Een preventieproject ontwikkelen in de praktijk: verschil tussen versies
k (Sylvia Vlak heeft pagina Hoe ontwikkel ik zelf een preventie project in de praktijk? hernoemd naar Een preventieproject ontwikkelen in de praktijk) |
(aanvullingen n.a.v. gesprek leerlijn/OC's) |
||
(2 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 26: | Regel 26: | ||
{{Competentiegebied 4 - Organiseren}} | {{Competentiegebied 4 - Organiseren}} | ||
{{Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen}} | {{Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen}} | ||
− | |||
|- | |- | ||
|'''Toepassing''' | |'''Toepassing''' | ||
Regel 34: | Regel 33: | ||
|} | |} | ||
=== Relevantie === | === Relevantie === | ||
− | + | Als huisarts ben je nauw betrokken bij de gezondheid van jouw wijk. Vanuit onder andere de gemeente zijn er subsidies beschikbaar en lopen er projecten. Hoe zorg je voor jouw invloed en betrokkenheid als huisarts in de wijk, zet je een preventieproject op en met wie werk je samen? | |
=== Doelen === | === Doelen === | ||
− | * | + | * Je leert de behoeftes/uitdagingen op het gebied van preventie in jouw praktijk/wijk in kaart te brengen. |
− | * | + | * Je leert hoe je een preventieproject in jouw praktijk/wijk opzet. |
− | * Je verhouden tot maatschappelijke | + | * Je leert je verhouden tot maatschappelijke onmogelijkheden en neemt kennis van financiering. |
=== Gebruiksaanwijzing === | === Gebruiksaanwijzing === | ||
− | + | Voordat je gaat nadenken over een preventieproject in je praktijk, is het goed om na te denken over wat je wilt bereiken. Wat heeft jouw populatie nodig en hoe bereik je jouw doelgroep? Onderstaande achtergrondinformatie kan je daarbij helpen. | |
− | === (Literatuur)bronnen === | + | ==== (Literatuur)bronnen ==== |
− | * Voor informatie over | + | * Voor informatie over jouw buurt: [https://www.waarstaatjegemeente.nl Waarstaatjegemeente] |
+ | * Inventarisatie van de gezondheidssituatie en -beleving, wensen en behoeften van inwoners:[https://www.loketgezondleven.nl/integraal-werken/aan-slag-integraal-werken/wijkgezondheidsprofiel Wijkgezondheidsprofiel] | ||
* Voor inspiratie ten aanzien van het onderwerp: [https://www.loketgezondleven.nl/gezondheidsthema/gezonde-leefomgeving Gezonde Leefomgeving] | * Voor inspiratie ten aanzien van het onderwerp: [https://www.loketgezondleven.nl/gezondheidsthema/gezonde-leefomgeving Gezonde Leefomgeving] | ||
* Preventie in de praktijk: [https://www.nhg.org/thema/preventie-de-huisartsenpraktijk NHG Preventie in de huisartsenpraktijk] | * Preventie in de praktijk: [https://www.nhg.org/thema/preventie-de-huisartsenpraktijk NHG Preventie in de huisartsenpraktijk] | ||
* Voor samenwerking in de buurt: [https://www.nhg.org/preventieindebuurt NHG Preventie in de buurt] | * Voor samenwerking in de buurt: [https://www.nhg.org/preventieindebuurt NHG Preventie in de buurt] | ||
− | * Over financiering [https://www.zonmw.nl/uploads/tx_vipublicaties/Rapport_ZorgmarktAdvies_-_Financiering_van_Preventie.pdf Financiering preventie] | + | * Over financiering: [https://www.zonmw.nl/uploads/tx_vipublicaties/Rapport_ZorgmarktAdvies_-_Financiering_van_Preventie.pdf Financiering preventie] |
* PIN (gratis) over [https://www.nhg.org/winkel/producten/samenwerken-aan-gezondheid-de-wijk-pin-2201 Samenwerking over gezondheid in de wijk] | * PIN (gratis) over [https://www.nhg.org/winkel/producten/samenwerken-aan-gezondheid-de-wijk-pin-2201 Samenwerking over gezondheid in de wijk] | ||
* Werkboek [https://www.loketgezondleven.nl/integraal-werken/gezonde-wijkaanpak/infographic-gezonde-wijkaanpak Samenwerken in de wijk] | * Werkboek [https://www.loketgezondleven.nl/integraal-werken/gezonde-wijkaanpak/infographic-gezonde-wijkaanpak Samenwerken in de wijk] | ||
− | * [https://www. | + | * Waar kunnen patiënten terecht voor specifieke leefstijladviezen? Welke informatie kun je zelf in jouw praktijk gebruiken? Zie [https://www.nhg.org/themas/publicaties/leefstijladvisering-algemeen-volledige-tekst Leefstijladvisering algemeen] en de bouwsteen [[Leefstijlverandering bespreekbaar maken]]. |
=== Onderwijsactiviteiten === | === Onderwijsactiviteiten === | ||
− | * Breng in kaart wat er in jouw buurt gebeurt op het gebied van preventie. Wat doet de gemeente, GGD, maatschappelijk werk etc | + | * Breng in kaart wat er in jouw buurt gebeurt op het gebied van preventie. Wat doet de gemeente, GGD, maatschappelijk werk etc.; is er nog een rol voor andere organisaties? |
− | * Hoe is de financiering | + | * Hoe is de financiering geregeld? Zijn er afspraken met de verzekeraar en/of zorggroep? Bepreek je bevindingen of vraag het na in een leergesprek. |
− | * Bespreek in een leergesprek | + | * Bespreek in een leergesprek wat er in de praktijk al is gedaan op het gebied van preventie. |
− | * Selecteer | + | * Selecteer met behulp van bovenstaande links een geschikt preventieproject, of verzin zelf iets nieuws. [https://www.loketgezondleven.nl/integraal-werken/wettelijk-en-beleidskader-publieke-gezondheid/aan-slag-met-lokaal-preventieakkoord/voorbeelden Inspirerende voorbeelden] genoeg! |
− | * Bedenk welke stakeholders je nodig | + | ** Bedenk welke stakeholders je nodig hebt voor de uitvoering van het project; denk aan praktijkverpleegkundige, wijkzorg, gemeente. |
− | * Ga aan de slag met behulp van de NHG links, maak een projectplan (liefst een overzicht op | + | ** Ga aan de slag met behulp van de NHG-links, maak een projectplan (liefst een overzicht op één A4) en bespreek met jouw stakeholders de uitvoering. |
− | * Let op overdraagbaarheid; wie neemt het project over als | + | ** Let op overdraagbaarheid; wie neemt het project over als jouw stage erop zit? |
=== Achtergrond === | === Achtergrond === | ||
− | Onderstaande informatie | + | Onderstaande informatie en link helpen je niet direct met het kiezen van een project, maar laten je wel de context zien waar je mee te maken hebt: |
''Verantwoordelijkheid van de burgers, waar zijn de grenzen'' | ''Verantwoordelijkheid van de burgers, waar zijn de grenzen'' | ||
− | Naast denkvermogen is 'doenvermogen' minstens zo belangrijk om aan de hoge eisen van de participatiesamenleving te kunnen voldoen. De overheid verwacht van burgers steeds vaker dat ze zelfredzaam zijn op het gebied van gezondheid, persoonlijke financiën en de arbeidsmarkt. De WRR vraagt met het rapport '' | + | Naast denkvermogen is 'doenvermogen' minstens zo belangrijk om aan de hoge eisen van de participatiesamenleving te kunnen voldoen. De overheid verwacht van burgers steeds vaker dat ze zelfredzaam zijn op het gebied van gezondheid, persoonlijke financiën en de arbeidsmarkt. De WRR vraagt met het rapport ''Weten is nog geen doen. Een realistisch perspectief op redzaamheid'' aandacht voor het belang van niet-cognitieve vermogens van patiënten, zoals een doel stellen, in actie komen, volhouden en om kunnen gaan met verleiding en tegenslag. https://www.wrr.nl/publicaties/rapporten/2017/04/24/weten-is-nog-geen-doen |
+ | |||
+ | ==== Bronnen ==== | ||
+ | * [https://www.waarstaatjegemeente.nl Waarstaatjegemeente] | ||
+ | * [https://www.nhg.org NHG] | ||
+ | * [https://www.zonmw.nl ZonMw] | ||
+ | * [https://www.loketgezondleven.nl Loket gezond leven] | ||
+ | * [https://www.wrr.nl/ Wetenschappelijke raad voor het regeringsbeleid] | ||
{{Footer - Leerlijn preventie}} | {{Footer - Leerlijn preventie}} |
Huidige versie van 9 jun 2022 om 14:24
Leerlijn preventie | |
---|---|
Auteur | |
Stage |
1e Huisartsstage |
KBA | |
Competentie | |
Toepassing |
Inhoud
Relevantie
Als huisarts ben je nauw betrokken bij de gezondheid van jouw wijk. Vanuit onder andere de gemeente zijn er subsidies beschikbaar en lopen er projecten. Hoe zorg je voor jouw invloed en betrokkenheid als huisarts in de wijk, zet je een preventieproject op en met wie werk je samen?
Doelen
- Je leert de behoeftes/uitdagingen op het gebied van preventie in jouw praktijk/wijk in kaart te brengen.
- Je leert hoe je een preventieproject in jouw praktijk/wijk opzet.
- Je leert je verhouden tot maatschappelijke onmogelijkheden en neemt kennis van financiering.
Gebruiksaanwijzing
Voordat je gaat nadenken over een preventieproject in je praktijk, is het goed om na te denken over wat je wilt bereiken. Wat heeft jouw populatie nodig en hoe bereik je jouw doelgroep? Onderstaande achtergrondinformatie kan je daarbij helpen.
(Literatuur)bronnen
- Voor informatie over jouw buurt: Waarstaatjegemeente
- Inventarisatie van de gezondheidssituatie en -beleving, wensen en behoeften van inwoners:Wijkgezondheidsprofiel
- Voor inspiratie ten aanzien van het onderwerp: Gezonde Leefomgeving
- Preventie in de praktijk: NHG Preventie in de huisartsenpraktijk
- Voor samenwerking in de buurt: NHG Preventie in de buurt
- Over financiering: Financiering preventie
- PIN (gratis) over Samenwerking over gezondheid in de wijk
- Werkboek Samenwerken in de wijk
- Waar kunnen patiënten terecht voor specifieke leefstijladviezen? Welke informatie kun je zelf in jouw praktijk gebruiken? Zie Leefstijladvisering algemeen en de bouwsteen Leefstijlverandering bespreekbaar maken.
Onderwijsactiviteiten
- Breng in kaart wat er in jouw buurt gebeurt op het gebied van preventie. Wat doet de gemeente, GGD, maatschappelijk werk etc.; is er nog een rol voor andere organisaties?
- Hoe is de financiering geregeld? Zijn er afspraken met de verzekeraar en/of zorggroep? Bepreek je bevindingen of vraag het na in een leergesprek.
- Bespreek in een leergesprek wat er in de praktijk al is gedaan op het gebied van preventie.
- Selecteer met behulp van bovenstaande links een geschikt preventieproject, of verzin zelf iets nieuws. Inspirerende voorbeelden genoeg!
- Bedenk welke stakeholders je nodig hebt voor de uitvoering van het project; denk aan praktijkverpleegkundige, wijkzorg, gemeente.
- Ga aan de slag met behulp van de NHG-links, maak een projectplan (liefst een overzicht op één A4) en bespreek met jouw stakeholders de uitvoering.
- Let op overdraagbaarheid; wie neemt het project over als jouw stage erop zit?
Achtergrond
Onderstaande informatie en link helpen je niet direct met het kiezen van een project, maar laten je wel de context zien waar je mee te maken hebt:
Verantwoordelijkheid van de burgers, waar zijn de grenzen
Naast denkvermogen is 'doenvermogen' minstens zo belangrijk om aan de hoge eisen van de participatiesamenleving te kunnen voldoen. De overheid verwacht van burgers steeds vaker dat ze zelfredzaam zijn op het gebied van gezondheid, persoonlijke financiën en de arbeidsmarkt. De WRR vraagt met het rapport Weten is nog geen doen. Een realistisch perspectief op redzaamheid aandacht voor het belang van niet-cognitieve vermogens van patiënten, zoals een doel stellen, in actie komen, volhouden en om kunnen gaan met verleiding en tegenslag. https://www.wrr.nl/publicaties/rapporten/2017/04/24/weten-is-nog-geen-doen
Bronnen
De bouwstenen in de leerlijn preventie
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
- Leerlijn preventie
- Bouwsteen
- Auteur - Annemarie Schalkwijk
- Auteur - Louise Nooteboom
- Auteur - Erik Fokke
- 1e Huisartsstage
- Klinische stage
- CZ stage
- GGZ stage
- 2e Huisartsstage
- KBA 9.6 - Preventieproject
- Competentiegebied 4 - Organiseren
- Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen
- Toepassing - Leergesprek
- Toepassing - Praktijkleren