Leerlijn preventie: verschil tussen versies
k |
k |
||
Regel 8: | Regel 8: | ||
| | | | ||
'''Leerlijnmedewerkers''':<br /> | '''Leerlijnmedewerkers''':<br /> | ||
− | dr. {{auteur - Annemarie Schalkwijk|Annemarie Schalkwijk}} | + | dr. {{auteur - Annemarie Schalkwijk|Annemarie Schalkwijk}}Huisarts<br /> |
− | drs. {{auteur - Louise Nooteboom|Louise Nooteboom}} | + | drs. {{auteur - Louise Nooteboom|Louise Nooteboom}}Huisarts |
|} | |} | ||
In de Leerlijn Preventie is onderwijs te vinden voor de huisartsopleiding VUmc. Het onderwijs dat op deze pagina's wordt aangeboden, is nog 'work in progress'. Reacties en opmerkingen graag sturen naar bovenstaand emailadres.<br /> | In de Leerlijn Preventie is onderwijs te vinden voor de huisartsopleiding VUmc. Het onderwijs dat op deze pagina's wordt aangeboden, is nog 'work in progress'. Reacties en opmerkingen graag sturen naar bovenstaand emailadres.<br /> | ||
Regel 28: | Regel 28: | ||
====Deelthema 1: Zorg op individueel niveau==== | ====Deelthema 1: Zorg op individueel niveau==== | ||
{{KBA 9.1}} | {{KBA 9.1}} | ||
− | + | <DynamicPageList> | |
− | + | category = KBA 9.1 - Individueel zorgplan | |
+ | namespace = 0 | ||
+ | mode = unordered | ||
+ | ordermethod = sortkey | ||
+ | </DynamicPageList> | ||
{{KBA 9.2}} | {{KBA 9.2}} | ||
− | + | <DynamicPageList> | |
− | + | category = KBA 9.2 - Leefstijl | |
− | + | namespace = 0 | |
− | + | mode = unordered | |
+ | ordermethod = sortkey | ||
+ | </DynamicPageList> | ||
{{KBA 9.3}} | {{KBA 9.3}} | ||
− | + | <DynamicPageList> | |
− | + | category = KBA 9.3 - Preventieve activiteiten | |
− | + | namespace = 0 | |
+ | mode = unordered | ||
+ | ordermethod = sortkey | ||
+ | </DynamicPageList> | ||
====Deelthema 2: Zorg op praktijkpopulatieniveau==== | ====Deelthema 2: Zorg op praktijkpopulatieniveau==== | ||
{{KBA 9.4}} | {{KBA 9.4}} | ||
− | + | <DynamicPageList> | |
− | + | category = KBA 9.4 - Opsporen en selecteren | |
− | + | namespace = 0 | |
+ | mode = unordered | ||
+ | ordermethod = sortkey | ||
+ | </DynamicPageList> | ||
{{KBA 9.5}} | {{KBA 9.5}} | ||
− | + | <DynamicPageList> | |
− | + | category = KBA 9.5 - Programmatische preventie | |
− | + | namespace = 0 | |
+ | mode = unordered | ||
+ | ordermethod = sortkey | ||
+ | </DynamicPageList> | ||
====Deelthema 3: Organisatie van de zorg op wijkniveau==== | ====Deelthema 3: Organisatie van de zorg op wijkniveau==== | ||
{{KBA 9.6}} | {{KBA 9.6}} | ||
− | + | <DynamicPageList> | |
− | + | category = KBA 9.6 - Preventieproject | |
+ | namespace = 0 | ||
+ | mode = unordered | ||
+ | ordermethod = sortkey | ||
+ | </DynamicPageList> | ||
{{KBA 9.7}} | {{KBA 9.7}} | ||
− | + | <DynamicPageList> | |
− | + | category = KBA 9.7 - Bevolkingsonderzoek | |
+ | namespace = 0 | ||
+ | mode = unordered | ||
+ | ordermethod = sortkey | ||
+ | </DynamicPageList> | ||
{{KBA 9.8}} | {{KBA 9.8}} | ||
− | + | <DynamicPageList> | |
− | + | category = KBA 9.8 - Screening | |
+ | namespace = 0 | ||
+ | mode = unordered | ||
+ | ordermethod = sortkey | ||
+ | </DynamicPageList> | ||
{{KBA 9.9}} | {{KBA 9.9}} | ||
− | + | <DynamicPageList> | |
− | + | category = KBA 9.9 - Kinderwens | |
+ | namespace = 0 | ||
+ | mode = unordered | ||
+ | ordermethod = sortkey | ||
+ | </DynamicPageList> | ||
=== Overige leerlijnen === | === Overige leerlijnen === | ||
{{Leerlijnen horizontaal}} | {{Leerlijnen horizontaal}} | ||
− | |||
− |
Versie van 23 jul 2018 om 14:25
Leerlijn preventie |
---|
Leerlijnhouder: |
Leerlijnmedewerkers: |
In de Leerlijn Preventie is onderwijs te vinden voor de huisartsopleiding VUmc. Het onderwijs dat op deze pagina's wordt aangeboden, is nog 'work in progress'. Reacties en opmerkingen graag sturen naar bovenstaand emailadres.
Onder de KBA's Preventie zijn bouwstenen voor het onderwijs te vinden. Deze bouwstenen zijn in veel gevallen voor meerdere KBA's te gebruiken. Via hyperlinks proberen we de verschillende KBA's met elkaar te integreren. Onder de meeste KBA's zijn bouwstenen te vinden voor verschillende onderwijsvormen.
Preventie en huisarts
Het doel van preventie in de gezondheidszorg is zorgen dat mensen langer gezond blijven door hun gezondheid te bevorderen en te beschermen. Preventie heeft ook tot doel ziekten en complicaties van ziekten te voorkomen, of in een zo vroeg mogelijk stadium op te sporen.
- Wat verstaan we onder preventie? En wat vind jij?
- Van ziekte en zorg naar gezondheid en gedrag. Hoe bespreek ik dit?
- Hoe maak ik risico's begrijpelijk voor mijn patient?
- De preventieparadox, wat is dat eigenlijk?
Opbouw van de leerlijn
De opzet van de Leerlijn Preventie is om voor het onderwijs van aios en opleiders (praktijkleren, terugkomdagen, paralleldagen en zelfstudie) relevante informatie en links bijeen te brengen, bruikbaar om vat te krijgen op het onderwerp preventie. De KBA’s Preventie geformuleerd door Huisartsopleiding Nederland spelen daarbij een ordenende en leidende rol.
Bouwstenen
Deelthema 1: Zorg op individueel niveau
1. Stelt, samen met de patiënt, een individueel zorgplan op ter preventie van een chronische ziekte. | Competenties |
---|---|
|
|
- Shared Decision Making volgens Glyn Elwyn
- Risico's bespreken met de patiënt
- Mondzorg bij ouderen
- Microbioom en antibiotica
- Farmacogenetisch profiel
- Een individueel zorgplan opstellen
2. Verkent op indicatie de leefstijl van een patiënt en bespreekt mogelijkheden tot verandering. | Competenties |
---|---|
|
|
- Wetenschap en leefstijlgeneeskunde
- Wat verstaan we onder preventie
- Voeding en gewicht bespreken - ondersteuning en informatie
- Van ziekte en zorg naar gezondheid en gedrag
- Slaap - onmisbaar voor een gezonde leefstijl
- Positieve Gezondheid
- Microbioom en antibiotica
- Leefstijlverandering bespreekbaar maken
- Bewegen - achtergrond en praktijk
3. Adviseert over verschillende preventieve activiteiten. | Competenties |
---|---|
|
|
- Wat verstaan we onder preventie
- Voeding en gewicht bespreken - ondersteuning en informatie
- Toxicologie en milieu
- SOA-preventie
- PSA - Prostaat Specifiek Antigeen
- Preventief consult - Cijfers en standaarden
- Microbioom en antibiotica
- Bewegen - achtergrond en praktijk
Deelthema 2: Zorg op praktijkpopulatieniveau
4. Selecteert personen en patiënten met een verhoogd gezondheidsrisico. | Competenties |
---|---|
|
|
- Shared Decision Making volgens Glyn Elwyn
- Risico's bespreken met de patiënt
- Patiënten selecteren voor een preventieprogramma
- Microbioom en antibiotica
- Leefstijlverandering bespreekbaar maken
- Bewegen - achtergrond en praktijk
5. Voert programmatische preventie uit. | Competenties |
---|---|
|
|
- Wat verstaan we onder preventie
- Vaccinaties
- Samenwerking in de wijk
- Microbioom en antibiotica
- De eerste 1000 dagen
Deelthema 3: Organisatie van de zorg op wijkniveau
6. Bepaalt welke rol de huisarts heeft in een nieuw of bestaand preventieproject en voert deze uit. | Competenties |
---|---|
|
|
- Shared Decision Making volgens Glyn Elwyn
- Microbioom en antibiotica
- Een preventieproject ontwikkelen in de praktijk
- Bewegen - achtergrond en praktijk
7. Is betrokken bij de uitvoering van bevolkingsonderzoek zoals door de beroepsgroep met de overheid is overeengekomen en voert zijn aandeel hierin uit. | Competenties |
---|---|
|
|
8. Brengt een erfelijke ziekte in de familie van een patiënt in kaart en bespreekt of screening of diagnostiek aan de orde is | Competenties |
---|---|
|
|
9. Bespreekt bij bestaande kinderwens preventieve mogelijkheden voorafgaand aan een toekomstige zwangerschap. | Competenties |
---|---|
|
|
Overige leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |