Leerlijn maatschappelijk handelen: verschil tussen versies
k |
k |
||
Regel 41: | Regel 41: | ||
*Het Roer Moet Om | *Het Roer Moet Om | ||
*Toekomst huisartsenspoedzorg | *Toekomst huisartsenspoedzorg | ||
− | *Wijkgebonden zorg | + | *[[Wijkgebonden zorg]] |
*[[Patiëntenperspectief op digitalisering]] (aandachtsgebied innovatie) | *[[Patiëntenperspectief op digitalisering]] (aandachtsgebied innovatie) | ||
*[[Samenwerking in de wijk]] (leerlijn preventie) | *[[Samenwerking in de wijk]] (leerlijn preventie) |
Versie van 21 feb 2022 om 11:41
Leerlijn maatschappelijk handelen |
---|
Leerlijnhouder |
Leerlijnmedewerkers |
Inhoud
Inleiding
Maatschappelijk handelen is verweven met het huisartsenvak.
Jouw handelen of niet handelen heeft vaak niet alleen gevolgen voor de patiënt en zijn naasten, maar ook voor de omgeving / maatschappij. Of jij als huisarts wel of niet verwijst, betekent iets voor de zorgkosten en wanneer je aerosolen voorschrijft betekent dat wat voor het milieu.
Aan de andere kant heeft de maatschappij invloed op jouw handelen. Welke medicijnen vergoed worden, bepaalt deels wat jij voorschrijft. Of wanneer je betaald krijgt voor bepaalde handelingen, kan dat jouw behandelgedrag beïnvloeden. Voor het melden bij Veilig Thuis moet je voldoen aan normen van de beroepsgroep en wetgeving. Maar ook als de maatschappelijke hulpverlening goed aansluit bij jouw praktijk maakt dat jouw werk gemakkelijker. Daarop is het gedachtegoed Krachtige Basiszorg (zie bronnen) gebaseerd. Als er veel administratie gevraagd wordt, betekent dat dat je minder tijd hebt voor andere zaken. Soms reden om tot actie over te gaan richting zorgverzekeraars en/of overheid, zoals de huisartsbeweging Het Roer Moet Om (zie bronnen) deed.
Maatschappelijk handelen is dan ook terecht een wezenlijk onderdeel van de competentiegebieden. Op welke manier dit voor jou geldt, daarover zijn veel persoonlijke verschillen te vinden onder huisartsen (zie bronnen: een kwalitatieve studie van Frans Meijman ea in 2017). Het blijkt nog lastig dit goed te integreren in de opleidingspraktijk. Tijdens de huisartsopleiding ligt bij de aios vaak de focus op medische handelen, professionaliteit en communicatie. Maatschappelijk handelen verdwijnt makkelijk naar de achtergrond. En omdat het hierdoor niet veel aan bod komt, is het vaak een lastig competentiegebied van de ComBeL om te beoordelen.
Deze leerlijn biedt de docenten, opleiders en aiossen ondersteuning bij het meer concreet maken van dit competentiegebied. We verwijzen ook naar andere leerlijnen. Er is overlap en dus kunnen we gebruik maken van elkaars bouwstenen.
Deze leerlijn is nog volop in de maak. Mochten jullie ideeën of onderwerpen hebben die jullie graag hier willen zien, mail dan naar Martine Samsom of Joanne Kessler
Veel plezier!
Onderwerpen die aan bod zullen komen en bouwstenen van andere leerlijnen
Hieronder staan een aantal onderwerpen die verwerkt zullen worden in nieuwe bouwstenen, per competentie. In de infobox van elke bouwsteen zie je behalve voor welke competentie(s) ook voor welke stage(s) en leerplek(ken) de bouwsteen gebruikt kan worden.
5.1 Bevordert de gezondheid van individuele patiënten en groepen patiënten
- Duurzame huisartsenzorg
- Het Roer Moet Om
- Toekomst huisartsenspoedzorg
- Wijkgebonden zorg
- Patiëntenperspectief op digitalisering (aandachtsgebied innovatie)
- Samenwerking in de wijk (leerlijn preventie)
- Een preventieproject ontwikkelen in de praktijk (leerlijn preventie)
- Problematische thuissituatie tijdens de coronacrisis (leerlijn zorg voor het kind)
5.2 Handelt overeenkomstig geldende wetgeving huisarts
- Euthanasie en dementie
- Abortuspil via de huisarts
- Bezoek aan een tuchtzaak (leerlijn praktijkmanagement)
5.3 Behartigt belangen van (toekomstige) patiënten n.a.v. incidenten in de zorg
- Patiëntveiligheid
- Vaccinaties, vorm je eigen mening! (leerlijn preventie)
5.4 Handelt kostenbewust
- Zinnige zorg, financiën en digitalisering (aandachtsgebied innovatie)
- Kosten van de zorg (leerlijn praktijkmanagement)
- Regelgeving en bekostiging ouderenzorg (leerlijn complexe ouderenzorg)
Bouwstenen leerlijn maatschappelijk handelen
Bronnen
- Ludikhuize J, Marees CH, Meijman FJ. Sociaal maatschappelijke rollen van huisartsen: mist. Terugkoppeling kwalitatief onderzoek. ANH nieuwsbrief, afdeling huisartsgeneeskunde VUmc, 2018.: sociaal maatschappelijke rollen huisartsen: mist
- Competentiebeoordelingslijst (ComBeL) Huisartsopleiding Nederland
- Toekomstvisie huisartsenzorg 2022
- https://krachtigebasiszorg.nl/
- https://www.hetroermoetom.nu/
- https://hetroergaatom.lhv.nl/
Leerlijnoverzicht
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |