Psychotherapeutische interventies - G-schema: verschil tussen versies
k (→Relevantie) |
|||
(28 tussenliggende versies door 4 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
− | + | {{Header - Leerlijn psychische klachten}} | |
+ | |||
{| class="infobox leerlijn-psych" | {| class="infobox leerlijn-psych" | ||
! {{Titelbalk - Leerlijn psychische klachten}} | ! {{Titelbalk - Leerlijn psychische klachten}} | ||
Regel 6: | Regel 7: | ||
| | | | ||
{{Auteur - Anouk Bogers}} | {{Auteur - Anouk Bogers}} | ||
− | |||
|- | |- | ||
|'''Stage''' | |'''Stage''' | ||
Regel 32: | Regel 32: | ||
|} | |} | ||
=== Relevantie === | === Relevantie === | ||
− | + | Op het spreekuur krijg je veel te maken met psychische problemen; huisartsen vinden dat vaak lastig omdat ze niet goed weten hoe te handelen. Een aantal gespreksvaardigheden en psychotherapeutische interventies zijn, in aangepaste vorm, gemakkelijk in te zetten tijdens een consult. | |
− | De | + | De POH-GGZ gebruikt verschillende gespreksvaardigheden en psychotherapeutische interventies tijdens gesprekken met patiënten. Omdat de huisarts de POH-GGZ moet (kunnen) superviseren is het nuttig weet te hebben van die methodieken. Het zijn interventies die, in aangepaste vorm, een hele nuttige aanvulling zijn op het arsenaal bij de behandeling van tal van somatische cq. chronische aandoeningen. |
=== Doelen === | === Doelen === | ||
− | * | + | * Je maakt kennis met de principes van het werken met een G-schema in het spreekuur. |
− | * | + | * Je weet dat het G-schema een breder toepassingsgebied heeft dan psychische problemen in engere zin. Het kan ook bij de begeleiding van chronische aandoeningen ingezet worden. |
− | * | + | * Je kunt het G-schema toepassen in de spreekuurcontext. |
=== Gebruiksaanwijzing === | === Gebruiksaanwijzing === | ||
− | + | De onderwijsactiviteiten vormen één geheel: onderwijsactiviteit 1 is de voorbereiding op het TKD-onderwijs uit onderwijsactiviteit 2. Het onderwijs van de presentatie richt zich op psychotherapeutische interventies, maar met name op de RET. Hiermee wordt dus ook geoefend. | |
− | |||
=== Onderwijsactiviteit 1 - Voorbereiding voor de TKD === | === Onderwijsactiviteit 1 - Voorbereiding voor de TKD === | ||
− | * | + | * Je inventariseert, in de twee weken voorafgaand aan het onderwijs, alle vragen die je hebt over dit onderwerp (psychotherapeutische interventies, gespreksvaardigheden). |
* Vragen worden meegenomen bij de voorbereiding van het onderwijs. | * Vragen worden meegenomen bij de voorbereiding van het onderwijs. | ||
− | * | + | * Je leest het artikel ‘[https://www.henw.org/artikelen/recente-ontwikkelingen-de-psychotherapie Recente ontwikkelingen in de psychotherapie]’ uit H&W, mei 2014, Marcus Huijbers en Harm van Marwijk. |
− | * | + | * Maak gebruik van de presentatie [[Media:Psychotherapeutische interventies voor de huisarts.ppt|Psychotherapeutische interventies voor de huisarts]], door Anouk Bogers. Kijk hoe je de informatie uit de presentatie eigen maakt en waarop je nadruk wilt leggen. Hieronder wordt uitgelegd hoe het onderwijs aan de hand van deze presentatie eruit kan zien. |
+ | * Je neemt casus mee; iets waar je tegenaan loopt in jouw eigen leven of bij een patiënt. | ||
+ | * Bekijk de filmpjes: | ||
+ | <youtube>https://youtu.be/odo6v527jxI</youtube> | ||
<youtube>https://youtu.be/7wA4coBQcRQ</youtube> | <youtube>https://youtu.be/7wA4coBQcRQ</youtube> | ||
− | |||
=== Onderwijsactiviteit 2 - Onderwijs door docent op TKD === | === Onderwijsactiviteit 2 - Onderwijs door docent op TKD === | ||
− | + | Ga in twee groepen uiteen: de ene groep maakt een dagdeel kennis met oplossingsgerichte technieken, de andere groep maakt een dagdeel kennis met het G-schema.<br /> | |
− | |||
− | |||
− | 50 minuten met 1 ronde gespreksvoering | + | *50 minuten met 1 ronde gespreksvoering |
− | # Doel van onderwijs: | + | # Doel van onderwijs: cognitieve gedragstherapie toelichten (3 min) |
− | #* Je | + | #* Je kunt hier de aios vragen om in tweetallen te bedenken welke cognitieve therapeutische interventies ze kennen voor de meest voorkomende psychische klachten die ze tegenkomen. In tweetallen laten brainstormen per soort en aard klachten. De verschillende categorieën hangen aan de muur. Aios plakken met post-its de soorten therapieën bij de soort klacht. Doel: Opwarming en kijken welke kennis reeds aanwezig is. |
# Overzichtsschema: beleid op flap of bord toelichten (4 min) | # Overzichtsschema: beleid op flap of bord toelichten (4 min) | ||
− | # Toespitsen op | + | # Toespitsen op G-schema (20 minuten) |
− | + | #* Filmpje gedachten uitpluizen, zie onderwijsactiviteit 1 (kan ook aan patiënt getoond worden) | |
− | #* Filmpje gedachten uitpluizen (kan ook aan patiënt getoond worden) | + | #* G-schema en G-filmpje van VGCt (13 minuten) |
− | #* G-schema en G-filmpje | + | # Nu kan de presentatie losgelaten worden. 20 minuten (10 minuten gesprek, 10 minuten nabespreken): Oefening G-schema met eigen casuïstiek, in drietallen: 1 huisarts, 1 patiënt, 1 observator. Terugblik huisarts eerst, dan patiënt en dan observator geeft feedback. |
− | + | # Plenair opbrengst bespreken (5 minuten). Eventueel nog een ronde. | |
− | # Nu kan de presentatie | ||
− | # Plenair opbrengst bespreken (5 minuten). Eventueel nog een ronde | ||
# Volgende benodigdheden zijn fijn om in de buurt hebben bij het oefenen van de gespreksvaardigheden: | # Volgende benodigdheden zijn fijn om in de buurt hebben bij het oefenen van de gespreksvaardigheden: | ||
− | #* Presentatie | + | #* [[:Media:2020Gschema.pptx|Presentatie G-schema]] |
− | + | #* [[:Media:dagboekformulierGschema.pdf|Dagboekformulier G-schema]] | |
− | #* | + | #* Casuïstiek aios |
− | |||
− | #* Casuïstiek aios | ||
#* Boekje '[https://www.thema.nl/boek-beren-op-de-weg-spinsels-in-je-hoofd/ Beren op de weg, spinsels in je hoofd]' | #* Boekje '[https://www.thema.nl/boek-beren-op-de-weg-spinsels-in-je-hoofd/ Beren op de weg, spinsels in je hoofd]' | ||
+ | #* Boek Henriette van der Horst en Jim van Os: ‘De dokter en de patiënt met psychische problemen’, 2019 EAN 978903682135 | ||
==== Bronnen ==== | ==== Bronnen ==== | ||
− | + | * [https://www.psychotherapie.nl/clienten-en-belangstellenden/wat-is-psychotherapie https://www.ggzrichtlijnen.nl] | |
− | * https://www.ggzrichtlijnen.nl | ||
* [https://www.gedachtenuitpluizen.nl/?doing_wp_cron=1543767232.0294868946075439453125 https://www.gedachtenuitpluizen.nl] | * [https://www.gedachtenuitpluizen.nl/?doing_wp_cron=1543767232.0294868946075439453125 https://www.gedachtenuitpluizen.nl] | ||
− | + | * https://www.vgct.nl/zorgprofessionals | |
− | * | + | * https://www.ggzstandaarden.nl/ |
− | * | + | * Artikel [https://www.henw.org/artikelen/recente-ontwikkelingen-de-psychotherapie Recente ontwikkelingen in de psychotherapie], Marcus Huibers, Harm van Marwijk, mei 2014 |
− | + | ||
− | + | Voor plenaire algemene inleiding: | |
− | |||
− | |||
*[[Media:Psychotherapeutische interventies voor de huisarts.ppt|Psychotherapeutische interventies voor de huisarts]], Anouk Bogers | *[[Media:Psychotherapeutische interventies voor de huisarts.ppt|Psychotherapeutische interventies voor de huisarts]], Anouk Bogers | ||
+ | |||
+ | Voor subgroep cognitieve gedragstherapie: | ||
+ | *[[:Media:2020Gschema.pptx|Presentatie G-schema]] | ||
{{Footer - Leerlijn psychische klachten}} | {{Footer - Leerlijn psychische klachten}} |
Huidige versie van 9 feb 2022 om 12:26
Leerlijn psychische klachten | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA |
2. Angst- en stemmingsklachten |
Competenties | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
Op het spreekuur krijg je veel te maken met psychische problemen; huisartsen vinden dat vaak lastig omdat ze niet goed weten hoe te handelen. Een aantal gespreksvaardigheden en psychotherapeutische interventies zijn, in aangepaste vorm, gemakkelijk in te zetten tijdens een consult.
De POH-GGZ gebruikt verschillende gespreksvaardigheden en psychotherapeutische interventies tijdens gesprekken met patiënten. Omdat de huisarts de POH-GGZ moet (kunnen) superviseren is het nuttig weet te hebben van die methodieken. Het zijn interventies die, in aangepaste vorm, een hele nuttige aanvulling zijn op het arsenaal bij de behandeling van tal van somatische cq. chronische aandoeningen.
Doelen
- Je maakt kennis met de principes van het werken met een G-schema in het spreekuur.
- Je weet dat het G-schema een breder toepassingsgebied heeft dan psychische problemen in engere zin. Het kan ook bij de begeleiding van chronische aandoeningen ingezet worden.
- Je kunt het G-schema toepassen in de spreekuurcontext.
Gebruiksaanwijzing
De onderwijsactiviteiten vormen één geheel: onderwijsactiviteit 1 is de voorbereiding op het TKD-onderwijs uit onderwijsactiviteit 2. Het onderwijs van de presentatie richt zich op psychotherapeutische interventies, maar met name op de RET. Hiermee wordt dus ook geoefend.
Onderwijsactiviteit 1 - Voorbereiding voor de TKD
- Je inventariseert, in de twee weken voorafgaand aan het onderwijs, alle vragen die je hebt over dit onderwerp (psychotherapeutische interventies, gespreksvaardigheden).
- Vragen worden meegenomen bij de voorbereiding van het onderwijs.
- Je leest het artikel ‘Recente ontwikkelingen in de psychotherapie’ uit H&W, mei 2014, Marcus Huijbers en Harm van Marwijk.
- Maak gebruik van de presentatie Psychotherapeutische interventies voor de huisarts, door Anouk Bogers. Kijk hoe je de informatie uit de presentatie eigen maakt en waarop je nadruk wilt leggen. Hieronder wordt uitgelegd hoe het onderwijs aan de hand van deze presentatie eruit kan zien.
- Je neemt casus mee; iets waar je tegenaan loopt in jouw eigen leven of bij een patiënt.
- Bekijk de filmpjes:
Onderwijsactiviteit 2 - Onderwijs door docent op TKD
Ga in twee groepen uiteen: de ene groep maakt een dagdeel kennis met oplossingsgerichte technieken, de andere groep maakt een dagdeel kennis met het G-schema.
- 50 minuten met 1 ronde gespreksvoering
- Doel van onderwijs: cognitieve gedragstherapie toelichten (3 min)
- Je kunt hier de aios vragen om in tweetallen te bedenken welke cognitieve therapeutische interventies ze kennen voor de meest voorkomende psychische klachten die ze tegenkomen. In tweetallen laten brainstormen per soort en aard klachten. De verschillende categorieën hangen aan de muur. Aios plakken met post-its de soorten therapieën bij de soort klacht. Doel: Opwarming en kijken welke kennis reeds aanwezig is.
- Overzichtsschema: beleid op flap of bord toelichten (4 min)
- Toespitsen op G-schema (20 minuten)
- Filmpje gedachten uitpluizen, zie onderwijsactiviteit 1 (kan ook aan patiënt getoond worden)
- G-schema en G-filmpje van VGCt (13 minuten)
- Nu kan de presentatie losgelaten worden. 20 minuten (10 minuten gesprek, 10 minuten nabespreken): Oefening G-schema met eigen casuïstiek, in drietallen: 1 huisarts, 1 patiënt, 1 observator. Terugblik huisarts eerst, dan patiënt en dan observator geeft feedback.
- Plenair opbrengst bespreken (5 minuten). Eventueel nog een ronde.
- Volgende benodigdheden zijn fijn om in de buurt hebben bij het oefenen van de gespreksvaardigheden:
- Presentatie G-schema
- Dagboekformulier G-schema
- Casuïstiek aios
- Boekje 'Beren op de weg, spinsels in je hoofd'
- Boek Henriette van der Horst en Jim van Os: ‘De dokter en de patiënt met psychische problemen’, 2019 EAN 978903682135
Bronnen
- https://www.ggzrichtlijnen.nl
- https://www.gedachtenuitpluizen.nl
- https://www.vgct.nl/zorgprofessionals
- https://www.ggzstandaarden.nl/
- Artikel Recente ontwikkelingen in de psychotherapie, Marcus Huibers, Harm van Marwijk, mei 2014
Voor plenaire algemene inleiding:
- Psychotherapeutische interventies voor de huisarts, Anouk Bogers
Voor subgroep cognitieve gedragstherapie:
De bouwstenen in de leerlijn psychische klachten
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
- Leerlijn psychische klachten
- Bouwsteen
- Auteur - Anouk Bogers
- GGZ stage
- 2e Huisartsstage
- KBA 6.2 - Angst en stemmingsklachten
- KBA 6.3 - Acute psychiatrie
- KBA 6.5 - Verslaving
- KBA 6.7 - Persoonlijkheidsstoornissen
- Competentiegebied 1 - Medisch handelen
- Competentiegebied 2 - Communicatie
- Toepassing - Zelfstudie
- Toepassing - Praktijkleren
- Toepassing - Onderwijsprogramma