Positieve Gezondheid: verschil tussen versies
(Nieuwe pagina aangemaakt met '<br /> {| class="infobox leerlijn-preventie" ! {{Titelbalk - Leerlijn preventie}} |- |'''Auteur''' | {{Auteur - Annemarie Schalkwijk} |- |'''Stage''' | {{stage -...') |
|||
(16 tussenliggende versies door 5 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
− | + | {{Header - Leerlijn preventie}} | |
− | {| class="infobox leerlijn- | + | |
+ | {| class="infobox leerlijn-preventie" | ||
! {{Titelbalk - Leerlijn preventie}} | ! {{Titelbalk - Leerlijn preventie}} | ||
|- | |- | ||
|'''Auteur''' | |'''Auteur''' | ||
− | | | + | |{{auteur - Annemarie Schalkwijk}} |
− | {{ | ||
|- | |- | ||
|'''Stage''' | |'''Stage''' | ||
Regel 16: | Regel 16: | ||
|'''KBA''' | |'''KBA''' | ||
| | | | ||
− | {{KBA 9. | + | {{KBA 9.2 - Leefstijl}} |
− | + | |- | |
− | |||
|'''Competenties''' | |'''Competenties''' | ||
− | | | + | |{{Competentiegebied 1 - Medisch handelen}} |
− | {{Competentiegebied 1 - Medisch handelen}} | ||
{{Competentiegebied 2 - Communicatie}} | {{Competentiegebied 2 - Communicatie}} | ||
− | |||
− | |||
{{Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen}} | {{Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen}} | ||
− | |||
{{Competentiegebied 7 - Professionaliteit}} | {{Competentiegebied 7 - Professionaliteit}} | ||
|- | |- | ||
|'''Leerplek''' | |'''Leerplek''' | ||
− | | | + | |{{Toepassing - Leergesprek}} |
− | {{Toepassing - | + | {{Toepassing - Onderwijsprogramma}} |
{{Toepassing - Praktijkleren}} | {{Toepassing - Praktijkleren}} | ||
− | {{Toepassing - | + | {{Toepassing - Paralleldag}} |
− | |||
|} | |} | ||
=== Relevantie === | === Relevantie === | ||
Positieve Gezondheid (PG) is de uitwerking in 6 dimensies (lichaamsfuncties, mentaal welbevinden, zingeving, kwaliteit van leven, meedoen, dagelijks functioneren) van de bredere kijk op gezondheid. Met die bredere benadering draag je bij aan het vermogen van mensen om met de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen in het leven om te gaan. Én om zo veel mogelijk eigen regie te voeren. | Positieve Gezondheid (PG) is de uitwerking in 6 dimensies (lichaamsfuncties, mentaal welbevinden, zingeving, kwaliteit van leven, meedoen, dagelijks functioneren) van de bredere kijk op gezondheid. Met die bredere benadering draag je bij aan het vermogen van mensen om met de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen in het leven om te gaan. Én om zo veel mogelijk eigen regie te voeren. | ||
− | '''Wat is positieve gezondheid''' | + | '''Wat is positieve gezondheid?''' |
− | In | + | In 4 minuten uitleg over wat [https://www.youtube.com/watch?v=eNIVJptxJu0&feature=youtu.be Positieve Gezondheid] is. |
− | ] | ||
=== Doel === | === Doel === | ||
− | + | * Je doet kennis op van het begrip PG en krijgt handvatten om hier praktisch mee aan de slag te gaan. | |
− | + | * Aios en opleider laten nadenken over de plaats die je hieraan al geeft of wilt gaan geven. | |
− | |||
=== Gebruiksaanwijzing === | === Gebruiksaanwijzing === | ||
+ | Naast de term PG zijn er andere begrippen in termen die min of meer hetzelfde betekenen, zoals van ZZ naar GG (van Ziekte en Zorg naar Gezondheid en Gedrag), persoonsgerichte zorg, oplossingsgericht werken. De gemene deler van deze begrippen is: | ||
+ | * Patiënt op eigen kracht aanspreken | ||
+ | * Regie bij de patiënt | ||
+ | * Gezondheid is geen doel op zich | ||
+ | [[bestand:Spinnenweb.jpg|alt=Het spinnenweb|miniatuur| | ||
+ | Het spinneweb]] | ||
+ | Het [https://iph.nl/ Institute voor Positive Health] heeft PG met andere methoden vergeleken, zie [https://iph.nl/positieve-gezondheid-en-andere-methoden-onderling-vergeleken/ deze link] voor meer informatie. | ||
+ | Om PG toe te passen in de spreekkamer kan het spinnenweb een handig hulpmiddel zijn. Patiënten kunnen hiermee in kaart brengen hoe zij zelf hun gezondheid ervaren. Voel je je tevreden, gelukkig of juist eenzaam? Lukt het je om de dagelijkse dingen te doen, zoals het huishouden? Beleef je nog plezier aan hobby’s of bezigheden?[[bestand:Actiewiel.jpg|alt=Het actiewiel|miniatuur|Het actiewiel]] Jij kan hierdoor met die uitkomsten een heel ander gesprek met de patiënt voeren. Wat is voor ú echt belangrijk? Wat zou u willen veranderen? Vervolgens bedenk je samen met de patiënt wie (of wat) in de omgeving kan helpen om de situatie te verbeteren. De verschillende mogelijkheden (6 dimensies) maken de mogelijke hulpverleners voor de patiënt zichtbaar en vindbaar. | ||
− | + | Het actiewiel kan ingezet worden tijdens het gesprek met de patiënt om de huidige en gewenste situatie nog concreter te maken. | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | + | NB. de leerlijn Ouderen heeft een [[Zorgplan maken met behulp van het andere gesprek, Positieve gezondheid|bouwsteen positieve gezondheid bij ouderen]]. | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
=== Onderwijsactiviteiten === | === Onderwijsactiviteiten === | ||
− | + | * Bespreek het thema positieve gezondheid met je opleider. Wat vindt hij/zij daarvan? Is het toepasbaar in de praktijk? | |
− | + | * Ga naar [https://test.mijnpositievegezondheid.nl/login.php Mijn Positieve Gezondheid], meld je aan en doe de test. | |
− | + | * Neem voor jezelf het spinnenweb door en besluit met behulp van het actiewiel wat je zou willen veranderen in een of meerdere dimensie(s). Bespreek dit met je partner/vriend(in)/familielid/collega-aios. Vraag ook of hij/zij er nog eens op terug wil komen. | |
− | + | * Selecteer een patiënt in de praktijk en vraag of hij/zij de vragenlijst wil invullen. Patiënt kan bekend zijn met chronische ziekte, chronische pijn, of ALK. Uiteraard kan je ook beginnen met een relatief gewone klacht zoals lage rugpijn. Bespreek of patiënt gemotiveerd is de vragenlijst in te vullen, zodat hij/zij meer in eigen kracht gezet kan worden. | |
− | + | ** Bespreek de uitslag van het spinnenweb met de patiënt. Maak concreet (zie actiewiel) wat hij/zij wil veranderen en spreek over een maand opnieuw af, waarbij de patiënt van tevoren de vragenlijst opnieuw invult. | |
− | + | ** Maak een video van het gesprek, zodat je dit later met je opleider kunt bespreken: | |
− | + | *# Wat ging er goed tijdens dit gesprek en wil je vasthouden in volgende gesprekken? | |
− | + | *# Wat zijn jouw knelpunten om eigen regie te bespreken? | |
− | |||
==== Bronnen ==== | ==== Bronnen ==== | ||
+ | * [https://iph.nl/ Institute for positive health] | ||
+ | * [https://www.zonmw.nl/ ZonMw] | ||
− | + | {{Footer - Leerlijn preventie}} | |
− | |||
− | {{Footer - Leerlijn |
Huidige versie van 16 feb 2023 om 10:16
Leerlijn preventie | |
---|---|
Auteur | Annemarie Schalkwijk |
Stage | |
KBA | |
Competenties | Medisch handelen Communicatie Maatschappelijk handelen Professionaliteit |
Leerplek | Leergesprek Onderwijsprogramma Praktijkleren Paralleldag |
Inhoud
Relevantie
Positieve Gezondheid (PG) is de uitwerking in 6 dimensies (lichaamsfuncties, mentaal welbevinden, zingeving, kwaliteit van leven, meedoen, dagelijks functioneren) van de bredere kijk op gezondheid. Met die bredere benadering draag je bij aan het vermogen van mensen om met de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen in het leven om te gaan. Én om zo veel mogelijk eigen regie te voeren.
Wat is positieve gezondheid? In 4 minuten uitleg over wat Positieve Gezondheid is.
Doel
- Je doet kennis op van het begrip PG en krijgt handvatten om hier praktisch mee aan de slag te gaan.
- Aios en opleider laten nadenken over de plaats die je hieraan al geeft of wilt gaan geven.
Gebruiksaanwijzing
Naast de term PG zijn er andere begrippen in termen die min of meer hetzelfde betekenen, zoals van ZZ naar GG (van Ziekte en Zorg naar Gezondheid en Gedrag), persoonsgerichte zorg, oplossingsgericht werken. De gemene deler van deze begrippen is:
- Patiënt op eigen kracht aanspreken
- Regie bij de patiënt
- Gezondheid is geen doel op zich
Het Institute voor Positive Health heeft PG met andere methoden vergeleken, zie deze link voor meer informatie.
Om PG toe te passen in de spreekkamer kan het spinnenweb een handig hulpmiddel zijn. Patiënten kunnen hiermee in kaart brengen hoe zij zelf hun gezondheid ervaren. Voel je je tevreden, gelukkig of juist eenzaam? Lukt het je om de dagelijkse dingen te doen, zoals het huishouden? Beleef je nog plezier aan hobby’s of bezigheden? Jij kan hierdoor met die uitkomsten een heel ander gesprek met de patiënt voeren. Wat is voor ú echt belangrijk? Wat zou u willen veranderen? Vervolgens bedenk je samen met de patiënt wie (of wat) in de omgeving kan helpen om de situatie te verbeteren. De verschillende mogelijkheden (6 dimensies) maken de mogelijke hulpverleners voor de patiënt zichtbaar en vindbaar.Het actiewiel kan ingezet worden tijdens het gesprek met de patiënt om de huidige en gewenste situatie nog concreter te maken.
NB. de leerlijn Ouderen heeft een bouwsteen positieve gezondheid bij ouderen.
Onderwijsactiviteiten
- Bespreek het thema positieve gezondheid met je opleider. Wat vindt hij/zij daarvan? Is het toepasbaar in de praktijk?
- Ga naar Mijn Positieve Gezondheid, meld je aan en doe de test.
- Neem voor jezelf het spinnenweb door en besluit met behulp van het actiewiel wat je zou willen veranderen in een of meerdere dimensie(s). Bespreek dit met je partner/vriend(in)/familielid/collega-aios. Vraag ook of hij/zij er nog eens op terug wil komen.
- Selecteer een patiënt in de praktijk en vraag of hij/zij de vragenlijst wil invullen. Patiënt kan bekend zijn met chronische ziekte, chronische pijn, of ALK. Uiteraard kan je ook beginnen met een relatief gewone klacht zoals lage rugpijn. Bespreek of patiënt gemotiveerd is de vragenlijst in te vullen, zodat hij/zij meer in eigen kracht gezet kan worden.
- Bespreek de uitslag van het spinnenweb met de patiënt. Maak concreet (zie actiewiel) wat hij/zij wil veranderen en spreek over een maand opnieuw af, waarbij de patiënt van tevoren de vragenlijst opnieuw invult.
- Maak een video van het gesprek, zodat je dit later met je opleider kunt bespreken:
- Wat ging er goed tijdens dit gesprek en wil je vasthouden in volgende gesprekken?
- Wat zijn jouw knelpunten om eigen regie te bespreken?
Bronnen
De bouwstenen in de leerlijn preventie
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
- Leerlijn preventie
- Bouwsteen
- Auteur - Annemarie Schalkwijk
- 1e Huisartsstage
- CZ stage
- GGZ stage
- 2e Huisartsstage
- KBA 9.2 - Leefstijl
- Competentiegebied 1 - Medisch handelen
- Competentiegebied 2 - Communicatie
- Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen
- Competentiegebied 7 - Professionaliteit
- Toepassing - Leergesprek
- Toepassing - Onderwijsprogramma
- Toepassing - Praktijkleren
- Toepassing - Paralleldag