Risico's bespreken met de patiënt: verschil tussen versies
Regel 40: | Regel 40: | ||
* [https://www.huisartsengenetica.nl/info/communiceren-over-risicos Communiceren over risico's] bij erfelijkheidskwesties. | * [https://www.huisartsengenetica.nl/info/communiceren-over-risicos Communiceren over risico's] bij erfelijkheidskwesties. | ||
* https://www.rivm.nl/over-het-rivm/kennis-en-kunde/strategisch-programma-rivm/perceptie-en-gedrag | * https://www.rivm.nl/over-het-rivm/kennis-en-kunde/strategisch-programma-rivm/perceptie-en-gedrag | ||
− | * https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4525709/ over de | + | * https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4525709/ over effectiviteit van interventies die de risicoperceptie veranderen, m.a.g. een verbetering in gezond gedrag |
Heeft het risico wat je bespreekt een meer ethische kant? Probeer dan eens de [https://www.knmg.nl/advies-richtlijnen/ethische-toolkit/start.htm ethische toolkit van het KNMG] | Heeft het risico wat je bespreekt een meer ethische kant? Probeer dan eens de [https://www.knmg.nl/advies-richtlijnen/ethische-toolkit/start.htm ethische toolkit van het KNMG] | ||
Versie van 12 nov 2021 om 12:41
Leerlijn preventie | |
---|---|
Auteur | |
Stage |
Overall |
KBA |
Overall |
Competentie | |
Toepassing |
Inhoud
Relevantie
Als huisarts zal je steeds het gesprek aan moeten gaan over hoe de uitslagen van aanvullend onderzoek zich vertalen naar de reële risico's voor de individuele patiënt op hun spreekuur.
In deze bouwsteen kun je informatie vinden over risico communicatie en over hoe je een patiënt het beste kunt adviseren over de voor- en nadelen van preventieve onderzoeken en preventieve ingrepen.
Doel
Goed kunnen communiceren met een patiënt over risico's en daarmee een voor de patiënt passend preventie plan kunnen maken.
Literatuurbronnen
Hier vind je links naar extra informatie over risico communicatie
- Risicocommunicatie bij patiënten met (mogelijk) verhoogd risico op hart- en vaatziekten
- https://www.henw.org/artikelen/dus-alles-goed-dokter
- Communiceren over risico's bij erfelijkheidskwesties.
- https://www.rivm.nl/over-het-rivm/kennis-en-kunde/strategisch-programma-rivm/perceptie-en-gedrag
- https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4525709/ over effectiviteit van interventies die de risicoperceptie veranderen, m.a.g. een verbetering in gezond gedrag
Heeft het risico wat je bespreekt een meer ethische kant? Probeer dan eens de ethische toolkit van het KNMG
Kijk ook eens bij de leerlijn APC over besluitvorming voor communicatie tips.
In de praktijk
Naast bovenstaande links die informatie geven over hoe je het risico kunt vertalen voor de patiënt, kun je gebruik maken van apps en andere risicometers van je HIS
- kijk naar jouw HIS en bespreek met je opleider of en hoe de risicometer werkt.
- ga met een patiënt het gesprek aan in het eerstvolgende consult waar je CVRM uitkomsten gaat bespreken
- kijk of je naast het HIS ook een andere tool kunt gebruiken, bv https://u-prevent.com/
The risk perception gap - TEDx
- Onderstaand filmpje (20 min) over de "risk perception gap" van David Ropeik vertelt ons meer over ons eigen (en dus ook dat van onze patienten) paradoxale denken als het gaat over risico's
The Risk Perception Gap - Academisch
- En nog een ander filmpje van een college (1 uur) van David Ropeik met als titel 'The Risk Perception Gap: Why Our Fears Don’t Always Match The Facts’.
Risk Literacy - Gerd Gigenrenzer
- Gerd Gigerenzer beargumenteert in dit filmpje dat iedereen kan leren nadenken over risico's en onzekerheden, en dat experts soms zelf meer deel van het probleem zijn dan van de oplossing
How smart people make smart decisions
- Gigenrenzer weidt in dit filmpje nog verder uit over hoe je mensen passende beslissingen kunt laten nemen.
De bouwstenen in de leerlijn preventie
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |