Zelfstandige periode, handleiding: verschil tussen versies
(8 tussenliggende versies door 3 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
− | + | {{Header - Leerlijn praktijkmanagement}} | |
+ | |||
{| class="infobox leerlijn-praktijk" | {| class="infobox leerlijn-praktijk" | ||
! {{Titelbalk - Leerlijn praktijkmanagement}} | ! {{Titelbalk - Leerlijn praktijkmanagement}} | ||
Regel 6: | Regel 7: | ||
| | | | ||
{{Auteur - Joyce Stroeve}} | {{Auteur - Joyce Stroeve}} | ||
− | {{Auteur - Simone van | + | {{Auteur - Simone van den Hil}} |
− | |||
|- | |- | ||
|'''Stage''' | |'''Stage''' | ||
Regel 16: | Regel 16: | ||
|'''KBA''' | |'''KBA''' | ||
| | | | ||
− | |||
{{KBA 10.4 - Patiëntveiligheid}} | {{KBA 10.4 - Patiëntveiligheid}} | ||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
|'''Competenties''' | |'''Competenties''' | ||
Regel 53: | Regel 50: | ||
=== Onderwijsactiviteiten === | === Onderwijsactiviteiten === | ||
− | [[Zelfstandige periode]] | + | [[:Media:Zelfstandige periodes in jaar 1 en 3.pdf|Zelfstandige periode]] (toelichting) |
+ | |||
+ | [[Zelfstandige periode]] (verplichtingen en voorbereiding) | ||
Huidige versie van 6 mrt 2020 om 15:47
Leerlijn praktijkmanagement | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competenties |
Medisch handelen |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
Er zijn in de huisartsstage’s vier zelfstandige periodes, waaronder één van twee weken in jaar drie. Meer zelfstandige periodes kunnen nuttige leermiddelen zijn.
Door het doen van de ZP maakt de aios aan zichzelf en anderen duidelijk waar de aios staat in de ontwikkeling als huisarts. Voor de opleider is de vraag ’Wat kan ik aan deze aios nu toe vertrouwen’ en voor de aios ‘Kan ik dit aan?’.
Uiteindelijk moet de aios in de zelfstandige periode de ‘volle zwaarte en breedte van het vak kunnen ervaren’ (Hovumc.nl). De zelfstandige periode betreft zowel de patiëntenzorg als de managementtaak in de praktijk.
Doel
- voorbereiden zelfstandige periode
- evalueren zelfstandige periode
Gebruiksaanwijzing
M.b.v. deze bouwsteen kunnen aios en opleider plannen wanneer, welke onderdelen van het vak in de ZP worden ingepland. In de lijst staat aangegeven vanaf welk moment een bepaalde actie gepland zou moeten kunnen worden. Voor de toelichting zie het betreffende nummer. Wat, wanneer, wel of niet, mag, moet of gewenst is staat in de tabel met onderstaande codes of een tekst. Uitleg en verklaring vindt u onder de ‘Toelichtingen’.
Het bijgevoegde evaluatieformulier dient als verslag van de zelfstandige periode en maakt onderdeel uit van het portfolio.
Onderwijsactiviteiten
Zelfstandige periode (toelichting)
Zelfstandige periode (verplichtingen en voorbereiding)
Bronnen
De bouwstenen in de leerlijn praktijkmanagement
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
- Leerlijn praktijkmanagement
- Bouwsteen
- Auteur - Joyce Stroeve
- Auteur - Simone van den Hil
- 1e Huisartsstage
- 2e Huisartsstage
- KBA 10.4 - Patiëntveiligheid
- Leerlijn Praktijkmanagement
- Competentiegebied 1 - Medisch handelen
- Competentiegebied 2 - Communicatie
- Competentiegebied 3 - Samenwerken
- Competentiegebied 4 - Organiseren
- Competentiegebied 7 - Professionaliteit
- Toepassing - Praktijkleren