Een preventieproject ontwikkelen in de praktijk: verschil tussen versies
Regel 54: | Regel 54: | ||
* Over financiering Financiering preventie.pdf | * Over financiering Financiering preventie.pdf | ||
* PIN (gratis) over [https://www.nhg.org/winkel/producten/samenwerken-aan-gezondheid-de-wijk-pin-2201 Samenwerking over gezondheid in de wijk] | * PIN (gratis) over [https://www.nhg.org/winkel/producten/samenwerken-aan-gezondheid-de-wijk-pin-2201 Samenwerking over gezondheid in de wijk] | ||
− | * Werkboek [https://www.loketgezondleven.nl/sites/default/files/ | + | * Werkboek [https://www.loketgezondleven.nl/sites/default/files/181126_010946_116520_Werkboek_preventie_V2_TG_SPREAD.pdf Samenwerken met eerste lijn in de wijk van RIVM] |
* [https://www.loketgezondleven.nl/gezonde-gemeente/themadossiers/preventie-zorg-en-welzijn/eerstelijnszorg-huisartsenpraktijk/tools Praktische vragen rondom leefstijl en preventie]. Waar kunnen patiënten terecht voor specifieke leefstijladviezen? Welke informatie kunt u zelf in uw praktijk gebruiken? | * [https://www.loketgezondleven.nl/gezonde-gemeente/themadossiers/preventie-zorg-en-welzijn/eerstelijnszorg-huisartsenpraktijk/tools Praktische vragen rondom leefstijl en preventie]. Waar kunnen patiënten terecht voor specifieke leefstijladviezen? Welke informatie kunt u zelf in uw praktijk gebruiken? | ||
=== Onderwijsactiviteiten === | === Onderwijsactiviteiten === | ||
* Breng in kaart wat er in jouw buurt gebeurt op het gebied van preventie. Wat doet de gemeente, GGD, maatschappelijk werk etc, is er nog een rol voor andere organisaties? | * Breng in kaart wat er in jouw buurt gebeurt op het gebied van preventie. Wat doet de gemeente, GGD, maatschappelijk werk etc, is er nog een rol voor andere organisaties? | ||
− | * Hoe is de financiering van preventie geregeld? Zijn er afspraken met de verzekeraar en/of zorggroep? Bepreek je bevindingen in een leergesprek. | + | * Hoe is de financiering van preventie geregeld? Zijn er afspraken met de verzekeraar en/of zorggroep? Bepreek je bevindingen of vraag het na in een leergesprek. |
* Bespreek in een leergesprek de of en wat er in het verleden als is gedaan op het gebied van preventie in jouw praktijk | * Bespreek in een leergesprek de of en wat er in het verleden als is gedaan op het gebied van preventie in jouw praktijk | ||
* Selecteer mbv bovenstaande links een geschikt preventie project, of verzin zelf iets nieuws! [https://www.loketgezondleven.nl/gezonde-gemeente/themadossiers/preventie-zorg-en-welzijn/eerstelijnszorg-huisartsenpraktijk-0 Inspirerende voorbeelden] genoeg. | * Selecteer mbv bovenstaande links een geschikt preventie project, of verzin zelf iets nieuws! [https://www.loketgezondleven.nl/gezonde-gemeente/themadossiers/preventie-zorg-en-welzijn/eerstelijnszorg-huisartsenpraktijk-0 Inspirerende voorbeelden] genoeg. |
Versie van 10 dec 2018 om 12:26
Leerlijn preventie | |
---|---|
Auteur | |
Stage |
1e Huisartsstage |
KBA | |
Competentie | |
Toepassing | |
Trefwoord |
Volgt |
Inhoud
Relevantie
Na het maken van deze opdracht heb je kennis gemaakt met de mogelijkheden van het opzetten van een preventie project in je eigen praktijk. Je hebt nagedacht over de zin- en onzin van bepaalde projecten voor jouw populatie en je weet wat er speelt in je gemeente / wijk. Daarnaast ken je je mogelijkheden en beperkingen als huisarts.
Doelen
- In kaart brengen van de behoeftes / uitdagingen op het gebied van preventie in jouw praktijk / wijk
- Opzetten van een preventie project in je praktijk / wijk
- Je verhouden tot maatschappelijke on- mogelijkheden en kennis nemen van financiering
Gebruiksaanwijzing
- Voordat je gaat nadenken over een preventie project in je praktijk, is het goed om na te denken over wat je wilt bereiken. Wat heeft jouw populatie nodig en hoe kun je je doelgroep bereiken?
(Literatuur)bronnen
- Voor informatie over je buurt: ROS-wijkscan en Waarstaatjegemeente
- Voor inspiratie ten aanzien van het onderwerp: https://www.loketgezondleven.nl/gezonde-gemeente/themadossiers/preventie-zorg-en-welzijn/eerstelijnszorg-huisartsenpraktijk-0
- Preventie in de praktijk: https://www.nhg.org/thema/preventie-de-huisartsenpraktijk
- Voor samenwerking in de buurt: https://www.nhg.org/preventieindebuurt
- Over financiering Financiering preventie.pdf
- PIN (gratis) over Samenwerking over gezondheid in de wijk
- Werkboek Samenwerken met eerste lijn in de wijk van RIVM
- Praktische vragen rondom leefstijl en preventie. Waar kunnen patiënten terecht voor specifieke leefstijladviezen? Welke informatie kunt u zelf in uw praktijk gebruiken?
Onderwijsactiviteiten
- Breng in kaart wat er in jouw buurt gebeurt op het gebied van preventie. Wat doet de gemeente, GGD, maatschappelijk werk etc, is er nog een rol voor andere organisaties?
- Hoe is de financiering van preventie geregeld? Zijn er afspraken met de verzekeraar en/of zorggroep? Bepreek je bevindingen of vraag het na in een leergesprek.
- Bespreek in een leergesprek de of en wat er in het verleden als is gedaan op het gebied van preventie in jouw praktijk
- Selecteer mbv bovenstaande links een geschikt preventie project, of verzin zelf iets nieuws! Inspirerende voorbeelden genoeg.
- Bedenk welke stakeholders je nodig heb voor de uitvoering van de project (denk aan praktijk verpleegkundige, wijkzorg, gemeente, zie ook opdracht 2)
- Ga aan de slag met behulp van de NHG links, maak een projectplan (liefst een overzicht op 1 A4) en bespreek met je stakeholders de uitvoering.
- Let op overdraagbaarheid; wie neemt het project over als jij er niet meer bent?
Achtergrond
Onderstaande informatie + link helpt je niet direct met het kiezen van een project, maar laten je wel de context zien waar je mee te maken hebt:
Verantwoordelijkheid van de burgers, waar zijn de grenzen
Naast denkvermogen is 'doenvermogen' minstens zo belangrijk om aan de hoge eisen van de participatiesamenleving te kunnen voldoen. De overheid verwacht van burgers steeds vaker dat ze zelfredzaam zijn op het gebied van gezondheid, persoonlijke financiën en de arbeidsmarkt. De WRR vraagt met het rapport ‘Weten is nog geen doen. Een realistisch perspectief op redzaamheid’ aandacht voor het belang van niet-cognitieve vermogens van patienten, zoals een doel stellen, in actie komen, volhouden en om kunnen gaan met verleiding en tegenslag. https://www.wrr.nl/publicaties/rapporten/2017/04/24/weten-is-nog-geen-doen
De bouwstenen in de leerlijn preventie
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
- Leerlijn preventie
- Bouwsteen
- Auteur - Annemarie Schalkwijk
- Auteur - Louise Nooteboom
- Auteur - Erik Fokke
- 1e Huisartsstage
- Klinische stage
- CZ stage
- GGZ stage
- 2e Huisartsstage
- KBA 9.6 - Preventieproject
- Competentiegebied 4 - Organiseren
- Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen
- Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap
- Toepassing - Leergesprek
- Toepassing - Praktijkleren