Psychotherapeutische interventies - Oplossingsgericht werken: verschil tussen versies
k (Sylvia Vlak heeft pagina Psychotherapeutische interventies voor de huisarts - Oplossingsgericht werken hernoemd naar Psychotherapeutische interventies - Oplossingsgericht werken) |
|
(geen verschil)
|
Versie van 26 jan 2022 om 15:37
Leerlijn psychische klachten | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA |
1. Spanningsklachten |
Competenties | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
Op het spreekuur krijg je veel te maken met psychische problemen; huisartsen vinden dat vaak lastig omdat ze niet goed weten hoe te handelen. Een aantal gespreksvaardigheden en psychotherapeutische interventies zijn, in aangepaste vorm, gemakkelijk in te zetten tijdens een consult.
De POH-GGZ gebruikt verschillende gespreksvaardigheden en psychotherapeutische interventies tijdens gesprekken met patiënten. Omdat de huisarts de POH-GGZ moet (kunnen) superviseren is het nuttig weet te hebben van die methodieken.
Doelen
- Je kennis laten maken met de principes van ‘oplossingsgericht’ werken.
- Je weet dat oplossingsgericht werken een breder toepassingsgebied heeft; het kan ook bij de begeleiding van chronische aandoeningen ingezet worden.
- Je kunt (elementen van) oplossingsgericht werken toepassen in de context van het spreekuur.
- Je oefent in een rollenspel.
Gebruiksaanwijzing
Deze bouwsteen bevat twee losstaande onderwijsactiviteiten. Onderwijsactiviteit 1 moedigt a.d.h.v. de gegeven informatie en het te kijken filmpje aan tot een discussie tijdens bijvoorbeeld een terugkomdag. Onderwijsactiviteit 2 bevat een presentatie die idealiter door een docent eigen wordt gemaakt, waarna deze tijdens de terugkomdag besproken kan worden en geoefend kan worden met interventies. Aios kunnen een meegebrachte casus inbrengen (eventueel die uit onderwijsactiviteit 1) over iets waar ze tegenaanlopen bij patiënten.
Onderwijsactiviteit 1: Voorbereiding voor de TKD
- Aios inventariseren, in de twee weken voorafgaand aan het onderwijs, alle vragen die ze hebben over dit onderwerp.
- Vragen worden meegenomen bij de voorbereiding van het onderwijs.
- Aios lezen het artikel: Oplossingsgericht werken in de huisartspraktijk.
- Aios neemt casus mee; iets waar ze tegenaanlopen in het eigen leven of bij een patiënt.
- Aios bekijkt onderstaand filmpje:
Onderwijsactiviteit 2: Onderwijs door docent op TKD
- Presentatie met theorie/uitwerking
- Gespreksvaardigheden oefenen
- Rollenspel oplossingsgericht werken (20 minuten)
- Gewenste situatie uitvragen
- Schaalvragen stellen
- Vragen naar succesfactoren
- Vragen naar wat werkt
- Maken van plan voor een eerstvolgende kleine stap
- Observator observeert m.b.v. observatieformulier (toelichten: = stappen in het gesprek. Gesprek 10 minuten. Terugblik HA eerst, dan patiënt en dan observator geeft feedback).
- Rollenspel oplossingsgericht werken (20 minuten)
Benodigdheden
- Podcast een lichter spreekuur: oplossingsgericht werken in de HA-praktijk
- Presentatie
- Flap schema (volgt, red)
- Kopieën De wondervraag
- Kopieën Oplossingsgerichte vragen
De Wondervraag
De Wondervraag is een techniek uit de oplossingsgerichte therapie. Het kan ongeveer zo worden samengevat:
“Ik heb een beetje een vreemde vraag. Stel nu, dat je straks naar huis gaat en je maakt je dag af zoals je dat al van plan was. Je gaat naar huis, doet nog wat ter ontspanning en gaat dan naar bed. Je woelt misschien nog even voordat je in slaap valt, maar na verloop van tijd lukt het toch. En terwijl je slaapt, voltrekt zich een wonder. Een wonder waardoor al de problemen waarvoor je hier bent, in één klap zijn verdwenen.
- Waar zou je ’s ochtends aan merken dat dit wonder zich voltrokken heeft?
- Wat zouden de mensen om je heen merken?
- Wat zou er allemaal anders zijn?
Extra literatuur
- Oplossingsgerichte vragen door Fredrike Bannink
- Positieve gezondheidszorg door Fredrike Bannink en Pieter Jansen
- Oplossingsgericht coachen door Insoo Kim Berg en Peter Szabó
Extra video's
Bronnen
De bouwstenen in de leerlijn psychische klachten
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
- Leerlijn psychische klachten
- Bouwsteen
- Auteur - Anouk Bogers
- Auteur - Young-Kon Lambeck
- 1e Huisartsstage
- GGZ stage
- 2e Huisartsstage
- KBA 6.1 - Spanningsklachten
- KBA 6.2 - Angst en stemmingsklachten
- KBA 6.3 - Acute psychiatrie
- KBA 6.5 - Verslaving
- KBA 6.6 - Psychotrauma
- KBA 6.7 - Persoonlijkheidsstoornissen
- Competentiegebied 1 - Medisch handelen
- Competentiegebied 2 - Communicatie
- Toepassing - Praktijkleren
- Toepassing - Onderwijsprogramma
- Toepassing - Zelfstudie