Preventie en erfelijke ziekten bij een kinderwens: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k
k
Regel 1: Regel 1:
 +
<br />
 
{| class="infobox-leerlijn-9"
 
{| class="infobox-leerlijn-9"
! colspan="2" | <span class="infobox-titel">[[Leerlijn preventie]]</span>
+
! {{Titelbalk - Leerlijn preventie}}
 
|-
 
|-
 
|'''Auteur'''
 
|'''Auteur'''
|Annemarie Schalkwijk
+
|
Louise Nooteboom
+
{{auteur - Annemarie Schalkwijk|Annemarie Schalkwijk}}<br />
 +
{{auteur - Louise Nooteboom|Louise Nooteboom}}<br />
 +
{{auteur - Erik Fokke|Erik Fokke}}<br />
 
|-
 
|-
 
|'''Stage'''
 
|'''Stage'''
 
|
 
|
[[1e Huisartsstage]]<br />
+
{{stage - 1e Huisartsstage}}<br />
[[Klinische stage]]<br />
+
{{stage - 2e Huisartsstage}}<br />
[[CZ stage]]<br />
 
[[GGZ stage]]<br />
 
[[2e Huisartsstage]]
 
 
|-
 
|-
 
|'''KBA'''
 
|'''KBA'''
 
|
 
|
[[:Category:KBA 7.9 - Kinderwens|9. Kinderwens]]
+
{{KBA 9.9 - Kinderwens}}<br />
 
|-
 
|-
|'''Competenties'''
+
|'''Competentiegebied'''
|[[Competentiegebied 1 - Medisch handelen|1. Medisch handelen]]<br />
+
|
[[Competentiegebied 2 - Communicatie|2. Communicatie]]<br />
+
{{Competentiegebied 1 - Medisch handelen}}<br />
[[Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen|5. Maatschappelijk handelen]]<br />
+
{{Competentiegebied 2 - Communicatie}}<br />
[[Competentiegebied 7 - Professionaliteit|7. Professionaliteit]]
+
{{Competentiegebied 4 - Organiseren}}<br />
 +
{{Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen}}<br />
 +
{{Competentiegebied 7 - Professionaliteit}}<br />
 
|-
 
|-
|'''Leervorm'''
+
|'''Toepassing'''
|Praktijk
+
|
Leergesprek
+
{{Toepassing - Leergesprek}}<br />
 +
{{Toepassing - Praktijkleren}}<br />
 
|-
 
|-
|'''Datum'''
+
|'''Trefwoord'''
|18-02-2018
+
|
 +
Volgt
 
|}
 
|}
 
 
=== Relevantie ===
 
=== Relevantie ===
 
In deze leeropdracht leer je waar je aan moet denken bij patiënten op het spreekuur met een kinderwens of vroege zwangerschap
 
In deze leeropdracht leer je waar je aan moet denken bij patiënten op het spreekuur met een kinderwens of vroege zwangerschap
Regel 66: Regel 69:
 
* Ga na of je iets terug kunt vinden over een kinderwens bij deze patienten
 
* Ga na of je iets terug kunt vinden over een kinderwens bij deze patienten
 
* Idealiter bespreek je met deze patienten welke afwegingen zij hebben gemaakt in hun gezinskeuze, maar in afwezigheid van een hulpvraag kun je er ook in je groep over discussieren met behulp van de risico-communicatie tools.
 
* Idealiter bespreek je met deze patienten welke afwegingen zij hebben gemaakt in hun gezinskeuze, maar in afwezigheid van een hulpvraag kun je er ook in je groep over discussieren met behulp van de risico-communicatie tools.
 +
 +
=== Overige bouwstenen in de leerlijn ===
 +
{{Bouwstenen - Leerlijn preventie}}

Versie van 20 jul 2018 om 15:58


Leerlijn preventie
Auteur

Annemarie Schalkwijk

Louise Nooteboom

Erik Fokke

Stage

1e Huisartsstage

2e Huisartsstage

KBA

9. Kinderwens

Competentiegebied

Medisch handelen

Communicatie

Organiseren

Maatschappelijk handelen

Professionaliteit

Toepassing

Leergesprek

Praktijkleren

Trefwoord

Volgt

Relevantie

In deze leeropdracht leer je waar je aan moet denken bij patiënten op het spreekuur met een kinderwens of vroege zwangerschap

Doelen

  • Kennis vergaren over preventie in de zwangerschap met betrekking tot
    • Algemene preventieve maatregelen
    • Counseling bij erfelijke risico's

Voorbereiding

Voor de zwangerschap

Tijdens de zwangerschap

Erfelijke risico's

Bouwsteen 1

  • Ga na hoe de (pre) conceptiezorg in jouw praktijk geregeld is. Wat gebeurt er bij een zwangerschapsmelding? En na een bevalling? Bespreek dit in een leergesprek.

Bouwsteen 2

  • Zijn er patienten/families met erfelijke ziekten in je praktijk? Vraag het je HAO of check in je HIS. Denk aan familiaire borst of eierstokkanker of neurofibromatose.
  • Ga na of je iets terug kunt vinden over een kinderwens bij deze patienten
  • Idealiter bespreek je met deze patienten welke afwegingen zij hebben gemaakt in hun gezinskeuze, maar in afwezigheid van een hulpvraag kun je er ook in je groep over discussieren met behulp van de risico-communicatie tools.

Overige bouwstenen in de leerlijn