Planmatig werken: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
(Nieuwe pagina aangemaakt met '<br /> {| class="infobox leerlijn-praktijk" ! {{Titelbalk - Leerlijn praktijkmanagement}} |- |'''Auteur''' | {{Auteur - Vacant}} |- |'''Stage''' | {{stage - 1e Huis...')
 
(bouwsteen gemaakt)
Regel 1: Regel 1:
<br />
+
 
 
{| class="infobox leerlijn-praktijk"
 
{| class="infobox leerlijn-praktijk"
 
! {{Titelbalk - Leerlijn praktijkmanagement}}
 
! {{Titelbalk - Leerlijn praktijkmanagement}}
 
|-
 
|-
 
|'''Auteur'''
 
|'''Auteur'''
|
+
|Eddy Reijnders
{{Auteur - Vacant}}
+
Joyce Stroeve
 
|-
 
|-
 
|'''Stage'''
 
|'''Stage'''
Regel 17: Regel 17:
 
|'''KBA'''
 
|'''KBA'''
 
|
 
|
{{KBA 10.1 - Visie}}
 
 
{{KBA 10.2 - Systematisch verbeteren}}
 
{{KBA 10.2 - Systematisch verbeteren}}
{{KBA 10.3 - Supervisie}}
 
{{KBA 10.4 - Patiëntveiligheid}}
 
{{KBA 10.5 - Financiering en bedrijfsvoering}}
 
{{KBA 10.6 - Multidisciplinair overleg}}
 
{{KBA 10.7 - Patiëntenrelatie en informatievoorziening}}
 
 
|-
 
|-
 
|'''Competenties'''
 
|'''Competenties'''
 
|
 
|
{{Competentiegebied 1 - Medisch handelen}}
 
{{Competentiegebied 2 - Communicatie}}
 
{{Competentiegebied 3 - Samenwerken}}
 
 
{{Competentiegebied 4 - Organiseren}}
 
{{Competentiegebied 4 - Organiseren}}
{{Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen}}
 
{{Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap}}
 
 
{{Competentiegebied 7 - Professionaliteit}}
 
{{Competentiegebied 7 - Professionaliteit}}
 
|-
 
|-
 
|'''Leerplek'''
 
|'''Leerplek'''
 
|
 
|
{{Toepassing - Leergesprek}}
 
{{Toepassing - Praktijkleren}}
 
{{Toepassing - Onderwijsprogramma}}
 
 
{{Toepassing - Zelfstudie}}
 
{{Toepassing - Zelfstudie}}
 
|-
 
|-
 
|'''Trefwoord'''
 
|'''Trefwoord'''
|
+
|Jaarplanning
Volgt
+
Planmatig werken
 +
 
 +
Time-management
 +
 
 +
Plannen
 
|}
 
|}
 
=== Relevantie ===
 
=== Relevantie ===
  
 +
De toekomstvisie huisartsgeneeskunde verwacht dat huisartspraktijken steeds meer preventieve, geplande zorg gaan bieden. Huisartsenzorg bestaat voor een belangrijk deel uit reageren op vragen van patiënten, assistentes en collega’s.
  
=== Doelen ===
+
‘Planmatig Werken’ is een manier om overzicht te scheppen en zorgt dat  je geen zaken laat liggen en op tijd je werk af krijgt.
  
 +
Het structureren van werk en opleiding zorgt ervoor dat je weet, wat er wanneer van je verwacht wordt.
  
==== Subdoelen ====
+
=== Doelen ===
 
+
* Leren anticiperen op taken en activiteiten en je tijdsindeling
 +
* Weten hoe je een haalbare realistische planning maakt, waarbij je werk en privé combineert.
 +
* Inzicht in welke manier van plannen er bij je past
 +
* Besef dat manier van plannen niet voor iedereen gelijk hoeft te zijn, waar je bij een gedeelde planning rekening moet houden
  
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
  
 +
Maak vervolgens een jaarplanning, het volgende kun je hierin verwerken:
 +
* Bijzondere praktijkdagen (zelfstandig dagen / weken)
 +
* Onderwijsdagen (bijvoorbeeld koppeldagen)
 +
* Te maken opdrachten
 +
* Tijdsmomenten
 +
* In te leveren documenten / formulieren
 +
* Belangrijke privé-momenten
 +
* Vakantie
 +
* Bespreek met je opleider de voor hem relevante onderdelen van je plannen:
 +
* Vrij te vragen dagen
 +
* Momenten van beoordelingen
 +
* Opdrachten waarbij je input / feedback van je opleider nodig hebt
 +
Evalueer periodiek (welke termijn voor jou werkend is) of je planning nog klopt en pas hem aan en informeer betrokken partijen.
  
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
  
 
+
Een opdracht die je in de eerste weken van de start van een periode van je opleiding kan maken (bijvoorbeeld start van de eerste fase / start van klinische stage / start tweede fase).
 
==== Bronnen ====
 
==== Bronnen ====
  
 
{{Footer - Leerlijn praktijkmanagement}}
 
{{Footer - Leerlijn praktijkmanagement}}

Versie van 18 okt 2018 om 20:26

Leerlijn praktijkmanagement
Auteur Eddy Reijnders

Joyce Stroeve

Stage

1e Huisartsstage
Klinische stage
CZ stage
GGZ stage
2e Huisartsstage

KBA

2. Systematisch verbeteren

Competenties

Organiseren
Professionaliteit

Leerplek

Zelfstudie

Trefwoord Jaarplanning

Planmatig werken

Time-management

Plannen

Relevantie

De toekomstvisie huisartsgeneeskunde verwacht dat huisartspraktijken steeds meer preventieve, geplande zorg gaan bieden. Huisartsenzorg bestaat voor een belangrijk deel uit reageren op vragen van patiënten, assistentes en collega’s.

‘Planmatig Werken’ is een manier om overzicht te scheppen en zorgt dat  je geen zaken laat liggen en op tijd je werk af krijgt.

Het structureren van werk en opleiding zorgt ervoor dat je weet, wat er wanneer van je verwacht wordt.

Doelen

  • Leren anticiperen op taken en activiteiten en je tijdsindeling
  • Weten hoe je een haalbare realistische planning maakt, waarbij je werk en privé combineert.
  • Inzicht in welke manier van plannen er bij je past
  • Besef dat manier van plannen niet voor iedereen gelijk hoeft te zijn, waar je bij een gedeelde planning rekening moet houden

Onderwijsactiviteiten

Maak vervolgens een jaarplanning, het volgende kun je hierin verwerken:

  • Bijzondere praktijkdagen (zelfstandig dagen / weken)
  • Onderwijsdagen (bijvoorbeeld koppeldagen)
  • Te maken opdrachten
  • Tijdsmomenten
  • In te leveren documenten / formulieren
  • Belangrijke privé-momenten
  • Vakantie
  • Bespreek met je opleider de voor hem relevante onderdelen van je plannen:
  • Vrij te vragen dagen
  • Momenten van beoordelingen
  • Opdrachten waarbij je input / feedback van je opleider nodig hebt

Evalueer periodiek (welke termijn voor jou werkend is) of je planning nog klopt en pas hem aan en informeer betrokken partijen.

Gebruiksaanwijzing

Een opdracht die je in de eerste weken van de start van een periode van je opleiding kan maken (bijvoorbeeld start van de eerste fase / start van klinische stage / start tweede fase).

Bronnen

De bouwstenen in de leerlijn praktijkmanagement

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie