Leerlijn preventie: verschil tussen versies
(Marianne Hanneman vervangen door Marieke Kerstens) |
|||
Regel 10: | Regel 10: | ||
| | | | ||
'''Leerlijnhouder''':<br /> | '''Leerlijnhouder''':<br /> | ||
− | + | {{auteur - Marieke Kerstens}}Huisarts<br /> | |
|- | |- | ||
| | | |
Versie van 1 sep 2021 om 09:50
Leerlijn preventie |
---|
Leerlijnhouder: |
Leerlijnmedewerkers: |
Inleiding
Het onderwijs dat op deze pagina's wordt aangeboden, is nog 'work in progress'. Reacties en opmerkingen graag sturen naar vermeld emailadres.
Onder de KBA's Preventie zijn bouwstenen voor het onderwijs te vinden. Deze bouwstenen zijn in veel gevallen voor meerdere KBA's te gebruiken. Via hyperlinks proberen we de verschillende KBA's met elkaar te integreren. Onder de meeste KBA's zijn bouwstenen te vinden voor verschillende onderwijsvormen.
Preventie en huisarts
Het doel van preventie in de gezondheidszorg is zorgen dat mensen langer gezond blijven door hun gezondheid te bevorderen en te beschermen. Preventie heeft ook tot doel ziekten en complicaties van ziekten te voorkomen, of in een zo vroeg mogelijk stadium op te sporen.
- Wat verstaan we onder preventie? En wat vind jij?
- Van ziekte en zorg naar gezondheid en gedrag. Hoe bespreek ik dit?
- Hoe maak ik risico's begrijpelijk voor mijn patient?
- De preventieparadox, wat is dat eigenlijk?
Opbouw van de leerlijn
De opzet van de Leerlijn Preventie is om voor het onderwijs van aios en opleiders (praktijkleren, leergesprek, onderwijsprogramma en zelfstudie) relevante informatie en links bijeen te brengen, bruikbaar om vat te krijgen op het onderwerp preventie. De KBA’s Preventie geformuleerd door Huisartsopleiding Nederland spelen daarbij een ordenende en leidende rol.
Naast het onderwijs geformuleerd in de bouwstenen krijgt elke 3-jaars aios onderwijs tijdens de Landelijke Tweedaagse Preventieve Zorg. De Tweedaagse Preventieve Zorg moet de aios een stevig kennisniveau geven over het belang van preventie in de huisartspraktijk, de ‘opbrengst’ van preventieprogramma’s tot nu toe, de nieuwe ontwikkelingen en inzichten. Onderwijs gegeven tijdens de Landelijke Tweedaagse Preventieve Zorg zal mogelijk enige overlap hebben met het onderwijs geformuleerd in de bouwstenen.
Bouwstenen
E-learning
Deelthema 1: Zorg op individueel niveau
1. Stelt, samen met de patiënt, een individueel zorgplan op ter preventie van een chronische ziekte. | Competenties |
---|---|
|
|
- Een individueel zorgplan opstellen
- Farmacogenetisch profiel
- Microbioom en antibiotica
- Mondzorg bij ouderen
- Risico's bespreken met de patiënt
- Shared Decision Making volgens Glyn Elwyn
2. Verkent op indicatie de leefstijl van een patiënt en bespreekt mogelijkheden tot verandering. | Competenties |
---|---|
|
|
- Bewegen - achtergrond en praktijk
- Leefstijlverandering bespreekbaar maken
- Microbioom en antibiotica
- Positieve Gezondheid
- Slaap - onmisbaar voor een gezonde leefstijl
- Van ziekte en zorg naar gezondheid en gedrag
- Voeding en gewicht bespreken - ondersteuning en informatie
- Wat verstaan we onder preventie
- Wetenschap en leefstijlgeneeskunde
3. Adviseert over verschillende preventieve activiteiten. | Competenties |
---|---|
|
|
- Bewegen - achtergrond en praktijk
- Microbioom en antibiotica
- Preventief consult - Cijfers en standaarden
- PSA - Prostaat Specifiek Antigeen
- SOA-preventie
- Toxicologie en milieu
- Voeding en gewicht bespreken - ondersteuning en informatie
- Wat verstaan we onder preventie
Deelthema 2: Zorg op praktijkpopulatieniveau
4. Selecteert personen en patiënten met een verhoogd gezondheidsrisico. | Competenties |
---|---|
|
|
- Bewegen - achtergrond en praktijk
- Leefstijlverandering bespreekbaar maken
- Microbioom en antibiotica
- Patiënten selecteren voor een preventieprogramma
- Risico's bespreken met de patiënt
- Shared Decision Making volgens Glyn Elwyn
5. Voert programmatische preventie uit. | Competenties |
---|---|
|
|
- De eerste 1000 dagen
- Microbioom en antibiotica
- Samenwerking in de wijk
- Vaccinaties
- Wat verstaan we onder preventie
Deelthema 3: Organisatie van de zorg op wijkniveau
6. Bepaalt welke rol de huisarts heeft in een nieuw of bestaand preventieproject en voert deze uit. | Competenties |
---|---|
|
|
- Bewegen - achtergrond en praktijk
- Een preventieproject ontwikkelen in de praktijk
- Microbioom en antibiotica
- Shared Decision Making volgens Glyn Elwyn
7. Is betrokken bij de uitvoering van bevolkingsonderzoek zoals door de beroepsgroep met de overheid is overeengekomen en voert zijn aandeel hierin uit. | Competenties |
---|---|
|
|
8. Brengt een erfelijke ziekte in de familie van een patiënt in kaart en bespreekt of screening of diagnostiek aan de orde is | Competenties |
---|---|
|
|
9. Bespreekt bij bestaande kinderwens preventieve mogelijkheden voorafgaand aan een toekomstige zwangerschap. | Competenties |
---|---|
|
|
Overige leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |