Leerlijn praktijkmanagement: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
(link naar artikel in pdf toegevoegd)
(toevoeging PROFclass module)
 
(37 tussenliggende versies door 4 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
 +
__NOCACHE__
 
<ol class="breadcrumb" style="width:100%;">
 
<ol class="breadcrumb" style="width:100%;">
 
<li class="breadcrumb-item">[[Hoofdpagina]]</li>
 
<li class="breadcrumb-item">[[Hoofdpagina]]</li>
 
<li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">{{PAGENAME}}</li>
 
<li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">{{PAGENAME}}</li>
 
</ol>
 
</ol>
<br>
+
 
 
{| class="infobox leerlijn-praktijk"
 
{| class="infobox leerlijn-praktijk"
 
! <span class="infobox-titel">[[Leerlijn praktijkmanagement]]</span>
 
! <span class="infobox-titel">[[Leerlijn praktijkmanagement]]</span>
 
|-
 
|-
 
|'''Leerlijnhouder'''<br />
 
|'''Leerlijnhouder'''<br />
drs. [mailto:j.bakker3@vumc.nl Jan Simon Bakker], huisarts, docent HOVUmc
+
drs. {{Auteur - Berend Jansen}}Huisarts, docent, opleider
 
 
 
|-
 
|-
 
|'''Leerlijnmedewerkers'''<br />
 
|'''Leerlijnmedewerkers'''<br />
drs. [mailto:j.stroeve@vumc.nl Joyce Stroeve], huisarts, alumna HOVUmc<br />
+
drs. {{Auteur - Simone van den Hil}}Gedragswetenschapper<br />
drs. [mailto:s.vandenhil@vumc.nl Simone van den Hil], GW docent HOVUmc<br />
+
drs. {{Auteur - Anneloes Richters}}Huisarts, opleider<br />
drs. [mailto:m.oijevaar@vumc.nl Margreeth Oijevaar], huisarts, docent HOVUmc<br />
+
drs. {{Auteur - Joline de Vries}}Huisarts, docent
drs. [mailto:j.devries7 Joline de Vries], huisarts, docent HOVUmc<br />
 
drs. [mailto:bjansen@huisartsenswifterbant.nl Berend Jansen], huisarts, docent, opleider<br />
 
 
|}
 
|}
 
+
=== Introductievideo ===
De eerste prioriteit van de huisarts is de zorg voor zijn patiënten. Deze zorg kan echter alleen goed verleend worden als deze in de huisartsenpraktijk goed is georganiseerd. Het thema praktijkmanagement gaat over de huisartsenpraktijk als bedrijf. De hieronder beschreven activiteiten dient de huisarts in ieder geval te beheersen om een bijdrage te leveren aan een goed functionerend bedrijf. Dit geldt zowel voor de praktijkhouder, de hidha als de waarnemer.
+
[https://www.youtube.com/watch?v=6XdSu54aTRw Bekijk hier de introductievideo]
 +
 
 +
De eerste prioriteit van de huisarts is de zorg voor zijn patiënten. Deze zorg kan echter alleen goed verleend worden als deze in de huisartsenpraktijk goed is georganiseerd. Het thema praktijkmanagement gaat over de huisartsenpraktijk als bedrijf. De hieronder beschreven activiteiten dient de huisarts in ieder geval te beheersen om een bijdrage te leveren aan een goed functionerend bedrijf. Dit geldt zowel voor de praktijkhouder, de hidha als de waarnemer.
  
 
Bij het formuleren van onderstaande beroepsactiviteiten is als uitgangspunt het Medical Leadership Competence Framework genomen (MLCF). Dit model is ontwikkeld in de Engelse gezondheidszorg voor het ontwerpen van trainingsprogramma’s en curricula op het gebied van management en leiderschap. Het MLCF beschrijft de competenties op het gebied van leiderschap en management die artsen nodig hebben om actief betrokken te zijn bij het plannen, leveren en verbeteren van de dienstverlening in de gezondheidszorg. De expertgroep Praktijkmanagement heeft voor dit model gekozen omdat het gebaseerd is op het concept van shared leadership. Verantwoordelijkheid voor management en leiderschap is niet alleen voorbehouden aan mensen met een formele leiderschapsrol (bijvoorbeeld de praktijkhouder of de praktijkmanager): iedere praktijkmedewerker kan met leiderschapsactiviteiten een bijdrage leveren aan het succes van de organisatie.
 
Bij het formuleren van onderstaande beroepsactiviteiten is als uitgangspunt het Medical Leadership Competence Framework genomen (MLCF). Dit model is ontwikkeld in de Engelse gezondheidszorg voor het ontwerpen van trainingsprogramma’s en curricula op het gebied van management en leiderschap. Het MLCF beschrijft de competenties op het gebied van leiderschap en management die artsen nodig hebben om actief betrokken te zijn bij het plannen, leveren en verbeteren van de dienstverlening in de gezondheidszorg. De expertgroep Praktijkmanagement heeft voor dit model gekozen omdat het gebaseerd is op het concept van shared leadership. Verantwoordelijkheid voor management en leiderschap is niet alleen voorbehouden aan mensen met een formele leiderschapsrol (bijvoorbeeld de praktijkhouder of de praktijkmanager): iedere praktijkmedewerker kan met leiderschapsactiviteiten een bijdrage leveren aan het succes van de organisatie.
  
'''<big>Actualiteiten/Suggesties voor Keek op de Week</big>'''
+
=== Matrix onderwijsaanbod ===
 +
[[Bestand:Blokkenschema - overzicht praktijkmanagement.png||centraal|kaderloos|650x650px|link=Bestand:Praktijk Matrix.pdf]] <br />
  
https://www.henw.org/artikelen/woudschoten-2019 [[:Bestand:HenW Woudschoten aug 2019.pdf]]
+
=== Videoreeks: de professionele autonomie van de huisarts ===
 +
 
 +
[https://www.youtube.com/watch?v=BCFdbwhqSjk&t=7s Aflevering 1: de Bankier]
 +
 
 +
=== PROFclass Praktijkmanagement ===
 +
De PROFclass is onderwijs over praktijkmanagement voor aios huisartsgeneeskunde.
 +
 
 +
De ontwikkeling van PROFclass Praktijkmanagement staat ervoor garant dat (aankomende) huisartsen goed geschoold zijn op het gebied van praktijkmanagement en is gebaseerd op actuele ontwikkelingen.
 +
 
 +
De PROFclass is opgebouwd uit 6 clusters. Elk cluster is gebaseerd op het principe van blended learning en bestaat uit een e-learning, praktijkopdrachten, vragen voor leergesprekken en een of meerdere programma’s voor de terugkomdag. Daarnaast bevat de PROFclass een ''serious game''. In deze game leren aios waar je op let bij praktijkovername door verschillende praktijken te vergelijken.
 +
 
 +
*[https://www.scholamedica.nl/elearninfo?artid=504 Overzicht en leerdoelen voor docenten, opleiders en aios (incl. praktijkopdrachten)]
 +
*[https://canvas.vu.nl/courses/40082/pages/profclass-praktijkmanagement TKD materialen en aanvullende informatie voor docenten (Canvas Docentenomgeving)]
 +
E-learnings voor aios, per cluster:
 +
*[https://www.scholamedica.nl/elearninfo?artid=500 Visie en medisch leiderschap]
 +
*[https://www.scholamedica.nl/elearninfo?artid=499 Financieel management]
 +
*[https://www.scholamedica.nl/elearninfo?artid=501 Personeelsmanagement]
 +
*[https://www.scholamedica.nl/elearninfo?artid=502 Kwaliteit en verandermanagement]
 +
*[https://www.scholamedica.nl/elearninfo?artid=498 Procesmanagement en digitalisering]
 +
*[https://www.scholamedica.nl/elearninfo?artid=503 Afgezwaaid, en dan?]
  
 
=== Bouwstenen ===
 
=== Bouwstenen ===
 +
==== E-learning ====
 +
* [[E-learning|E-learning per leerlijn]]
 
{{KBA 10.1}}
 
{{KBA 10.1}}
 
<dynamicpagelist>
 
<dynamicpagelist>
 
category = KBA 10.1 - Visie
 
category = KBA 10.1 - Visie
ordermethod = sortkey
+
ordermethod = sortkey  
 
order = ascending
 
order = ascending
 
mode = unordered
 
mode = unordered
Regel 82: Regel 104:
 
# [https://www.lhv.nl/service/handreiking-patientveiligheid-de-huisartsenzorg Patiëntveiligheid in de huisartsenzorg]. Handreiking, continue verbetering van veiligheid en kwaliteit, Landelijke Huisartsen Vereniging (2010)
 
# [https://www.lhv.nl/service/handreiking-patientveiligheid-de-huisartsenzorg Patiëntveiligheid in de huisartsenzorg]. Handreiking, continue verbetering van veiligheid en kwaliteit, Landelijke Huisartsen Vereniging (2010)
 
# [https://www.erasmusmc.nl/cs-research/subsidies/genero/handrsamenwin1elijn201011 Samenwerken in de eerste lijn, Een handreiking voor zorgverleners], LOVE.
 
# [https://www.erasmusmc.nl/cs-research/subsidies/genero/handrsamenwin1elijn201011 Samenwerken in de eerste lijn, Een handreiking voor zorgverleners], LOVE.
 +
# Praktijkvoering in de huisartsgeneeskunde. Red Fred Dijkers, Albert Nijland, Kees in 't Veld. BSL 2011. ISBN 978-90-368-1396-9
  
 
=== Overige leerlijnen ===
 
=== Overige leerlijnen ===
 
{{Leerlijnen horizontaal}}
 
{{Leerlijnen horizontaal}}

Huidige versie van 24 jul 2023 om 09:17

Leerlijn praktijkmanagement
Leerlijnhouder

drs. Berend Jansen
Huisarts, docent, opleider

Leerlijnmedewerkers

drs. Simone van den Hil
Gedragswetenschapper
drs. Anneloes Richters
Huisarts, opleider
drs. Joline de Vries
Huisarts, docent

Introductievideo

Bekijk hier de introductievideo

De eerste prioriteit van de huisarts is de zorg voor zijn patiënten. Deze zorg kan echter alleen goed verleend worden als deze in de huisartsenpraktijk goed is georganiseerd. Het thema praktijkmanagement gaat over de huisartsenpraktijk als bedrijf. De hieronder beschreven activiteiten dient de huisarts in ieder geval te beheersen om een bijdrage te leveren aan een goed functionerend bedrijf. Dit geldt zowel voor de praktijkhouder, de hidha als de waarnemer.

Bij het formuleren van onderstaande beroepsactiviteiten is als uitgangspunt het Medical Leadership Competence Framework genomen (MLCF). Dit model is ontwikkeld in de Engelse gezondheidszorg voor het ontwerpen van trainingsprogramma’s en curricula op het gebied van management en leiderschap. Het MLCF beschrijft de competenties op het gebied van leiderschap en management die artsen nodig hebben om actief betrokken te zijn bij het plannen, leveren en verbeteren van de dienstverlening in de gezondheidszorg. De expertgroep Praktijkmanagement heeft voor dit model gekozen omdat het gebaseerd is op het concept van shared leadership. Verantwoordelijkheid voor management en leiderschap is niet alleen voorbehouden aan mensen met een formele leiderschapsrol (bijvoorbeeld de praktijkhouder of de praktijkmanager): iedere praktijkmedewerker kan met leiderschapsactiviteiten een bijdrage leveren aan het succes van de organisatie.

Matrix onderwijsaanbod

centraal

Videoreeks: de professionele autonomie van de huisarts

Aflevering 1: de Bankier

PROFclass Praktijkmanagement

De PROFclass is onderwijs over praktijkmanagement voor aios huisartsgeneeskunde.

De ontwikkeling van PROFclass Praktijkmanagement staat ervoor garant dat (aankomende) huisartsen goed geschoold zijn op het gebied van praktijkmanagement en is gebaseerd op actuele ontwikkelingen.

De PROFclass is opgebouwd uit 6 clusters. Elk cluster is gebaseerd op het principe van blended learning en bestaat uit een e-learning, praktijkopdrachten, vragen voor leergesprekken en een of meerdere programma’s voor de terugkomdag. Daarnaast bevat de PROFclass een serious game. In deze game leren aios waar je op let bij praktijkovername door verschillende praktijken te vergelijken.

E-learnings voor aios, per cluster:

Bouwstenen

E-learning

1. Ontwikkelt een persoonlijke en een praktijkvisie op de huisartsenzorg. Competenties
  • Formuleert wat hij verstaat onder goede huisartsgeneeskundige zorg en wat voor huisarts hij wil zijn voor zijn patiënten.
  • Houdt zich op de hoogte van de ontwikkelingen in het krachtenveld waarin de praktijk opereert.
  • Reflecteert op de eigen praktijkorganisatie:
    • Maakt de praktijkorganisatie het de huisarts mogelijk zijn persoonlijke doelen te verwezenlijken?
    • Wat zijn de sterke en zwakke kanten van de praktijkorganisatie?
  • Komt op basis van het bovenstaande tot voorstellen voor praktijkontwikkeling.
    1. Organiseren
    2. Maatschappelijk handelen
    3. Professionaliteit
2. Stelt een verbeterplan op en voert dit uit. Competenties
  • Formuleert een verbeterplan op het gebied van praktijkvoering of medisch handelen (analyse, verbeterplan, evaluatieplan).
  • Maakt een begroting.
  • Creëert draagvlak voor het plan bij de praktijkmedewerkers.
  • Is projectleider voor het verbeterplan.
  1. Medisch handelen
  2. Samenwerken
  3. Organiseren
3. Superviseert individuele praktijkmedewerkers bij het uitvoeren van voorbehouden handelingen. Competenties
  • Heeft kennis van de taken en bevoegdheden van de praktijkassistente (PA) en de praktijkondersteuner (POH).
  • Beoordeelt het functioneren van de PA en de POH.
  • Delegeert taken naar PA, POH en andere praktijkmedewerkers.
  • Geeft feedback geven op het functioneren van de PA en de POH.
  • Begeleidt een medewerker bij het aanleren van een handeling.
  1. Medisch handelen
  2. Samenwerken
  3. Organiseren
  4. Kennis en wetenschap
4. Levert een bijdrage aan de patiëntveiligheid door het melden, analyseren en afhandelen van patiëntveiligheidsproblemen. Competenties
  • Herkent onveilige situaties in de dagelijkse praktijk, in de vorm van fouten, bijna- fouten of potentieel gevaarlijke situaties.
  • Gebruikt het VIM.
  • Analyseert onveilige situaties (de melding) en benoemt zwakke schakels in het zorgsysteem (structuren, processen, procedures of personen).
  • Stelt een verbeterplan op om de patiëntveiligheid te verbeteren.
  • Voert het verbeterplan uit en evalueert (vervult de voorbeeldfunctie, overtuigt teamleden van de noodzaak van de verandering, stimuleert medewerkers bij doorvoeren van de verandering).
  • Levert een bijdrage aan het veilige meldingsklimaat (patiëntveiligheidscultuur) in de opleidingspraktijk.
  1. Medisch handelen
  2. Samenwerken
5. Heeft inzicht in de financiering en bedrijfsvoering van de huisartsenpraktijk, declareert eigen verrichtingen en adviseert patiënten over de financiële consequenties van een medische behandeling/diagnostiek. Competenties
  • Houdt de eigen kennis over de financiering van de gezondheidszorg (op hoofdlijnen) actueel- zoals kennis van onderhandelingsresultaten LHV, en andere partijen (convenant)- en begrijpt de betekenis hiervan voor de praktijk en patiënten.
  • Heeft inzicht in de financiering van huisartsenzorg en ketenzorg.
  • Kent op hoofdlijnen de belangrijkste ontwikkelingen en betekenis voor de praktijk en de patiënten van: de WMO, de AWBZ, aanvullende verzekeringen en de positie van de gemeenten.
  • Heeft inzicht in de inkomsten en kosten van de huisartsenpraktijk.
  • Declareert eigen verrichtingen.
  • Adviseert patiënten over de financiële consequenties van een medische behandeling/diagnostiek.
  • Houdt rekening met eventuele eigen betalingen door patiënten, de betekenis van de (aanvullende) polis en stemt het eigen handelen hierop af.
  1. Communicatie
  2. Samenwerken
  3. Organiseren
6. Vertegenwoordigt de opleidingspraktijk voor een specifiek thema in een multidisciplinair overleg. Competenties
  • Heeft inzicht in het doel van de multidisciplinaire samenwerking.
  • Is zich bewust van zijn rol en positie en die van de andere “partijen” in het overleg.
  • Kiest bewust een rol: van behandelaar (bij overleg over eigen patiënten), van expert (bij overleg op inhoudelijk niveau- niet direct patiëntgebonden), of vertegenwoordiger van de praktijk of groep.
  • Past vergader- en onderhandelingstechnieken toe.
  • Maakt afspraken over het delen van verantwoordelijkheden.
  • Zit vergaderingen voor, agendeert, maakt en bespreekt een besluitenlijst.
  • Evalueert het belang van de uitkomsten van het overleg voor de huisartsvoorziening en doet verslag aan het praktijkteam.
  1. Organiseren
  2. Maatschappelijk handelen
  3. Kennis en wetenschap
7. Stemt de praktijkvoering en informatievoorziening af op de behoeften van de patiëntenpopulatie. Competenties
  • Maakt een analyse van de praktijksamenstelling op basis van o.a. epidemiologie, SES en etniciteit.
  • Analyseert de wijze waarop mensen worden geïnformeerd over medisch inhoudelijke zaken en de werkwijze en organisatie van de praktijk.
  • Oriënteert zich op mogelijkheden van sociale-media en digitaal communiceren, maakt gebruik van de mogelijkheden.
  • Bepaalt op basis van bovenstaande analyse of aanpassingen in de informatievoorziening noodzakelijk zijn, en zo ja, welke.
  1. Samenwerken
  2. Organiseren
  3. Professionaliteit

Bronnen

  1. Toekomstvisie Huisartsenzorg 2022 (NHG, LHV).
  2. Medical Leadership Competence Framework, NHS Institute for Innovation and Improvement and Academy of Medical Royal Colleges (2010).
  3. Patiëntveiligheid in de huisartsenzorg. Handreiking, continue verbetering van veiligheid en kwaliteit, Landelijke Huisartsen Vereniging (2010)
  4. Samenwerken in de eerste lijn, Een handreiking voor zorgverleners, LOVE.
  5. Praktijkvoering in de huisartsgeneeskunde. Red Fred Dijkers, Albert Nijland, Kees in 't Veld. BSL 2011. ISBN 978-90-368-1396-9

Overige leerlijnen


Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie