Een individueel zorgplan opstellen: verschil tussen versies
k |
|||
(16 tussenliggende versies door 6 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
− | + | {{Header - Leerlijn preventie}} | |
− | {| class="infobox | + | |
+ | {| class="infobox leerlijn-preventie" | ||
! {{Titelbalk - Leerlijn preventie}} | ! {{Titelbalk - Leerlijn preventie}} | ||
|- | |- | ||
|'''Auteur''' | |'''Auteur''' | ||
| | | | ||
− | {{auteur - | + | {{auteur - Annemarie Schalkwijk}} |
− | {{auteur - | + | {{auteur - Louise Nooteboom}} |
|- | |- | ||
|'''Stage''' | |'''Stage''' | ||
| | | | ||
− | {{stage - CZ stage}} | + | {{stage - CZ stage}} |
− | {{stage - GGZ stage}} | + | {{stage - GGZ stage}} |
{{stage - 2e Huisartsstage}} | {{stage - 2e Huisartsstage}} | ||
|- | |- | ||
|'''KBA''' | |'''KBA''' | ||
| | | | ||
− | {{KBA 9.1 - Individueel zorgplan}} | + | {{KBA 9.1 - Individueel zorgplan}} |
|- | |- | ||
|'''Competentie''' | |'''Competentie''' | ||
| | | | ||
− | {{Competentiegebied 1 - Medisch handelen}} | + | {{Competentiegebied 1 - Medisch handelen}} |
− | + | {{Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen}} | |
− | {{Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen}} | ||
{{Competentiegebied 7 - Professionaliteit}} | {{Competentiegebied 7 - Professionaliteit}} | ||
|- | |- | ||
|'''Toepassing''' | |'''Toepassing''' | ||
| | | | ||
+ | {{Toepassing - Leergesprek}} | ||
{{Toepassing - Praktijkleren}} | {{Toepassing - Praktijkleren}} | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|} | |} | ||
=== Relevantie === | === Relevantie === | ||
− | Na | + | Na het uitvoeren van dit onderwijsprogramma ben je in staat om samen met de patiënt een individueel zorgplan op te stellen ter preventie van een chronische ziekte. Je weegt en bespreekt de voor- en nadelen van de verschillende preventieve interventies. Bovendien doe je ervaring op met motiverende gespreksvoering en het opstellen van een individueel zorgplan. |
=== Doelen === | === Doelen === | ||
− | * | + | * Je leert een individueel zorgplan op te stellen. |
==== Subdoelen ==== | ==== Subdoelen ==== | ||
− | * | + | * Je doet ervaring op met motiverende gespreksvoering. |
+ | |||
+ | === Gebruiksaanwijzing (voorbereiding) === | ||
+ | '''Wat is het individueel zorgplan?'''<br /> | ||
+ | Het NHG schrijft in het [https://www.nhg.org/actueel/dossiers/dossier-individueel-zorgplan dossier individueel zorgplan]: | ||
+ | <blockquote style="font-size:14px">''De patiënt kan met een individueel zorgplan meer kennis verwerven over zijn ziekte, meebeslissen over de behandeling en ook buiten het consult om actief aan de slag gaan. Zo vergroot hij zijn eigen controle en zelfmanagement. Voor huisarts en praktijkondersteuners is het overzicht van doelen en afspraken een middel om de betrokkenheid van de patiënt in het zorgproces te bevorderen.'' </blockquote> | ||
+ | Gezamenlijke besluitvorming staat daarbij centraal. | ||
− | + | Het gesprek met de patiënt over de behandeling die het best bij hem en zijn situatie past vormt de basis van het individueel zorgplan (IZP). Voor huisarts en praktijkondersteuners is het overzicht van doelen en afspraken een middel om de betrokkenheid van de patiënt in het zorgproces te bevorderen. | |
− | |||
− | Het | ||
− | Het | + | Het is niet nodig om voor alle patiënten een eigen IZP te maken. Maar het kan goede diensten bewijzen bij ingewikkelde problematiek, vooral wanneer meerdere zorgverleners bij eenzelfde patiënt betrokken zijn. Voor de uitwisseling van gegevens is het dan handig om een vast format te gebruiken. Het NHG heeft [https://referentiemodel.nhg.org/node/1342 een model voor registratie] ontwikkeld dat aansluit bij HIS en KIS, zonder dubbelregistratie. |
− | + | Kijk daarnaast ook eens op de leerlijn complexe ouderenzorg: [[Zorgplan maken met behulp van het andere gesprek, Positieve gezondheid]] | |
− | + | '''Ondersteunende websites tijdens het spreekuur en voor zelfstudie over persoonlijke gezondheidschecks, het preventieconsult en gezonde voeding:''' | |
− | + | * Voor de patiënt | |
− | ** | + | ** [https://www.persoonlijkegezondheidscheck.nl/ Persoonlijke gezondheidscheck] |
− | ** | + | ** [https://www.thuisarts.nl/gezonde-levensstijl/ik-wil-gezond-eten Thuisarts.nl: Ik wil gezond eten] |
− | + | ** [http://www.voedingscentrum.nl/nl.aspx Voedingscentrum] | |
− | ** | + | ** hoe eet je gezond [https://www.pan-nl.org/hoe-eet-je-gezond-plantaardig/ plantaardig]? |
− | ** Voor de huisarts | + | * Voor de huisarts |
− | ** | + | ** [http://www.voedingscentrum.nl/professionals.aspx Voedingscentrum (voor professionals)] |
− | ** | + | ** plantaardig eten, [https://www.pan-nl.org/toolbox/ informatie] voor professionals |
− | ** | + | ** richtlijnen database [https://richtlijnendatabase.nl/richtlijn/cardiovasculair_risicomanagement_cvrm/risicofactor_interventie_bij_cvrm/leefstijladviezen_bij_cvrm/voeding_bij_cvrm.html voeding bij cvrm] |
− | * Spreek met je | + | * Spreek met je opleider en de praktijkassistente af dat je graag patiënten met risico op chronische ziekte (bijv. overgewicht/obesitas, hypertensie) op je spreekuur wilt zien. |
− | * Spreek met je | + | * Spreek met je opleider en/of POH-S over ervaringen met opstellen van een individueel zorgplan. |
− | === | + | === Onderwijsactiviteit(en) === |
− | * Selecteer een patiënt in de praktijk met risico voor een chronische ziekte ( | + | * Selecteer een patiënt in de praktijk met risico voor een chronische ziekte (bijv. overgewicht/obesitas, hypertensie). |
− | * Bespreek of patiënt gemotiveerd is tot leefstijlverandering en opstellen van een plan | + | ** Bespreek of patiënt gemotiveerd is tot leefstijlverandering en opstellen van een plan. |
− | * Maak een individueel zorgplan | + | ** Maak een individueel zorgplan. |
+ | * Bespreek met je opleider of POH-S | ||
+ | ** wat er goed ging tijdens dit gesprek en je vast wil houden in volgende gesprekken; | ||
+ | ** wat jouw knelpunten zijn bij opstellen van een individueel zorgplan. | ||
− | === | + | ==== Bronnen ==== |
− | + | * [https://www.nhg.org NHG] | |
− | * | + | * [https://www.persoonlijkegezondheidscheck.nl/ Persoonlijke gezondheidscheck] |
− | * | + | * [https://www.thuisarts.nl Thuisarts.nl] |
+ | * [http://www.voedingscentrum.nl/nl.aspx Voedingscentrum] | ||
+ | * [https://www.pan-nl.org/ Pan Nederland]; zorgprofessionals voor gezonde voeding | ||
− | + | {{Footer - Leerlijn preventie}} | |
− | {{ |
Huidige versie van 11 apr 2023 om 12:41
Leerlijn preventie | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competentie | |
Toepassing |
Inhoud
Relevantie
Na het uitvoeren van dit onderwijsprogramma ben je in staat om samen met de patiënt een individueel zorgplan op te stellen ter preventie van een chronische ziekte. Je weegt en bespreekt de voor- en nadelen van de verschillende preventieve interventies. Bovendien doe je ervaring op met motiverende gespreksvoering en het opstellen van een individueel zorgplan.
Doelen
- Je leert een individueel zorgplan op te stellen.
Subdoelen
- Je doet ervaring op met motiverende gespreksvoering.
Gebruiksaanwijzing (voorbereiding)
Wat is het individueel zorgplan?
Het NHG schrijft in het dossier individueel zorgplan:
De patiënt kan met een individueel zorgplan meer kennis verwerven over zijn ziekte, meebeslissen over de behandeling en ook buiten het consult om actief aan de slag gaan. Zo vergroot hij zijn eigen controle en zelfmanagement. Voor huisarts en praktijkondersteuners is het overzicht van doelen en afspraken een middel om de betrokkenheid van de patiënt in het zorgproces te bevorderen.
Gezamenlijke besluitvorming staat daarbij centraal.
Het gesprek met de patiënt over de behandeling die het best bij hem en zijn situatie past vormt de basis van het individueel zorgplan (IZP). Voor huisarts en praktijkondersteuners is het overzicht van doelen en afspraken een middel om de betrokkenheid van de patiënt in het zorgproces te bevorderen.
Het is niet nodig om voor alle patiënten een eigen IZP te maken. Maar het kan goede diensten bewijzen bij ingewikkelde problematiek, vooral wanneer meerdere zorgverleners bij eenzelfde patiënt betrokken zijn. Voor de uitwisseling van gegevens is het dan handig om een vast format te gebruiken. Het NHG heeft een model voor registratie ontwikkeld dat aansluit bij HIS en KIS, zonder dubbelregistratie.
Kijk daarnaast ook eens op de leerlijn complexe ouderenzorg: Zorgplan maken met behulp van het andere gesprek, Positieve gezondheid
Ondersteunende websites tijdens het spreekuur en voor zelfstudie over persoonlijke gezondheidschecks, het preventieconsult en gezonde voeding:
- Voor de patiënt
- Persoonlijke gezondheidscheck
- Thuisarts.nl: Ik wil gezond eten
- Voedingscentrum
- hoe eet je gezond plantaardig?
- Voor de huisarts
- Voedingscentrum (voor professionals)
- plantaardig eten, informatie voor professionals
- richtlijnen database voeding bij cvrm
- Spreek met je opleider en de praktijkassistente af dat je graag patiënten met risico op chronische ziekte (bijv. overgewicht/obesitas, hypertensie) op je spreekuur wilt zien.
- Spreek met je opleider en/of POH-S over ervaringen met opstellen van een individueel zorgplan.
Onderwijsactiviteit(en)
- Selecteer een patiënt in de praktijk met risico voor een chronische ziekte (bijv. overgewicht/obesitas, hypertensie).
- Bespreek of patiënt gemotiveerd is tot leefstijlverandering en opstellen van een plan.
- Maak een individueel zorgplan.
- Bespreek met je opleider of POH-S
- wat er goed ging tijdens dit gesprek en je vast wil houden in volgende gesprekken;
- wat jouw knelpunten zijn bij opstellen van een individueel zorgplan.
Bronnen
- NHG
- Persoonlijke gezondheidscheck
- Thuisarts.nl
- Voedingscentrum
- Pan Nederland; zorgprofessionals voor gezonde voeding
De bouwstenen in de leerlijn preventie
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
- Leerlijn preventie
- Bouwsteen
- Auteur - Annemarie Schalkwijk
- Auteur - Louise Nooteboom
- CZ stage
- GGZ stage
- 2e Huisartsstage
- KBA 9.1 - Individueel zorgplan
- Competentiegebied 1 - Medisch handelen
- Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen
- Competentiegebied 7 - Professionaliteit
- Toepassing - Leergesprek
- Toepassing - Praktijkleren