Risico's bespreken met de patiënt: verschil tussen versies
Regel 50: | Regel 50: | ||
=== In de praktijk === | === In de praktijk === | ||
Naast bovenstaande links die informatie geven over hoe je het risico kunt vertalen voor de patiënt, kun je gebruik maken van apps en andere risicometers van je HIS | Naast bovenstaande links die informatie geven over hoe je het risico kunt vertalen voor de patiënt, kun je gebruik maken van apps en andere risicometers van je HIS | ||
− | + | *kijk naar jouw HIS en bespreek met je opleider of en hoe de risicometer werkt. | |
− | + | *ga met een patiënt het gesprek aan in het eerstvolgende consult waar je CVRM uitkomsten gaat bespreken | |
− | + | *kijk of je naast het HIS ook een andere tool kunt gebruiken, bv https://u-prevent.com/ | |
− | + | *ben je bewust van de preventieparadox | |
− | + | <div class="accordion" id="accordion"> | |
− | + | <accordion parent="accordion" heading="De preventieparadox, wat is dat eigenlijk?" class="show"> | |
− | + | {{Preventieparadox}} | |
− | + | </accordion> | |
− | + | </div> | |
− | + | *de video (20 min.) over de risk perception gap van David Ropeik vertelt ons meer over ons eigen (en dus ook dat van onze patiënten) paradoxale denken als het gaat over risico's | |
− | |||
− | === | ||
− | * | ||
<youtube>https://www.youtube.com/watch?v=vlFT6nEFaLQ</youtube> | <youtube>https://www.youtube.com/watch?v=vlFT6nEFaLQ</youtube> | ||
− | === The Risk Perception Gap - Academisch === | + | ==== The Risk Perception Gap - Academisch ==== |
* En nog een ander filmpje van een college (1 uur) van David Ropeik met als titel 'The Risk Perception Gap: Why Our Fears Don’t Always Match The Facts’. | * En nog een ander filmpje van een college (1 uur) van David Ropeik met als titel 'The Risk Perception Gap: Why Our Fears Don’t Always Match The Facts’. | ||
<youtube>https://www.youtube.com/watch?v=Es-UDBU9B0I</youtube> | <youtube>https://www.youtube.com/watch?v=Es-UDBU9B0I</youtube> | ||
− | === Risk Literacy - Gerd Gigenrenzer === | + | ==== Risk Literacy - Gerd Gigenrenzer ==== |
* Gerd Gigerenzer beargumenteert in dit filmpje dat iedereen kan leren nadenken over risico's en onzekerheden, en dat experts soms zelf meer deel van het probleem zijn dan van de oplossing | * Gerd Gigerenzer beargumenteert in dit filmpje dat iedereen kan leren nadenken over risico's en onzekerheden, en dat experts soms zelf meer deel van het probleem zijn dan van de oplossing | ||
<youtube>https://www.youtube.com/watch?v=g4op2WNc1e4</youtube> | <youtube>https://www.youtube.com/watch?v=g4op2WNc1e4</youtube> | ||
− | === How smart people make smart decisions === | + | ==== How smart people make smart decisions ==== |
* Gigenrenzer weidt in dit filmpje nog verder uit over hoe je mensen passende beslissingen kunt laten nemen. | * Gigenrenzer weidt in dit filmpje nog verder uit over hoe je mensen passende beslissingen kunt laten nemen. | ||
<youtube>https://www.youtube.com/watch?v=-Lg7G8TMe_A</youtube> | <youtube>https://www.youtube.com/watch?v=-Lg7G8TMe_A</youtube> | ||
− | |||
{{Footer - Leerlijn preventie}} | {{Footer - Leerlijn preventie}} |
Versie van 11 feb 2022 om 14:00
Leerlijn preventie | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA |
1. Individueel zorgplan |
Competentie | |
Toepassing |
Relevantie
Als huisarts zal je steeds het gesprek aan moeten gaan over hoe de uitslagen van aanvullend onderzoek zich vertalen naar de reële risico's voor de individuele patiënt op hun spreekuur.
In deze bouwsteen kun je informatie vinden over risico communicatie en over hoe je een patiënt het beste kunt adviseren over de voor- en nadelen van preventieve onderzoeken en preventieve ingrepen.
Doel
Goed kunnen communiceren met een patiënt over risico's en daarmee een voor de patiënt passend preventie plan kunnen maken.
Literatuurbronnen
Hier vind je links naar extra informatie over risico communicatie
- Risicocommunicatie bij patiënten met (mogelijk) verhoogd risico op hart- en vaatziekten
- https://www.henw.org/artikelen/dus-alles-goed-dokter
- Communiceren over risico's bij erfelijkheidskwesties.
- https://www.rivm.nl/over-het-rivm/kennis-en-kunde/strategisch-programma-rivm/perceptie-en-gedrag
- https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4525709/ over effectiviteit van interventies die de risicoperceptie veranderen, m.a.g. een verbetering in gezond gedrag
Heeft het risico wat je bespreekt een meer ethische kant? Probeer dan eens de ethische toolkit van het KNMG
Kijk ook eens bij de leerlijn APC over besluitvorming voor communicatie tips.
In de praktijk
Naast bovenstaande links die informatie geven over hoe je het risico kunt vertalen voor de patiënt, kun je gebruik maken van apps en andere risicometers van je HIS
- kijk naar jouw HIS en bespreek met je opleider of en hoe de risicometer werkt.
- ga met een patiënt het gesprek aan in het eerstvolgende consult waar je CVRM uitkomsten gaat bespreken
- kijk of je naast het HIS ook een andere tool kunt gebruiken, bv https://u-prevent.com/
- ben je bewust van de preventieparadox
De preventieparadox
Preventieprogramma’s voor de hele bevolking zijn op macro niveau gezien effectiever dan acties die gericht zijn op mensen met een verhoogd risico. Het rendement van effectieve preventie is echter voor het individu gering.
De preventieparadox is dan deze schijnbare tegenstelling dat preventieve maatregelen op bevolkingsniveau een grotere gezondheidswinst opleveren, maar relatief weinig - en zelfs zonder zekerheid - voor het afzonderlijke individu.
Na het doornemen van onderstaande bronnen
- heb je inzicht in het verschijnsel preventieparadox;
- ben je je bewust van jouw invloed als huisarts op de individuele preventie;
- begrijp je de werking tussen preventie op bevolkingsniveau en in de spreekkamer;
- denk je na over je eigen visie hoe je deze kennis inzet in je werk als huisarts.
Bekijk onderstaande bronnen, en bedenk vragen die je in de groep zou kunnen bespreken. Denk ook aan relevante thema's uit het huidige debat, bijvoorbeeld de rol van preventieve maatregelen bij de corona pandemie.
- https://www.theguardian.com/world/2020/apr/26/virologist-christian-drosten-germany-coronavirus-expert-interview
- https://theconversation.com/a-strange-paradox-the-better-we-manage-to-contain-the-coronavirus-pandemic-the-less-we-will-learn-from-it-135268
- Eerste omschrijving verschijnsel preventieparadox; Sir Geoffrey Rose. 1981. ‘Strategy of prevention: lessons from cardiovascular disease’. British Medical Journal, 282, 1847-1851.
- Rose revisited; 2001. https://web.archive.org/web/20060621190144/http://ije.oxfordjournals.org/cgi/content/full/30/3/442
- Epidemiologische benadering en schattingen van effect preventieparadox. Louise Gunning-Schepers. 1998 Dwalingen in de methodologie. De preventieparadox: weinigen met hoog risico versus velen met matig risico
- Lees mee met de discussie op H&W; link naar oorspronkelijke artikel te vinden in https://www.henw.org/artikelen/preventieparadox-ingezonden
- Prevention Paradox: Why We are Failing to Prevent Disease, Uitgelegd in een paar minuten (3.26min)
- de video (20 min.) over de risk perception gap van David Ropeik vertelt ons meer over ons eigen (en dus ook dat van onze patiënten) paradoxale denken als het gaat over risico's
The Risk Perception Gap - Academisch
- En nog een ander filmpje van een college (1 uur) van David Ropeik met als titel 'The Risk Perception Gap: Why Our Fears Don’t Always Match The Facts’.
Risk Literacy - Gerd Gigenrenzer
- Gerd Gigerenzer beargumenteert in dit filmpje dat iedereen kan leren nadenken over risico's en onzekerheden, en dat experts soms zelf meer deel van het probleem zijn dan van de oplossing
How smart people make smart decisions
- Gigenrenzer weidt in dit filmpje nog verder uit over hoe je mensen passende beslissingen kunt laten nemen.
De bouwstenen in de leerlijn preventie
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |