Leerlijn praktijkmanagement: verschil tussen versies
k |
k (link naar bouwsteen E-learning toegevoegd) |
||
Regel 25: | Regel 25: | ||
=== Bouwstenen === | === Bouwstenen === | ||
+ | ==== E-learning ==== | ||
+ | * [[E-learning|Alle NHG-PINs per leerlijn]] | ||
{{KBA 10.1}} | {{KBA 10.1}} | ||
<dynamicpagelist> | <dynamicpagelist> |
Versie van 20 mei 2020 om 11:17
Leerlijn praktijkmanagement |
---|
Leerlijnhouder drs. Jan Simon Bakker, huisarts, docent HOVUmc |
Leerlijnmedewerkers drs. Joyce Stroeve, huisarts, alumna HOVUmc |
De eerste prioriteit van de huisarts is de zorg voor zijn patiënten. Deze zorg kan echter alleen goed verleend worden als deze in de huisartsenpraktijk goed is georganiseerd. Het thema praktijkmanagement gaat over de huisartsenpraktijk als bedrijf. De hieronder beschreven activiteiten dient de huisarts in ieder geval te beheersen om een bijdrage te leveren aan een goed functionerend bedrijf. Dit geldt zowel voor de praktijkhouder, de hidha als de waarnemer.
Bij het formuleren van onderstaande beroepsactiviteiten is als uitgangspunt het Medical Leadership Competence Framework genomen (MLCF). Dit model is ontwikkeld in de Engelse gezondheidszorg voor het ontwerpen van trainingsprogramma’s en curricula op het gebied van management en leiderschap. Het MLCF beschrijft de competenties op het gebied van leiderschap en management die artsen nodig hebben om actief betrokken te zijn bij het plannen, leveren en verbeteren van de dienstverlening in de gezondheidszorg. De expertgroep Praktijkmanagement heeft voor dit model gekozen omdat het gebaseerd is op het concept van shared leadership. Verantwoordelijkheid voor management en leiderschap is niet alleen voorbehouden aan mensen met een formele leiderschapsrol (bijvoorbeeld de praktijkhouder of de praktijkmanager): iedere praktijkmedewerker kan met leiderschapsactiviteiten een bijdrage leveren aan het succes van de organisatie.
Inhoud
Bouwstenen
E-learning
1. Ontwikkelt een persoonlijke en een praktijkvisie op de huisartsenzorg. | Competenties |
---|---|
|
|
- Aansturen praktijkassistentes
- Inwerken in je opleidingspraktijk
- Ketenzorg - programmatische zorg voor chronische patiënten
- Missie en visie in de praktijk (2/2)
- Missie en visie in je persoonlijke (werkende) leven (1/2)
- Starten als huisarts, keuzes en wat te doen?
- Timemanagement - zelfmanagement
- Wat doet de POH
- Wat is praktijkmanagement in je opleidingspraktijk?
2. Stelt een verbeterplan op en voert dit uit. | Competenties |
---|---|
|
|
- Hoe ga ik als aios om met conflicten
- Ketenzorg - programmatische zorg voor chronische patiënten
- Ontwikkelplan
- Peer-assessment 1e fase
- Peer-assessment 2e fase
- Planmatig werken
3. Superviseert individuele praktijkmedewerkers bij het uitvoeren van voorbehouden handelingen. | Competenties |
---|---|
|
|
4. Levert een bijdrage aan de patiëntveiligheid door het melden, analyseren en afhandelen van patiëntveiligheidsproblemen. | Competenties |
---|---|
|
|
- Bezoek aan een tuchtzaak
- Ketenzorg - programmatische zorg voor chronische patiënten
- VIM procedure in de (opleidings) praktijk
- Wetten en regels - acute zorg
- Wetten en regels - werken in een instelling
- Zelfstandige periode, handleiding
5. Heeft inzicht in de financiering en bedrijfsvoering van de huisartsenpraktijk, declareert eigen verrichtingen en adviseert patiënten over de financiële consequenties van een medische behandeling/diagnostiek. | Competenties |
---|---|
|
|
- Declareren
- Grip op financiën: jaarrapport bespreken met de accountant
- Ketenzorg - programmatische zorg voor chronische patiënten
- Kosten van de zorg
- Wat is praktijkmanagement in je opleidingspraktijk?
- Zo werkt de huisartsenzorg
6. Vertegenwoordigt de opleidingspraktijk voor een specifiek thema in een multidisciplinair overleg. | Competenties |
---|---|
|
|
- Ketenzorg - programmatische zorg voor chronische patiënten
- Samenwerken met team en collega's
- Vergadering observeren – op de praktijk
- Vergadering voorzitten - TKD
- Werken in een team: het sollicitatiegesprek
7. Stemt de praktijkvoering en informatievoorziening af op de behoeften van de patiëntenpopulatie. | Competenties |
---|---|
|
|
- Aansturen praktijkassistentes
- Informatievoorziening aanpassen aan type patiënt
- Ketenzorg - programmatische zorg voor chronische patiënten
- Wat doet de POH
Bronnen
- Toekomstvisie Huisartsenzorg 2022 (NHG, LHV).
- Medical Leadership Competence Framework, NHS Institute for Innovation and Improvement and Academy of Medical Royal Colleges (2010).
- Patiëntveiligheid in de huisartsenzorg. Handreiking, continue verbetering van veiligheid en kwaliteit, Landelijke Huisartsen Vereniging (2010)
- Samenwerken in de eerste lijn, Een handreiking voor zorgverleners, LOVE.
- Praktijkvoering in de huisartsgeneeskunde. Red Fred Dijkers, Albert Nijland, Kees in 't Veld. BSL 2011. ISBN 978-90-368-1396-9
Overige leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |