Bevolkingsonderzoek in de huisartsenpraktijk: verschil tussen versies
Uit Wiki HOVUmc
k |
k |
||
Regel 1: | Regel 1: | ||
+ | <br /> | ||
{| class="infobox-leerlijn-9" | {| class="infobox-leerlijn-9" | ||
− | ! | + | ! {{Titelbalk - Leerlijn preventie}} |
|- | |- | ||
|'''Auteur''' | |'''Auteur''' | ||
− | |Annemarie Schalkwijk | + | | |
− | Louise Nooteboom | + | {{auteur - Annemarie Schalkwijk|Annemarie Schalkwijk}}<br /> |
+ | {{auteur - Louise Nooteboom|Louise Nooteboom}}<br /> | ||
+ | {{auteur - Erik Fokke|Erik Fokke}}<br /> | ||
|- | |- | ||
|'''Stage''' | |'''Stage''' | ||
| | | | ||
− | + | {{stage - 1e Huisartsstage}}<br /> | |
− | + | {{stage - 2e Huisartsstage}}<br /> | |
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
|'''KBA''' | |'''KBA''' | ||
| | | | ||
− | + | {{KBA 9.7 - Bevolkingsonderzoek}}<br /> | |
|- | |- | ||
− | |''' | + | |'''Competentie''' |
− | | | + | | |
− | + | {{Competentiegebied 1 - Medisch handelen}}<br /> | |
− | + | {{Competentiegebied 2 - Communicatie}}<br /> | |
− | + | {{Competentiegebied 3 - Samenwerken}}<br /> | |
− | + | {{Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap}}<br /> | |
− | + | {{Competentiegebied 7 - Professionaliteit}}<br /> | |
− | |||
|- | |- | ||
− | |''' | + | |'''Toepassing''' |
− | | | + | | |
+ | {{Toepassing - Leergesprek}}<br /> | ||
+ | {{Toepassing - Praktijkleren}}<br /> | ||
|- | |- | ||
− | |''' | + | |'''Trefwoord''' |
− | | | + | | |
+ | Volgt | ||
|} | |} | ||
− | |||
=== Relevantie === | === Relevantie === | ||
In deze leeropdracht vind je informatie en achtergronden van bevolkingsonderzoek waar je in de huisartsenpraktijk mee te maken krijgt. Ook vind je achtergrond informatie over het communiceren met patienten over het bevolkingsonderzoek. | In deze leeropdracht vind je informatie en achtergronden van bevolkingsonderzoek waar je in de huisartsenpraktijk mee te maken krijgt. Ook vind je achtergrond informatie over het communiceren met patienten over het bevolkingsonderzoek. | ||
Regel 65: | Regel 66: | ||
=== Bouwsteen 2 === | === Bouwsteen 2 === | ||
* Maak voor jezelf een overzicht van wat je belangrijk vindt om te bespreken met een patient als er een afwijkende uitkomst van een bevolkingsonderzoek is. Verschilt dit nog per bevolkingsonderzoek? Bespreek in een leergesprek. | * Maak voor jezelf een overzicht van wat je belangrijk vindt om te bespreken met een patient als er een afwijkende uitkomst van een bevolkingsonderzoek is. Verschilt dit nog per bevolkingsonderzoek? Bespreek in een leergesprek. | ||
+ | |||
+ | === Overige bouwstenen in de leerlijn === | ||
+ | {{Bouwstenen - Leerlijn preventie}} |
Versie van 20 jul 2018 om 15:51
Leerlijn preventie | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competentie |
Medisch handelen |
Toepassing | |
Trefwoord |
Volgt |
Inhoud
Relevantie
In deze leeropdracht vind je informatie en achtergronden van bevolkingsonderzoek waar je in de huisartsenpraktijk mee te maken krijgt. Ook vind je achtergrond informatie over het communiceren met patienten over het bevolkingsonderzoek.
Doelen
- Kennis verzamelen over de diverse bevolkingsonderzoeken waar je als huisarts mee te maken krijgt
- Communiceren met patienten over bevolkingsonderzoek.
Voorbereiding
Hier vind je de achtergronden van de verschillende bevolkingsonderzoeken
Darmkanker
- De huisarts en doktersassistent zijn verantwoordelijk voor het verstrekken van informatie over het bevolkingsonderzoek. De huisarts adviseert deelnemers met een ongunstige iFOBT-uitslag als patiënten daar om vragen en zorgt voor tijdige overdracht van relevante medische gegevens aan het coloscopiecentrum. (RIVM) http://www.rivm.nl/Onderwerpen/B/Bevolkingsonderzoek_darmkanker_voor_professionals/Wie_doet_wat/Huisartsenpraktijken
- Het bevolkingsonderzoek darmkanker is een tweejaarlijkse screening bij mannen en vrouwen van 55 tot en met 75 jaar. Zij krijgen een uitnodiging om thuis een ontlastingstest (iFOBT) uit te voeren en deze op te sturen voor onderzoek. https://www.nhg.org/actueel/dossiers/dossier-bevolkingsonderzoek-darmkanker
- Dit is het NHG-Standpunt over het Bevolkingsonderzoek darmkanker, het geeft inzicht in de afwegingen die zijn gemaakt in het opstarten van dit bevolkingsonderzoek. https://www.nhg.org/sites/default/files/content/nhg_org/uploads/standaard/download/nhg-standpuntdarmkankerscreeninghwdec2013.pdf
Baarmoederhalskanker
- Bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker RIVM http://www.rivm.nl/Onderwerpen/B/Bevolkingsonderzoek_baarmoederhalskanker_voor_professionals
- Dossier en Praktijkhandleiding baarmoederhalskanker NHG https://www.nhg.org/actueel/dossiers/dossier-bevolkingsonderzoek-baarmoederhalskanker https://www.nhg.org/sites/default/files/content/nhg_org/uploads/nhg_praktijkhandleiding_baarmoederhalskanker_nov_2016_web.pdf
Borstkanker
- Bevolkingsonderzoek borstkanker RIVM http://www.rivm.nl/Onderwerpen/B/Bevolkingsonderzoek_borstkanker_voor_professionals
- In de NHG standaard borstkanker staat naast info over borstkanker ook info over screening bij erfelijke belasting en het bevolkingsonderzoek https://www.nhg.org/standaarden/volledig/nhg-standaard-borstkanker
Risico Communicatie
- Het kan lastig zijn om met je patient in gesprek te gaan over het al dan niet meedoen aan bevolkings onderzoek, of om een uitslag te bespreken. Handvatten hiervoor vind je hier onder het kopje risico communicatie.
Bouwsteen 1
- Bespreek met je HAO hoe hij/zij omgaat met de lopende bevolkingsonderzoeken. Zijn hier praktijkprotocollen over? Hoe ga je om met patienten die niet willen deelnemen?
Bouwsteen 2
- Maak voor jezelf een overzicht van wat je belangrijk vindt om te bespreken met een patient als er een afwijkende uitkomst van een bevolkingsonderzoek is. Verschilt dit nog per bevolkingsonderzoek? Bespreek in een leergesprek.
Overige bouwstenen in de leerlijn
Categorieën:
- Leerlijn preventie
- Bouwsteen
- Auteur - Annemarie Schalkwijk
- Auteur - Louise Nooteboom
- Auteur - Erik Fokke
- 1e Huisartsstage
- 2e Huisartsstage
- KBA 9.7 - Bevolkingsonderzoek
- Competentiegebied 1 - Medisch handelen
- Competentiegebied 2 - Communicatie
- Competentiegebied 3 - Samenwerken
- Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap
- Competentiegebied 7 - Professionaliteit
- Toepassing - Leergesprek
- Toepassing - Praktijkleren