Risico's bespreken met de patiënt: verschil tussen versies
(redactie, opmaak, leesbaarheid) |
|||
(10 tussenliggende versies door 3 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
− | + | {{Header - Leerlijn preventie}} | |
+ | |||
{| class="infobox leerlijn-preventie" | {| class="infobox leerlijn-preventie" | ||
! {{Titelbalk - Leerlijn preventie}} | ! {{Titelbalk - Leerlijn preventie}} | ||
Regel 10: | Regel 11: | ||
|'''Stage''' | |'''Stage''' | ||
| | | | ||
− | + | {{stage - 1e Huisartsstage}} | |
+ | {{stage - 2e Huisartsstage}} | ||
|- | |- | ||
|'''KBA''' | |'''KBA''' | ||
| | | | ||
− | + | {{KBA 9.1 - Individueel zorgplan}} | |
+ | {{KBA 9.4 - Opsporen en selecteren}} | ||
+ | {{KBA 9.9 - Kinderwens}} | ||
|- | |- | ||
|'''Competentie''' | |'''Competentie''' | ||
Regel 26: | Regel 30: | ||
|} | |} | ||
=== Relevantie === | === Relevantie === | ||
− | + | Als huisarts zal je steeds het gesprek aan moeten gaan over hoe de uitslagen van aanvullend onderzoek zich vertalen naar de reële risico's voor de individuele patiënt op hun spreekuur. | |
+ | |||
+ | Hoe werkt risicocommunicatie en hoe adviseer je een patiënt over de voor- en nadelen van preventieve onderzoeken en preventieve ingrepen? | ||
=== Doel === | === Doel === | ||
− | Goed kunnen communiceren met een | + | Goed kunnen communiceren met een patiënt over risico's en daarmee een voor de patiënt passend preventieplan kunnen maken. |
+ | |||
+ | === Onderwijsactiviteiten === | ||
+ | * Kijk naar jouw HIS en bespreek met je opleider of en hoe de risicometer werkt. | ||
+ | * Kijk of je naast het HIS ook een andere tool kunt gebruiken, bv https://u-prevent.com/ | ||
+ | * Ga in het eerstvolgende consult waar je CVRM-uitkomsten bespreekt met de patiënt het gesprek aan. | ||
+ | * Wees je bewust van de preventieparadox | ||
+ | <div class="accordion" id="accordion"> | ||
+ | <accordion parent="accordion" heading="De preventieparadox, wat is dat eigenlijk?" class="show"> | ||
+ | {{Preventieparadox}} | ||
+ | </accordion> | ||
+ | </div> | ||
+ | ==== Relevante video's ==== | ||
+ | * [https://www.youtube.com/watch?v=vlFT6nEFaLQ De TEDx The Risk Perception Gap] (20 min.) van David Ropeik vertelt meer over ons eigen (en dus ook dat van onze patiënten) paradoxale denken als het gaat over risico's | ||
+ | * [https://www.youtube.com/watch?v=Es-UDBU9B0I Het college The Risk Perception Gap: Why Our Fears Don’t Always Match The Facts] (1 uur), ook van David Ropeik. | ||
+ | * Gerd Gigerenzer beargumenteert in [https://www.youtube.com/watch?v=g4op2WNc1e4 Risk Literacy] dat iedereen kan leren nadenken over risico's en onzekerheden, en dat experts soms zelf meer deel van het probleem zijn dan van de oplossing. | ||
+ | * In [https://www.youtube.com/watch?v=-Lg7G8TMe_A How Do Smart People Make Smart Decisions] weidt Gerd Gigerenzer nog verder uit over hoe je mensen passende beslissingen kunt laten nemen. | ||
− | === | + | ==== Extra informatie over risicocommunicatie ==== |
− | |||
* [https://www.nhg.org/sites/default/files/content/nhg_org/uploads/cvrm_protoc_bijlagen_web_18.pdf Risicocommunicatie bij patiënten met (mogelijk) verhoogd risico op hart- en vaatziekten] | * [https://www.nhg.org/sites/default/files/content/nhg_org/uploads/cvrm_protoc_bijlagen_web_18.pdf Risicocommunicatie bij patiënten met (mogelijk) verhoogd risico op hart- en vaatziekten] | ||
+ | * [https://www.henw.org/artikelen/dus-alles-goed-dokter 'Dus alles is goed dokter?'] | ||
* [https://www.huisartsengenetica.nl/info/communiceren-over-risicos Communiceren over risico's] bij erfelijkheidskwesties. | * [https://www.huisartsengenetica.nl/info/communiceren-over-risicos Communiceren over risico's] bij erfelijkheidskwesties. | ||
− | Heeft het risico | + | * [https://www.rivm.nl/over-het-rivm/kennis-en-kunde/strategisch-programma-rivm/perceptie-en-gedrag Perceptie en gedrag] |
− | + | * [https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4525709/ Risk Perceptions and Health Behavior] over effectiviteit van interventies die de risicoperceptie veranderen met als gevolg een verbetering in gezond gedrag. | |
− | Kijk ook eens bij de | + | * Heeft het risico dat je bespreekt een meer ethische kant? Probeer dan eens de [https://www.knmg.nl/advies-richtlijnen/ethische-toolkit/start.htm ethische toolkit van het KNMG] |
− | + | * Kijk ook eens bij de [[Leerlijn communicatie]]. | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | === | + | ==== Bronnen ==== |
− | * | + | * [https://u-prevent.com/ U-prevent] |
− | + | * [https://www.nhg.org NHG] | |
− | * | + | * [https://www.henw.org Huisarts en wetenschap] |
+ | * [https://www.huisartsengenetica.nl/ Huisarts en genetica] | ||
+ | * [https://www.rivm.nl/ RIVM] | ||
{{Footer - Leerlijn preventie}} | {{Footer - Leerlijn preventie}} |
Huidige versie van 6 mei 2022 om 13:41
Leerlijn preventie | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA |
1. Individueel zorgplan |
Competentie | |
Toepassing |
Inhoud
Relevantie
Als huisarts zal je steeds het gesprek aan moeten gaan over hoe de uitslagen van aanvullend onderzoek zich vertalen naar de reële risico's voor de individuele patiënt op hun spreekuur.
Hoe werkt risicocommunicatie en hoe adviseer je een patiënt over de voor- en nadelen van preventieve onderzoeken en preventieve ingrepen?
Doel
Goed kunnen communiceren met een patiënt over risico's en daarmee een voor de patiënt passend preventieplan kunnen maken.
Onderwijsactiviteiten
- Kijk naar jouw HIS en bespreek met je opleider of en hoe de risicometer werkt.
- Kijk of je naast het HIS ook een andere tool kunt gebruiken, bv https://u-prevent.com/
- Ga in het eerstvolgende consult waar je CVRM-uitkomsten bespreekt met de patiënt het gesprek aan.
- Wees je bewust van de preventieparadox
De preventieparadox
Preventieprogramma’s voor de hele bevolking zijn op macro niveau gezien effectiever dan acties die gericht zijn op mensen met een verhoogd risico. Het rendement van effectieve preventie is echter voor het individu gering.
De preventieparadox is dan deze schijnbare tegenstelling dat preventieve maatregelen op bevolkingsniveau een grotere gezondheidswinst opleveren, maar relatief weinig - en zelfs zonder zekerheid - voor het afzonderlijke individu.
Na het doornemen van onderstaande bronnen
- heb je inzicht in het verschijnsel preventieparadox;
- ben je je bewust van jouw invloed als huisarts op de individuele preventie;
- begrijp je de werking tussen preventie op bevolkingsniveau en in de spreekkamer;
- denk je na over je eigen visie hoe je deze kennis inzet in je werk als huisarts.
Bekijk onderstaande bronnen, en bedenk vragen die je in de groep zou kunnen bespreken. Denk ook aan relevante thema's uit het huidige debat, bijvoorbeeld de rol van preventieve maatregelen bij de corona pandemie.
- https://www.theguardian.com/world/2020/apr/26/virologist-christian-drosten-germany-coronavirus-expert-interview
- https://theconversation.com/a-strange-paradox-the-better-we-manage-to-contain-the-coronavirus-pandemic-the-less-we-will-learn-from-it-135268
- Eerste omschrijving verschijnsel preventieparadox; Sir Geoffrey Rose. 1981. ‘Strategy of prevention: lessons from cardiovascular disease’. British Medical Journal, 282, 1847-1851.
- Rose revisited; 2001. https://web.archive.org/web/20060621190144/http://ije.oxfordjournals.org/cgi/content/full/30/3/442
- Epidemiologische benadering en schattingen van effect preventieparadox. Louise Gunning-Schepers. 1998 Dwalingen in de methodologie. De preventieparadox: weinigen met hoog risico versus velen met matig risico
- Lees mee met de discussie op H&W; link naar oorspronkelijke artikel te vinden in https://www.henw.org/artikelen/preventieparadox-ingezonden
- Prevention Paradox: Why We are Failing to Prevent Disease, Uitgelegd in een paar minuten (3.26min)
Relevante video's
- De TEDx The Risk Perception Gap (20 min.) van David Ropeik vertelt meer over ons eigen (en dus ook dat van onze patiënten) paradoxale denken als het gaat over risico's
- Het college The Risk Perception Gap: Why Our Fears Don’t Always Match The Facts (1 uur), ook van David Ropeik.
- Gerd Gigerenzer beargumenteert in Risk Literacy dat iedereen kan leren nadenken over risico's en onzekerheden, en dat experts soms zelf meer deel van het probleem zijn dan van de oplossing.
- In How Do Smart People Make Smart Decisions weidt Gerd Gigerenzer nog verder uit over hoe je mensen passende beslissingen kunt laten nemen.
Extra informatie over risicocommunicatie
- Risicocommunicatie bij patiënten met (mogelijk) verhoogd risico op hart- en vaatziekten
- 'Dus alles is goed dokter?'
- Communiceren over risico's bij erfelijkheidskwesties.
- Perceptie en gedrag
- Risk Perceptions and Health Behavior over effectiviteit van interventies die de risicoperceptie veranderen met als gevolg een verbetering in gezond gedrag.
- Heeft het risico dat je bespreekt een meer ethische kant? Probeer dan eens de ethische toolkit van het KNMG
- Kijk ook eens bij de Leerlijn communicatie.
Bronnen
De bouwstenen in de leerlijn preventie
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |