | |||
{{stage - 2e Huisartsstage}} | {{stage - 2e Huisartsstage}} | ||
|- | |- | ||
|'''KBA''' | |'''KBA''' | ||
| | | | ||
− | |||
{{KBA 9.2 - Leefstijl}} | {{KBA 9.2 - Leefstijl}} | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
|'''Competenties''' | |'''Competenties''' | ||
| | | | ||
− | |||
{{Competentiegebied 2 - Communicatie}} | {{Competentiegebied 2 - Communicatie}} | ||
− | |||
{{Competentiegebied 4 - Organiseren}} | {{Competentiegebied 4 - Organiseren}} | ||
{{Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen}} | {{Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen}} | ||
{{Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap}} | {{Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap}} | ||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
|'''Leerplek''' | |'''Leerplek''' | ||
| | | | ||
{{Toepassing - Leergesprek}} | {{Toepassing - Leergesprek}} | ||
− | |||
{{Toepassing - Onderwijsprogramma}} | {{Toepassing - Onderwijsprogramma}} | ||
− | |||
|} | |} | ||
=== Relevantie === | === Relevantie === | ||
− | + | ‘Leefstijlgeneeskunde’ brengt nogal wat discussie met zich mee. Aan de ene kant veelbelovend, aan de andere kant is het effect omstreden. Sommige huisartsen vinden het dan ook niet hun taak patiënten te begeleiden bij leefstijlverandering. Onlangs is het thema preventie aan bod gekomen tijdens de Woudschoten Conferentie. | |
=== Doel === | === Doel === | ||
+ | - De aios vormt zich een mening t.a.v. leefstijl en de rol van de huisarts. | ||
+ | - De aios is bekend met een aantal grote studies naar het effect van leefstijl interventies. | ||
+ | Subdoelen: | ||
+ | - De aios verzamelt (wetenschappelijk onderbouwde) argumenten. | ||
+ | - De aios gaat een discussie aan met opleiders/collega’s over het nut van leefstijlinterventies aanbieden. | ||
Versie van 1 mei 2020 om 12:39
Leerlijn preventie | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competenties |
Communicatie |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
‘Leefstijlgeneeskunde’ brengt nogal wat discussie met zich mee. Aan de ene kant veelbelovend, aan de andere kant is het effect omstreden. Sommige huisartsen vinden het dan ook niet hun taak patiënten te begeleiden bij leefstijlverandering. Onlangs is het thema preventie aan bod gekomen tijdens de Woudschoten Conferentie.
Doel
- De aios vormt zich een mening t.a.v. leefstijl en de rol van de huisarts. - De aios is bekend met een aantal grote studies naar het effect van leefstijl interventies. Subdoelen: - De aios verzamelt (wetenschappelijk onderbouwde) argumenten. - De aios gaat een discussie aan met opleiders/collega’s over het nut van leefstijlinterventies aanbieden.
Gebruiksaanwijzing
Onderwijsactiviteiten
Bronnen
De bouwstenen in de leerlijn preventie
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
- Leerlijn preventie
- Bouwsteen
- Auteur - Esther van Vlaanderen
- Auteur - Marianne Hanneman
- 1e Huisartsstage
- 2e Huisartsstage
- KBA 9.2 - Leefstijl
- Competentiegebied 2 - Communicatie
- Competentiegebied 4 - Organiseren
- Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen
- Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap
- Toepassing - Leergesprek
- Toepassing - Onderwijsprogramma