Psychotherapeutische interventies - G-schema: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
(Relevantie: Tekstuele veranderingen.)
 
(34 tussenliggende versies door 4 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
<br />
+
{{Header - Leerlijn psychische klachten}}
 +
 
 
{| class="infobox leerlijn-psych"
 
{| class="infobox leerlijn-psych"
 
! {{Titelbalk - Leerlijn psychische klachten}}
 
! {{Titelbalk - Leerlijn psychische klachten}}
Regel 6: Regel 7:
 
|
 
|
 
{{Auteur - Anouk Bogers}}
 
{{Auteur - Anouk Bogers}}
{{Auteur - Young-Kon Lambeck}}
 
 
|-
 
|-
 
|'''Stage'''
 
|'''Stage'''
 
|
 
|
{{stage - 1e Huisartsstage}}
 
 
{{stage - GGZ stage}}
 
{{stage - GGZ stage}}
 
{{stage - 2e Huisartsstage}}
 
{{stage - 2e Huisartsstage}}
Regel 28: Regel 27:
 
|'''Leerplek'''
 
|'''Leerplek'''
 
|
 
|
 +
{{Toepassing - Zelfstudie}}
 
{{Toepassing - Praktijkleren}}
 
{{Toepassing - Praktijkleren}}
 
{{Toepassing - Onderwijsprogramma}}
 
{{Toepassing - Onderwijsprogramma}}
 
|}
 
|}
 
=== Relevantie ===
 
=== Relevantie ===
Huisartsen krijgen op het spreekuur veel te maken met psychische problemen en vinden dat vaak lastig omdat ze niet goed weten hoe te handelen. Een aantal gespreksvaardigheden en psychotherapeutische interventies zijn, in aangepaste vorm, ook door de huisarts gemakkelijk in te zetten tijdens een consult.
+
Op het spreekuur krijg je veel te maken met psychische problemen; huisartsen vinden dat vaak lastig omdat ze niet goed weten hoe te handelen. Een aantal gespreksvaardigheden en psychotherapeutische interventies zijn, in aangepaste vorm, gemakkelijk in te zetten tijdens een consult.
  
De POHGGZ gebruikt verschillende gespreksvaardigheden en psychotherapeutische interventies tijdens gesprekken met patiënten. Omdat de huisarts zijn POHGGZ moet (kunnen) superviseren is het nuttig weet te hebben van de methodieken die de POHGGZ gebruikt. Het zijn interventies die in aangepaste vorm een hele nuttige aanvulling op het arsenaal zijn bij de behandeling van tal van somatische cq. chronische aandoeningen.
+
De POH-GGZ gebruikt verschillende gespreksvaardigheden en psychotherapeutische interventies tijdens gesprekken met patiënten. Omdat de huisarts de POH-GGZ moet (kunnen) superviseren is het nuttig weet te hebben van die methodieken. Het zijn interventies die, in aangepaste vorm, een hele nuttige aanvulling zijn op het arsenaal bij de behandeling van tal van somatische cq. chronische aandoeningen.
  
 
=== Doelen ===
 
=== Doelen ===
* De aios kennis laten maken met de principes van de ‘RET’-manier van werken.
+
* Je maakt kennis met de principes van het werken met een G-schema in het spreekuur.
* De aios weet dat RET een breder toepassingsgebied heeft dan psychische problemen in engere zin. Het kan ook bij de begeleiding van chronische aandoeningen ingezet worden.
+
* Je weet dat het G-schema een breder toepassingsgebied heeft dan psychische problemen in engere zin. Het kan ook bij de begeleiding van chronische aandoeningen ingezet worden.
* De aios kan (elementen van) RET toepassen in de spreekuur-context.
+
* Je kunt het G-schema toepassen in de spreekuurcontext.
  
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
 
+
De onderwijsactiviteiten vormen één geheel: onderwijsactiviteit 1 is de voorbereiding op het TKD-onderwijs uit onderwijsactiviteit 2. Het onderwijs van de presentatie richt zich op psychotherapeutische interventies, maar met name op de RET. Hiermee wordt dus ook geoefend.
Onderwijsactiviteit 1 en 2 vormen samen één geheel. Zoals aangegeven vormt onderwijsactiviteit 1 een voorbereiding op het onderwijs uit onderwijsactiviteit 2 dat door een docent gegeven kan worden op de TKD.  
 
 
=== Onderwijsactiviteit 1 - Voorbereiding voor de TKD ===
 
=== Onderwijsactiviteit 1 - Voorbereiding voor de TKD ===
* Aios inventariseren, in de twee weken voorafgaand aan het onderwijs, alle vragen die ze hebben over dit onderwerp (psychotherapeutische interventies, gespreksvaardigheden).
+
* Je inventariseert, in de twee weken voorafgaand aan het onderwijs, alle vragen die je hebt over dit onderwerp (psychotherapeutische interventies, gespreksvaardigheden).
 
* Vragen worden meegenomen bij de voorbereiding van het onderwijs.
 
* Vragen worden meegenomen bij de voorbereiding van het onderwijs.
* Aios lezen het artikel ‘[https://www.henw.org/artikelen/recente-ontwikkelingen-de-psychotherapie Recente ontwikkelingen in de psychotherapie]’ uit H&W, mei 2014, Marcus Huijbers en Harm van Marwijk.
+
* Je leest het artikel ‘[https://www.henw.org/artikelen/recente-ontwikkelingen-de-psychotherapie Recente ontwikkelingen in de psychotherapie]’ uit H&W, mei 2014, Marcus Huijbers en Harm van Marwijk.
* Aios bekijken het volgende filmpje op Youtube:
+
* Maak gebruik van de presentatie [[Media:Psychotherapeutische interventies voor de huisarts.ppt|Psychotherapeutische interventies voor de huisarts]], door Anouk Bogers. Kijk hoe je de informatie uit de presentatie eigen maakt en waarop je nadruk wilt leggen. Hieronder wordt uitgelegd hoe het onderwijs aan de hand van deze presentatie eruit kan zien.
* Aios neemt casus mee, hetzij iets uit eigen leven waar ze tegen aanlopen of een patiënt.
+
* Je neemt casus mee; iets waar je tegenaan loopt in jouw eigen leven of bij een patiënt.
 +
* Bekijk de filmpjes:
 +
<youtube>https://youtu.be/odo6v527jxI</youtube>
 +
<youtube>https://youtu.be/7wA4coBQcRQ</youtube>
  
 
=== Onderwijsactiviteit 2 - Onderwijs door docent op TKD ===
 
=== Onderwijsactiviteit 2 - Onderwijs door docent op TKD ===
* Inleiding: Zie toelichting.
+
Ga in twee groepen uiteen: de ene groep maakt een dagdeel kennis met oplossingsgerichte technieken, de andere groep maakt een dagdeel kennis met het G-schema.<br />
* [[Psychotherapeutische interventies voor de huisarts - RET interventies|Presentatie]] met theorie/uitwerking:
 
'''Rationeel Emotieve Therapie'''
 
  
50 minuten met 1 ronde gespreksvoering
+
*50 minuten met 1 ronde gespreksvoering
# Doel van onderwijs CGT toelichten ( 1 min) 1a Je kan hier de aios vragen om tweetallen te bedenken welke cognitieve therapeutische interventies ze kennen voor de meest voorkomende psychische klachten die ze tegen komen, in tweetallen laten brainstormen per soort en aard klachten. De verschillende categorieen hangen aan de muur. aios plakken met geeltjes de soorten ttherapieen bij de soort klacht. Doel: Opwarming en kijken welke kennis reeds aanwezig is.
+
# Doel van onderwijs: cognitieve gedragstherapie toelichten (3 min)  
# Overzichtschema: beleid op flap of bord toelichten ( 4 min)
+
#* Je kunt hier de aios vragen om in tweetallen te bedenken welke cognitieve therapeutische interventies ze kennen voor de meest voorkomende psychische klachten die ze tegenkomen. In tweetallen laten brainstormen per soort en aard klachten. De verschillende categorieën hangen aan de muur. Aios plakken met post-its de soorten therapieën bij de soort klacht. Doel: Opwarming en kijken welke kennis reeds aanwezig is.
# Toespitsen op RET schema. ( 20 minuten) RET sheet (A, B,C schema) Filmpje gedachten uitpluizen ( ook voor patient te laten zien) G schema ( sheet  15) G filmpje 3 minuten van Vcgt ( 3 minuten, 27 sec sheet 16) Gedachtencheck ( sheet 17)
+
# Overzichtsschema: beleid op flap of bord toelichten (4 min)
# 20 minuten) Sheet 18 gespreksvoering G schema oefening met eigen casuistiek in drietallen 1 observator ( observeert met behulp van observatieformulier ( toelichten =stappen in het gesprek. Gesprek 10 minuten. Terugblik HA eerst, dan patient en dan observator geeft feedback.)
+
# Toespitsen op G-schema (20 minuten)  
# Plenair opbrengst ( 5 minuten) Eventueel nog een ronde verder gaan. Gespreksvaardigheden oefenen: Benodigdheden
+
#* Filmpje gedachten uitpluizen, zie onderwijsactiviteit 1 (kan ook aan patiënt getoond worden)  
#* Presentatie
+
#* G-schema en G-filmpje van VGCt (13 minuten)
#* Flap schema ( zie bijlage)
+
# Nu kan de presentatie losgelaten worden. 20 minuten (10 minuten gesprek, 10 minuten nabespreken): Oefening G-schema met eigen casuïstiek, in drietallen: 1 huisarts, 1 patiënt, 1 observator. Terugblik huisarts eerst, dan patiënt en dan observator geeft feedback.
#* Kopieën G oefening
+
# Plenair opbrengst bespreken (5 minuten). Eventueel nog een ronde.  
#* Kopieën Toets piekergedachten
+
# Volgende benodigdheden zijn fijn om in de buurt hebben bij het oefenen van de gespreksvaardigheden:
#* Casuïstiek aios ter voorbereiding vragen
+
#* [[:Media:2020Gschema.pptx|Presentatie G-schema]]
#* Boekje Beren op de weg spinsels in je hoofd ( RET)
+
#* [[:Media:dagboekformulierGschema.pdf|Dagboekformulier G-schema]]
 +
#* Casuïstiek aios
 +
#* Boekje '[https://www.thema.nl/boek-beren-op-de-weg-spinsels-in-je-hoofd/ Beren op de weg, spinsels in je hoofd]'
 +
#* Boek Henriette van der Horst en Jim van Os: ‘De dokter en de patiënt met psychische problemen’, 2019 EAN 978903682135
  
 
==== Bronnen ====
 
==== Bronnen ====
'''Websites'''
+
* [https://www.psychotherapie.nl/clienten-en-belangstellenden/wat-is-psychotherapie https://www.ggzrichtlijnen.nl]
* https://www.ggzrichtlijnen.nl
 
 
* [https://www.gedachtenuitpluizen.nl/?doing_wp_cron=1543767232.0294868946075439453125 https://www.gedachtenuitpluizen.nl]
 
* [https://www.gedachtenuitpluizen.nl/?doing_wp_cron=1543767232.0294868946075439453125 https://www.gedachtenuitpluizen.nl]
'''Artikelen'''
+
* https://www.vgct.nl/zorgprofessionals
* Els Wiegant, [https://www.lhv.nl/actueel/tijdschriften/artikel/ret-helpt-huisarts-en-patient-om-ware-probleem-te-herkennen RET helpt huisarts en patiënt om ware probleem te herkennen], november 2014
+
* https://www.ggzstandaarden.nl/
* Marcus Huibers, Harm van Marwijk, [https://www.henw.org/artikelen/recente-ontwikkelingen-de-psychotherapie Recente ontwikkelingen in de psychotherapie], mei 2014
+
* Artikel  [https://www.henw.org/artikelen/recente-ontwikkelingen-de-psychotherapie Recente ontwikkelingen in de psychotherapie], Marcus Huibers, Harm van Marwijk, mei 2014
'''Boeken'''
+
 
* [https://www.thema.nl/boek-beren-op-de-weg-spinsels-in-je-hoofd/ Beren op de weg, spinsels in je hoofd], Theo IJzermans e.a. (RET), 2013
+
Voor plenaire algemene inleiding:
* [https://www.thema.nl/boek-oplossingsgericht-coachen/ Oplossingsgericht coachen] , Insoo Kim Berg en Peter Szabo, 2009
 
'''Powerpoint presentatie'''
 
 
*[[Media:Psychotherapeutische interventies voor de huisarts.ppt|Psychotherapeutische interventies voor de huisarts]], Anouk Bogers
 
*[[Media:Psychotherapeutische interventies voor de huisarts.ppt|Psychotherapeutische interventies voor de huisarts]], Anouk Bogers
 +
 +
Voor subgroep cognitieve gedragstherapie:
 +
*[[:Media:2020Gschema.pptx|Presentatie G-schema]]
  
 
{{Footer - Leerlijn psychische klachten}}
 
{{Footer - Leerlijn psychische klachten}}

Huidige versie van 9 feb 2022 om 12:26


Leerlijn psychische klachten
Auteur

Anouk Bogers

Stage

GGZ stage
2e Huisartsstage

KBA

2. Angst- en stemmingsklachten
3. Acute psychiatrie
5. Verslaving
7. Persoonlijkheidsstoornissen

Competenties

Medisch handelen
Communicatie

Leerplek

Zelfstudie
Praktijkleren
Onderwijsprogramma

Relevantie

Op het spreekuur krijg je veel te maken met psychische problemen; huisartsen vinden dat vaak lastig omdat ze niet goed weten hoe te handelen. Een aantal gespreksvaardigheden en psychotherapeutische interventies zijn, in aangepaste vorm, gemakkelijk in te zetten tijdens een consult.

De POH-GGZ gebruikt verschillende gespreksvaardigheden en psychotherapeutische interventies tijdens gesprekken met patiënten. Omdat de huisarts de POH-GGZ moet (kunnen) superviseren is het nuttig weet te hebben van die methodieken. Het zijn interventies die, in aangepaste vorm, een hele nuttige aanvulling zijn op het arsenaal bij de behandeling van tal van somatische cq. chronische aandoeningen.

Doelen

  • Je maakt kennis met de principes van het werken met een G-schema in het spreekuur.
  • Je weet dat het G-schema een breder toepassingsgebied heeft dan psychische problemen in engere zin. Het kan ook bij de begeleiding van chronische aandoeningen ingezet worden.
  • Je kunt het G-schema toepassen in de spreekuurcontext.

Gebruiksaanwijzing

De onderwijsactiviteiten vormen één geheel: onderwijsactiviteit 1 is de voorbereiding op het TKD-onderwijs uit onderwijsactiviteit 2. Het onderwijs van de presentatie richt zich op psychotherapeutische interventies, maar met name op de RET. Hiermee wordt dus ook geoefend.

Onderwijsactiviteit 1 - Voorbereiding voor de TKD

  • Je inventariseert, in de twee weken voorafgaand aan het onderwijs, alle vragen die je hebt over dit onderwerp (psychotherapeutische interventies, gespreksvaardigheden).
  • Vragen worden meegenomen bij de voorbereiding van het onderwijs.
  • Je leest het artikel ‘Recente ontwikkelingen in de psychotherapie’ uit H&W, mei 2014, Marcus Huijbers en Harm van Marwijk.
  • Maak gebruik van de presentatie Psychotherapeutische interventies voor de huisarts, door Anouk Bogers. Kijk hoe je de informatie uit de presentatie eigen maakt en waarop je nadruk wilt leggen. Hieronder wordt uitgelegd hoe het onderwijs aan de hand van deze presentatie eruit kan zien.
  • Je neemt casus mee; iets waar je tegenaan loopt in jouw eigen leven of bij een patiënt.
  • Bekijk de filmpjes:

Onderwijsactiviteit 2 - Onderwijs door docent op TKD

Ga in twee groepen uiteen: de ene groep maakt een dagdeel kennis met oplossingsgerichte technieken, de andere groep maakt een dagdeel kennis met het G-schema.

  • 50 minuten met 1 ronde gespreksvoering
  1. Doel van onderwijs: cognitieve gedragstherapie toelichten (3 min)
    • Je kunt hier de aios vragen om in tweetallen te bedenken welke cognitieve therapeutische interventies ze kennen voor de meest voorkomende psychische klachten die ze tegenkomen. In tweetallen laten brainstormen per soort en aard klachten. De verschillende categorieën hangen aan de muur. Aios plakken met post-its de soorten therapieën bij de soort klacht. Doel: Opwarming en kijken welke kennis reeds aanwezig is.
  2. Overzichtsschema: beleid op flap of bord toelichten (4 min)
  3. Toespitsen op G-schema (20 minuten)
    • Filmpje gedachten uitpluizen, zie onderwijsactiviteit 1 (kan ook aan patiënt getoond worden)
    • G-schema en G-filmpje van VGCt (13 minuten)
  4. Nu kan de presentatie losgelaten worden. 20 minuten (10 minuten gesprek, 10 minuten nabespreken): Oefening G-schema met eigen casuïstiek, in drietallen: 1 huisarts, 1 patiënt, 1 observator. Terugblik huisarts eerst, dan patiënt en dan observator geeft feedback.
  5. Plenair opbrengst bespreken (5 minuten). Eventueel nog een ronde.
  6. Volgende benodigdheden zijn fijn om in de buurt hebben bij het oefenen van de gespreksvaardigheden:

Bronnen

Voor plenaire algemene inleiding:

Voor subgroep cognitieve gedragstherapie:

De bouwstenen in de leerlijn psychische klachten

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie