Leerlijn maatschappelijk handelen: verschil tussen versies
(11 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 22: | Regel 22: | ||
Jouw handelen of niet handelen heeft vaak niet alleen gevolgen voor de patiënt en zijn naasten, maar ook voor de omgeving / maatschappij. Of jij als huisarts wel of niet verwijst, betekent iets voor de zorgkosten en wanneer je aerosolen voorschrijft betekent dat wat voor het milieu.<br /> | Jouw handelen of niet handelen heeft vaak niet alleen gevolgen voor de patiënt en zijn naasten, maar ook voor de omgeving / maatschappij. Of jij als huisarts wel of niet verwijst, betekent iets voor de zorgkosten en wanneer je aerosolen voorschrijft betekent dat wat voor het milieu.<br /> | ||
− | Aan de andere kant heeft de maatschappij invloed op jouw handelen. Welke medicijnen vergoed worden, bepaalt deels wat jij voorschrijft. Of wanneer je betaald krijgt voor bepaalde handelingen, kan dat jouw behandelgedrag beïnvloeden. Voor het melden bij Veilig Thuis moet je voldoen aan normen van de beroepsgroep en wetgeving. Maar ook als de maatschappelijke hulpverlening goed aansluit bij jouw praktijk maakt dat jouw werk gemakkelijker. Daarop is het gedachtegoed | + | Aan de andere kant heeft de maatschappij invloed op jouw handelen. Welke medicijnen vergoed worden, bepaalt deels wat jij voorschrijft. Of wanneer je betaald krijgt voor bepaalde handelingen, kan dat jouw behandelgedrag beïnvloeden. Voor het melden bij Veilig Thuis moet je voldoen aan normen van de beroepsgroep en wetgeving. Maar ook als de maatschappelijke hulpverlening goed aansluit bij jouw praktijk maakt dat jouw werk gemakkelijker. Daarop is het gedachtegoed [https://krachtigebasiszorg.nl Krachtige Basiszorg] gebaseerd. Als er veel administratie gevraagd wordt, betekent dat dat je minder tijd hebt voor andere zaken. |
− | Soms reden om tot actie over te gaan richting zorgverzekeraars en/of overheid, zoals de huisartsbeweging | + | Soms reden om tot actie over te gaan richting zorgverzekeraars en/of overheid, zoals de huisartsbeweging [https://www.hetroermoetom.nu/manifest.html Het Roer Moet Om] deed. |
Maatschappelijk handelen is dan ook terecht een wezenlijk onderdeel van de competentiegebieden. | Maatschappelijk handelen is dan ook terecht een wezenlijk onderdeel van de competentiegebieden. | ||
− | Op welke manier dit voor jou geldt, daarover zijn veel persoonlijke verschillen te vinden onder huisartsen [https://www.hovumc.nl/w/images/2/2a/Sociaal_Maatschappelijke_Rollen_Huisartsen.pdf]. Het blijkt nog lastig dit goed te integreren in de opleidingspraktijk. Tijdens de huisartsopleiding ligt bij de aios vaak de focus op medische handelen, professionaliteit en communicatie. Maatschappelijk handelen verdwijnt makkelijk naar de achtergrond. En omdat het hierdoor niet veel aan bod komt, is het vaak een lastig competentiegebied van de [[ComBeL]] om te beoordelen. | + | Op welke manier dit voor jou geldt, daarover zijn veel persoonlijke verschillen te vinden onder huisartsen (zie: [https://www.hovumc.nl/w/images/2/2a/Sociaal_Maatschappelijke_Rollen_Huisartsen.pdf Sociaal Maatschappelijke Rollen Huisartsen]). Het blijkt nog lastig dit goed te integreren in de opleidingspraktijk. Tijdens de huisartsopleiding ligt bij de aios vaak de focus op medische handelen, professionaliteit en communicatie. Maatschappelijk handelen verdwijnt makkelijk naar de achtergrond. En omdat het hierdoor niet veel aan bod komt, is het vaak een lastig competentiegebied van de [[ComBeL]] om te beoordelen. |
Deze leerlijn biedt de docenten, opleiders en aiossen ondersteuning bij het meer concreet maken van dit competentiegebied. We verwijzen ook naar andere leerlijnen. Er is overlap en dus kunnen we gebruik maken van elkaars bouwstenen. | Deze leerlijn biedt de docenten, opleiders en aiossen ondersteuning bij het meer concreet maken van dit competentiegebied. We verwijzen ook naar andere leerlijnen. Er is overlap en dus kunnen we gebruik maken van elkaars bouwstenen. | ||
− | '''Deze leerlijn is nog volop in de maak. Mochten jullie ideeën of onderwerpen hebben die jullie graag hier willen zien, mail dan naar''' [mailto: | + | '''Deze leerlijn is nog volop in de maak. Mochten jullie ideeën of onderwerpen hebben die jullie graag hier willen zien, mail dan naar''' [mailto:martinesamsom@buurtdokters.nl Martine Samsom] '''of''' [mailto:joannekessler@outlook.com Joanne Kessler] |
Veel plezier! | Veel plezier! | ||
+ | |||
==== Onderwerpen die aan bod zullen komen en bouwstenen van andere leerlijnen ==== | ==== Onderwerpen die aan bod zullen komen en bouwstenen van andere leerlijnen ==== | ||
Regel 39: | Regel 40: | ||
<div class="panel-group" id="accordion0"> | <div class="panel-group" id="accordion0"> | ||
<accordion parent="accordion0" heading="5.1 Bevordert de gezondheid van individuele patiënten en groepen patiënten"> | <accordion parent="accordion0" heading="5.1 Bevordert de gezondheid van individuele patiënten en groepen patiënten"> | ||
+ | *[[PrEP en de rol van de huisarts]] | ||
+ | *[[Zorg aan onverzekerden]] | ||
*[[Wijkgebonden zorg]] | *[[Wijkgebonden zorg]] | ||
*[[Maatschappelijke invloed van een huisarts]] | *[[Maatschappelijke invloed van een huisarts]] | ||
*[[Toekomst huisartsen spoedzorg]] | *[[Toekomst huisartsen spoedzorg]] | ||
− | * | + | *[[Klimaatverandering en de huisartsenzorg: wat moet je ermee?]] |
+ | *[[Planetaire gezondheid en de huisartsenzorg, in actie]] | ||
+ | *[[Gezondheidsvaardigheden]] | ||
+ | *[[Huisartsenzorg in aandachtswijken]] | ||
*[[Patiëntenperspectief op digitalisering]] (aandachtsgebied innovatie) | *[[Patiëntenperspectief op digitalisering]] (aandachtsgebied innovatie) | ||
*[[Samenwerking in de wijk]] (leerlijn preventie) | *[[Samenwerking in de wijk]] (leerlijn preventie) | ||
Regel 49: | Regel 55: | ||
</accordion> | </accordion> | ||
<accordion parent="accordion" heading="5.2 Handelt overeenkomstig geldende wetgeving huisarts"> | <accordion parent="accordion" heading="5.2 Handelt overeenkomstig geldende wetgeving huisarts"> | ||
− | *Euthanasie | + | *[[Wetgeving]] |
− | *Abortuspil via de huisarts | + | *[[Ziekte en arbeid, zorgen voor herstel]] |
+ | *[[Euthanasie bij dementie]] | ||
+ | *[[Abortuspil via de huisarts]] | ||
+ | *[[Ethiek en recht]] | ||
*[[Bezoek aan een tuchtzaak]] (leerlijn praktijkmanagement) | *[[Bezoek aan een tuchtzaak]] (leerlijn praktijkmanagement) | ||
</accordion> | </accordion> | ||
<accordion parent="accordion" heading="5.3 Behartigt belangen van (toekomstige) patiënten n.a.v. incidenten in de zorg"> | <accordion parent="accordion" heading="5.3 Behartigt belangen van (toekomstige) patiënten n.a.v. incidenten in de zorg"> | ||
*[[Patiëntveiligheid: waarom is het zo geregeld?]] | *[[Patiëntveiligheid: waarom is het zo geregeld?]] | ||
− | *[[Vaccinaties | + | *[[Vaccinaties]] (leerlijn preventie) |
</accordion> | </accordion> | ||
<accordion parent="accordion" heading="5.4 Handelt kostenbewust"> | <accordion parent="accordion" heading="5.4 Handelt kostenbewust"> | ||
+ | *[[Kosten in de zorg]] | ||
*[[Zinnige zorg, financiën en digitalisering]] (aandachtsgebied innovatie) | *[[Zinnige zorg, financiën en digitalisering]] (aandachtsgebied innovatie) | ||
*[[Kosten van de zorg]] (leerlijn praktijkmanagement) | *[[Kosten van de zorg]] (leerlijn praktijkmanagement) |
Huidige versie van 16 okt 2023 om 14:49
Leerlijn maatschappelijk handelen |
---|
Leerlijnhouder |
Leerlijnmedewerkers |
Inhoud
Inleiding
Maatschappelijk handelen is verweven met het huisartsenvak.
Jouw handelen of niet handelen heeft vaak niet alleen gevolgen voor de patiënt en zijn naasten, maar ook voor de omgeving / maatschappij. Of jij als huisarts wel of niet verwijst, betekent iets voor de zorgkosten en wanneer je aerosolen voorschrijft betekent dat wat voor het milieu.
Aan de andere kant heeft de maatschappij invloed op jouw handelen. Welke medicijnen vergoed worden, bepaalt deels wat jij voorschrijft. Of wanneer je betaald krijgt voor bepaalde handelingen, kan dat jouw behandelgedrag beïnvloeden. Voor het melden bij Veilig Thuis moet je voldoen aan normen van de beroepsgroep en wetgeving. Maar ook als de maatschappelijke hulpverlening goed aansluit bij jouw praktijk maakt dat jouw werk gemakkelijker. Daarop is het gedachtegoed Krachtige Basiszorg gebaseerd. Als er veel administratie gevraagd wordt, betekent dat dat je minder tijd hebt voor andere zaken. Soms reden om tot actie over te gaan richting zorgverzekeraars en/of overheid, zoals de huisartsbeweging Het Roer Moet Om deed.
Maatschappelijk handelen is dan ook terecht een wezenlijk onderdeel van de competentiegebieden. Op welke manier dit voor jou geldt, daarover zijn veel persoonlijke verschillen te vinden onder huisartsen (zie: Sociaal Maatschappelijke Rollen Huisartsen). Het blijkt nog lastig dit goed te integreren in de opleidingspraktijk. Tijdens de huisartsopleiding ligt bij de aios vaak de focus op medische handelen, professionaliteit en communicatie. Maatschappelijk handelen verdwijnt makkelijk naar de achtergrond. En omdat het hierdoor niet veel aan bod komt, is het vaak een lastig competentiegebied van de ComBeL om te beoordelen.
Deze leerlijn biedt de docenten, opleiders en aiossen ondersteuning bij het meer concreet maken van dit competentiegebied. We verwijzen ook naar andere leerlijnen. Er is overlap en dus kunnen we gebruik maken van elkaars bouwstenen.
Deze leerlijn is nog volop in de maak. Mochten jullie ideeën of onderwerpen hebben die jullie graag hier willen zien, mail dan naar Martine Samsom of Joanne Kessler
Veel plezier!
Onderwerpen die aan bod zullen komen en bouwstenen van andere leerlijnen
Hieronder staan een aantal onderwerpen die verwerkt zullen worden in nieuwe bouwstenen, per competentie. In de infobox van elke bouwsteen zie je behalve voor welke competentie(s) ook voor welke stage(s) en leerplek(ken) de bouwsteen gebruikt kan worden.
- PrEP en de rol van de huisarts
- Zorg aan onverzekerden
- Wijkgebonden zorg
- Maatschappelijke invloed van een huisarts
- Toekomst huisartsen spoedzorg
- Klimaatverandering en de huisartsenzorg: wat moet je ermee?
- Planetaire gezondheid en de huisartsenzorg, in actie
- Gezondheidsvaardigheden
- Huisartsenzorg in aandachtswijken
- Patiëntenperspectief op digitalisering (aandachtsgebied innovatie)
- Samenwerking in de wijk (leerlijn preventie)
- Een preventieproject ontwikkelen in de praktijk (leerlijn preventie)
- Problematische thuissituatie tijdens de coronacrisis (leerlijn zorg voor het kind)
- Wetgeving
- Ziekte en arbeid, zorgen voor herstel
- Euthanasie bij dementie
- Abortuspil via de huisarts
- Ethiek en recht
- Bezoek aan een tuchtzaak (leerlijn praktijkmanagement)
- Patiëntveiligheid: waarom is het zo geregeld?
- Vaccinaties (leerlijn preventie)
- Kosten in de zorg
- Zinnige zorg, financiën en digitalisering (aandachtsgebied innovatie)
- Kosten van de zorg (leerlijn praktijkmanagement)
- Regelgeving en bekostiging ouderenzorg (leerlijn complexe ouderenzorg)
Bouwstenen leerlijn maatschappelijk handelen
Bronnen
- Ludikhuize J, Marees CH, Meijman FJ. Sociaal maatschappelijke rollen van huisartsen: mist. Terugkoppeling kwalitatief onderzoek. ANH nieuwsbrief, afdeling huisartsgeneeskunde VUmc, 2018.: sociaal maatschappelijke rollen huisartsen: mist
- Competentiebeoordelingslijst (ComBeL) Huisartsopleiding Nederland
- Toekomstvisie huisartsenzorg 2022
- https://krachtigebasiszorg.nl/
- https://www.hetroermoetom.nu/
- https://hetroergaatom.lhv.nl/
Leerlijnoverzicht
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |