Positieve Gezondheid: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
 
(14 tussenliggende versies door 5 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
<br />
+
{{Header - Leerlijn preventie}}
{| class="infobox leerlijn-preventie"
+
 
 +
{| class="infobox leerlijn-preventie"
 
! {{Titelbalk - Leerlijn preventie}}
 
! {{Titelbalk - Leerlijn preventie}}
 
|-
 
|-
Regel 8: Regel 9:
 
|'''Stage'''
 
|'''Stage'''
 
|
 
|
{{stage - 1e Huisartsstage}}{{stage - CZ stage}}{{stage - GGZ stage}}{{stage - 2e Huisartsstage}}
+
{{stage - 1e Huisartsstage}}
 +
{{stage - CZ stage}}
 +
{{stage - GGZ stage}}
 +
{{stage - 2e Huisartsstage}}
 
|-
 
|-
 
|'''KBA'''
 
|'''KBA'''
 
|
 
|
{{KBA 9.3 - Preventieve activiteiten}}
+
{{KBA 9.2 - Leefstijl}}
 
|-
 
|-
 
|'''Competenties'''
 
|'''Competenties'''
|{{Competentiegebied 1 - Medisch handelen}}{{Competentiegebied 2 - Communicatie}}{{Competentiegebied 3 - Samenwerken}}{{Competentiegebied 4 - Organiseren}}{{Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen}}{{Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap}}{{Competentiegebied 7 - Professionaliteit}}
+
|{{Competentiegebied 1 - Medisch handelen}}
 +
{{Competentiegebied 2 - Communicatie}}
 +
{{Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen}}
 +
{{Competentiegebied 7 - Professionaliteit}}
 
|-
 
|-
 
|'''Leerplek'''
 
|'''Leerplek'''
|{{Toepassing - Leergesprek}}{{Toepassing - Praktijkleren}}{{Toepassing - Onderwijsprogramma}}{{Toepassing - Zelfstudie}}
+
|{{Toepassing - Leergesprek}}
 +
{{Toepassing - Onderwijsprogramma}}
 +
{{Toepassing - Praktijkleren}}
 +
{{Toepassing - Paralleldag}}
 
|}
 
|}
 
=== Relevantie ===
 
=== Relevantie ===
Regel 24: Regel 34:
  
 
'''Wat is positieve gezondheid?'''  
 
'''Wat is positieve gezondheid?'''  
 
 
In 4 minuten uitleg over wat [https://www.youtube.com/watch?v=eNIVJptxJu0&feature=youtu.be Positieve Gezondheid] is.
 
In 4 minuten uitleg over wat [https://www.youtube.com/watch?v=eNIVJptxJu0&feature=youtu.be Positieve Gezondheid] is.
  
 
=== Doel ===
 
=== Doel ===
* Kennis van het begrip PG en handvatten om hier praktisch mee aan de slag te gaan
+
* Je doet kennis op van het begrip PG en krijgt handvatten om hier praktisch mee aan de slag te gaan.
* De aios en opleider laten nadenken over de plaats die hij/zij hieraan al geeft of wil gaan geven
+
* Aios en opleider laten nadenken over de plaats die je hieraan al geeft of wilt gaan geven.
  
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
 
 
Naast de term PG zijn er andere begrippen in termen die min of meer hetzelfde betekenen, zoals van ZZ naar GG (van Ziekte en Zorg naar Gezondheid en Gedrag), persoonsgerichte zorg, oplossingsgericht werken. De gemene deler van deze begrippen is:  
 
Naast de term PG zijn er andere begrippen in termen die min of meer hetzelfde betekenen, zoals van ZZ naar GG (van Ziekte en Zorg naar Gezondheid en Gedrag), persoonsgerichte zorg, oplossingsgericht werken. De gemene deler van deze begrippen is:  
 
* Patiënt op eigen kracht aanspreken  
 
* Patiënt op eigen kracht aanspreken  
 
* Regie bij de patiënt  
 
* Regie bij de patiënt  
 
* Gezondheid is geen doel op zich  
 
* Gezondheid is geen doel op zich  
 +
[[bestand:Spinnenweb.jpg|alt=Het spinnenweb|miniatuur|
 +
Het spinneweb]]
 
Het [https://iph.nl/ Institute voor Positive Health] heeft PG met andere methoden vergeleken, zie [https://iph.nl/positieve-gezondheid-en-andere-methoden-onderling-vergeleken/ deze link] voor meer informatie.  
 
Het [https://iph.nl/ Institute voor Positive Health] heeft PG met andere methoden vergeleken, zie [https://iph.nl/positieve-gezondheid-en-andere-methoden-onderling-vergeleken/ deze link] voor meer informatie.  
 
+
Om PG toe te passen in de spreekkamer kan het spinnenweb een handig hulpmiddel zijn. Patiënten kunnen hiermee in kaart brengen hoe zij zelf hun gezondheid ervaren. Voel je je tevreden, gelukkig of juist eenzaam? Lukt het je om de dagelijkse dingen te doen, zoals het huishouden? Beleef je nog plezier aan hobby’s of bezigheden?[[bestand:Actiewiel.jpg|alt=Het actiewiel|miniatuur|Het actiewiel]] Jij kan hierdoor met die uitkomsten een heel ander gesprek met de patiënt voeren. Wat is voor ú echt belangrijk? Wat zou u willen veranderen? Vervolgens bedenk je samen met de patiënt wie (of wat) in de omgeving kan helpen om de situatie te verbeteren. De verschillende mogelijkheden (6 dimensies) maken de mogelijke hulpverleners voor de patiënt zichtbaar en vindbaar.
Om PG toe te passen in de spreekkamer kan het spinnenweb een handig hulpmiddel zijn. Patiënten kunnen met het Spinnenweb in kaart brengen hoe zij zelf hun gezondheid ervaren. Voel je je bijvoorbeeld tevreden, gelukkig of juist eenzaam? Lukt het je om de dagelijkse dingen te doen, zoals het huishouden? Beleef je nog plezier aan hobby’s of bezigheden? [[Bestand:spinnenweb.jpg]]]
 
 
 
Jij kan hierdoor met die uitkomsten een heel ander gesprek met de patiënt voeren. Wat is voor ú echt belangrijk? Wat zou u willen veranderen? Vervolgens bedenk je samen met de patiënten wie (of wat) in de omgeving kan helpen om de situatie te verbeteren. De verschillende mogelijkheden (6 dimensies) maken de mogelijke hulpverleners voor de patiënt zichtbaar en vindbaar.
 
  
 
Het actiewiel kan ingezet worden tijdens het gesprek met de patiënt om de huidige en gewenste situatie nog concreter te maken.  
 
Het actiewiel kan ingezet worden tijdens het gesprek met de patiënt om de huidige en gewenste situatie nog concreter te maken.  
  
[[Bestand:actiewiel.jpg]]]
+
NB. de leerlijn Ouderen heeft een [[Zorgplan maken met behulp van het andere gesprek, Positieve gezondheid|bouwsteen positieve gezondheid bij ouderen]].
  
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
* Bespreek het thema positieve gezondheid met je opleider. Wat vindt hij/zij daarvan? Toepasbaar in de praktijk?  
+
* Bespreek het thema positieve gezondheid met je opleider. Wat vindt hij/zij daarvan? Is het toepasbaar in de praktijk?  
* Ga naar [https://mijnpositievegezondheid.nl/tools/mijn-positieve-gezondheid/ Mijn Positieve Gezondheid], meld je aan en doe de test.  
+
* Ga naar [https://test.mijnpositievegezondheid.nl/login.php Mijn Positieve Gezondheid], meld je aan en doe de test.  
* Neem voor jezelf het spinnenwiel door en besluit met behulp van het actiewiel wat je zou willen veranderen in een of meerdere dimensie(s). Bespreek dit met je partner/ vriend(in)/ familielid/ collega aios. Vraag ook of hij/zij er nog eens op terug wil komen.
+
* Neem voor jezelf het spinnenweb door en besluit met behulp van het actiewiel wat je zou willen veranderen in een of meerdere dimensie(s). Bespreek dit met je partner/vriend(in)/familielid/collega-aios. Vraag ook of hij/zij er nog eens op terug wil komen.
* Selecteer een patiënt in de praktijk en vraag of hij/zij de vragenlijst wil invullen. Patiënt kan bekend zijn met chronische ziekte, of chronische pijn, of SOLK patiënt. Uiteraard kan je ook beginnen met een “relatief” gewone klacht zoals lage rugpijn. Bespreek of patiënt gemotiveerd is de vragenlijst in te vullen, zodat hij/zij meer in eigen kracht gezet kan worden.  
+
* Selecteer een patiënt in de praktijk en vraag of hij/zij de vragenlijst wil invullen. Patiënt kan bekend zijn met chronische ziekte, chronische pijn, of ALK. Uiteraard kan je ook beginnen met een relatief gewone klacht zoals lage rugpijn. Bespreek of patiënt gemotiveerd is de vragenlijst in te vullen, zodat hij/zij meer in eigen kracht gezet kan worden.  
* Bespreek de uitslag van het spinnenweb met de patiënt. Maak concreet (zie actiewiel) wat hij/zij wil veranderen en spreek over 1 maand opnieuw af, waarbij de patiënt van tevoren de vragenlijst opnieuw invult.
+
** Bespreek de uitslag van het spinnenweb met de patiënt. Maak concreet (zie actiewiel) wat hij/zij wil veranderen en spreek over een maand opnieuw af, waarbij de patiënt van tevoren de vragenlijst opnieuw invult.
* Maak een video van het gesprek, zodat je dit later met je opleider kunt bespreken.
+
** Maak een video van het gesprek, zodat je dit later met je opleider kunt bespreken:
 
*# Wat ging er goed tijdens dit gesprek en wil je vasthouden in volgende gesprekken?
 
*# Wat ging er goed tijdens dit gesprek en wil je vasthouden in volgende gesprekken?
 
*# Wat zijn jouw knelpunten om eigen regie te bespreken?
 
*# Wat zijn jouw knelpunten om eigen regie te bespreken?
  
 
==== Bronnen ====
 
==== Bronnen ====
 +
* [https://iph.nl/ Institute for positive health]
 +
* [https://www.zonmw.nl/ ZonMw]
  
[https://iph.nl/ Institute for positive health]
+
{{Footer - Leerlijn preventie}}
 
 
{{Footer - Leerlijn preventie}}
 

Huidige versie van 16 feb 2023 om 10:16


Leerlijn preventie
Auteur Annemarie Schalkwijk
Stage

1e Huisartsstage
CZ stage
GGZ stage
2e Huisartsstage

KBA

2. Leefstijl

Competenties Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Professionaliteit
Leerplek Leergesprek
Onderwijsprogramma
Praktijkleren
Paralleldag

Relevantie

Positieve Gezondheid (PG) is de uitwerking in 6 dimensies (lichaamsfuncties, mentaal welbevinden, zingeving, kwaliteit van leven, meedoen, dagelijks functioneren) van de bredere kijk op gezondheid. Met die bredere benadering draag je bij aan het vermogen van mensen om met de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen in het leven om te gaan. Én om zo veel mogelijk eigen regie te voeren.

Wat is positieve gezondheid? In 4 minuten uitleg over wat Positieve Gezondheid is.

Doel

  • Je doet kennis op van het begrip PG en krijgt handvatten om hier praktisch mee aan de slag te gaan.
  • Aios en opleider laten nadenken over de plaats die je hieraan al geeft of wilt gaan geven.

Gebruiksaanwijzing

Naast de term PG zijn er andere begrippen in termen die min of meer hetzelfde betekenen, zoals van ZZ naar GG (van Ziekte en Zorg naar Gezondheid en Gedrag), persoonsgerichte zorg, oplossingsgericht werken. De gemene deler van deze begrippen is:

  • Patiënt op eigen kracht aanspreken
  • Regie bij de patiënt
  • Gezondheid is geen doel op zich
Het spinnenweb
Het spinneweb

Het Institute voor Positive Health heeft PG met andere methoden vergeleken, zie deze link voor meer informatie.

Om PG toe te passen in de spreekkamer kan het spinnenweb een handig hulpmiddel zijn. Patiënten kunnen hiermee in kaart brengen hoe zij zelf hun gezondheid ervaren. Voel je je tevreden, gelukkig of juist eenzaam? Lukt het je om de dagelijkse dingen te doen, zoals het huishouden? Beleef je nog plezier aan hobby’s of bezigheden?
Het actiewiel
Het actiewiel
Jij kan hierdoor met die uitkomsten een heel ander gesprek met de patiënt voeren. Wat is voor ú echt belangrijk? Wat zou u willen veranderen? Vervolgens bedenk je samen met de patiënt wie (of wat) in de omgeving kan helpen om de situatie te verbeteren. De verschillende mogelijkheden (6 dimensies) maken de mogelijke hulpverleners voor de patiënt zichtbaar en vindbaar.

Het actiewiel kan ingezet worden tijdens het gesprek met de patiënt om de huidige en gewenste situatie nog concreter te maken.

NB. de leerlijn Ouderen heeft een bouwsteen positieve gezondheid bij ouderen.

Onderwijsactiviteiten

  • Bespreek het thema positieve gezondheid met je opleider. Wat vindt hij/zij daarvan? Is het toepasbaar in de praktijk?
  • Ga naar Mijn Positieve Gezondheid, meld je aan en doe de test.
  • Neem voor jezelf het spinnenweb door en besluit met behulp van het actiewiel wat je zou willen veranderen in een of meerdere dimensie(s). Bespreek dit met je partner/vriend(in)/familielid/collega-aios. Vraag ook of hij/zij er nog eens op terug wil komen.
  • Selecteer een patiënt in de praktijk en vraag of hij/zij de vragenlijst wil invullen. Patiënt kan bekend zijn met chronische ziekte, chronische pijn, of ALK. Uiteraard kan je ook beginnen met een relatief gewone klacht zoals lage rugpijn. Bespreek of patiënt gemotiveerd is de vragenlijst in te vullen, zodat hij/zij meer in eigen kracht gezet kan worden.
    • Bespreek de uitslag van het spinnenweb met de patiënt. Maak concreet (zie actiewiel) wat hij/zij wil veranderen en spreek over een maand opnieuw af, waarbij de patiënt van tevoren de vragenlijst opnieuw invult.
    • Maak een video van het gesprek, zodat je dit later met je opleider kunt bespreken:
    1. Wat ging er goed tijdens dit gesprek en wil je vasthouden in volgende gesprekken?
    2. Wat zijn jouw knelpunten om eigen regie te bespreken?

Bronnen

De bouwstenen in de leerlijn preventie

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie