Wetenschap en leefstijlgeneeskunde: verschil tussen versies
Regel 35: | Regel 35: | ||
=== Doel === | === Doel === | ||
− | + | * De aios vormt zich een mening t.a.v. leefstijl en de rol van de huisarts. | |
− | + | * De aios is bekend met een aantal grote studies naar het effect van leefstijl interventies. | |
− | Subdoelen: | + | Subdoelen: |
− | + | * De aios verzamelt (wetenschappelijk onderbouwde) argumenten. | |
− | + | * De aios gaat een discussie aan met opleiders/collega’s over het nut van leefstijlinterventies aanbieden. | |
+ | === Gebruiksaanwijzing === | ||
+ | |||
+ | Deze bouwsteen is geschikt als zelfstudie materiaal en ter invulling van een leergesprek tijdens de huisartsen stages van de opleiding. | ||
+ | === Onderwijsactiviteiten === | ||
+ | <u>Voorbereiding 1</u> | ||
− | + | Je gaat je voorbereiden op een discussie met je opleider over het thema preventie in de spreekkamer. ''Alternatief: met een ander aios-opleider koppel, vraag ze mee te doen.'' | |
+ | |||
+ | <u>Leergesprek 1</u> | ||
+ | |||
+ | De aios(sen) plant(plannen) een gesprek in met de opleider ter bespreking van leefstijl interventies. Bespreek het volgende met je opleider: | ||
+ | |||
+ | 1. Wat doen jullie op dit moment aan leefstijlinterventie in de praktijk? | ||
+ | |||
+ | 2. Doen jullie ook mee aan programma’s als ‘Keer diabetes om’? Welke? Waarom wel/niet? Wat vinden jullie daarvan? | ||
+ | |||
+ | 3. Loop samen de patiënten van je/jullie ochtendspreekuur langs: bij wie heb je een leefstijl interventie ingezet of bij wie zou je dat willen doen? Kies 1 patiënt. Hoe pak je dat aan? Hoeveel tijd ben je er mee kwijt? Denk je dat het zin heeft? (Max 15 min) | ||
+ | |||
+ | Lees het volgende artikel: https://www.henw.org/artikelen/preventieparadox-ingezonden | ||
+ | |||
+ | 4. Kunnen jullie je vinden in de mening van de auteur? Hoe ver vind je dat je taak gaat als huisarts? | ||
+ | |||
+ | Vastgestelde kerntaak (Woudschoten conferentie) van de huisarts t.a.v. preventieve zorg is: “huisartsen vinden primaire preventie van groot belang, waarbij zij zich richten op geïndiceerde en zorg gerelateerde preventie op individueel niveau. De overheid is met name verantwoordelijk voor bredere, populatiegerichte preventietaken en kan hier andere zorgverleners dan huisartsen voor inschakelen.” Bron: huisartsvandetoekomst.nl | ||
+ | |||
+ | 5. Eens/oneens? Bepaal ieder voor zich jullie standpunt t.a.v. leefstijlinterventie door de huisarts en in zijn algemeen. | ||
+ | |||
+ | <u>Voorbereiding 2</u> | ||
+ | |||
+ | Jullie gaan een discussie voeren t.a.v. het nut van leefstijl interventies in de spreekkamer. Vind je dat je er wel of niet als huisarts je tijd in moet stoppen? | ||
+ | |||
+ | ''Alternatief: Samen met een andere aios-opleider-koppel zijn jullie aan deze opdracht begonnen. Spits op in 2 teams, opleiders versus aios of het ene versus het ander koppel, alles mag.'' | ||
+ | |||
+ | Een team verdedigt en het andere bestrijdt de volgende stelling: | ||
+ | |||
+ | ‘Het is noodzakelijk om aandacht te besteden aan leefstijlinterventies in de spreekkamer’. | ||
+ | |||
+ | Prik een datum voor een (duo-)leergesprek(, indien afstand een probleem is, via videobellen). | ||
+ | |||
+ | Bereid jullie goed voor middels het verzamelen van argumenten. Verdiep je in voor handen zijde wetenschappelijke artikelen, zijn leefstijl interventies wetenschappelijk bewezen of juist niet? Wat wil dat zeggen? | ||
+ | |||
+ | <u>Leergesprek 2</u> | ||
+ | Discussie/debat. | ||
− | |||
==== Bronnen ==== | ==== Bronnen ==== | ||
+ | https://www.nrc.nl/nieuws/2020/01/03/ontzieken-gezond-gaan-leven-als-medicijn-a3985651 | ||
+ | |||
+ | https://toekomsthuisartsenzorg.nl/huisartsen-stellen-samen-vast-dit-is-waar-we-voor-staan/ | ||
+ | |||
+ | https://www.nhg.org/thema/preventie-de-huisartsenpraktijk-0 | ||
+ | |||
+ | https://www.lhv.nl/uw-beroep/aanbod/preventie | ||
+ | <nowiki>https://www.henw.org/artikelen/preventie-de-huisartsenpraktijk-kom-beweging</nowiki> | ||
{{Footer - Leerlijn preventie}} | {{Footer - Leerlijn preventie}} |
Versie van 1 mei 2020 om 12:48
Leerlijn preventie | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competenties |
Communicatie |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
‘Leefstijlgeneeskunde’ brengt nogal wat discussie met zich mee. Aan de ene kant veelbelovend, aan de andere kant is het effect omstreden. Sommige huisartsen vinden het dan ook niet hun taak patiënten te begeleiden bij leefstijlverandering. Onlangs is het thema preventie aan bod gekomen tijdens de Woudschoten Conferentie.
Doel
- De aios vormt zich een mening t.a.v. leefstijl en de rol van de huisarts.
- De aios is bekend met een aantal grote studies naar het effect van leefstijl interventies.
Subdoelen:
- De aios verzamelt (wetenschappelijk onderbouwde) argumenten.
- De aios gaat een discussie aan met opleiders/collega’s over het nut van leefstijlinterventies aanbieden.
Gebruiksaanwijzing
Deze bouwsteen is geschikt als zelfstudie materiaal en ter invulling van een leergesprek tijdens de huisartsen stages van de opleiding.
Onderwijsactiviteiten
Voorbereiding 1
Je gaat je voorbereiden op een discussie met je opleider over het thema preventie in de spreekkamer. Alternatief: met een ander aios-opleider koppel, vraag ze mee te doen.
Leergesprek 1
De aios(sen) plant(plannen) een gesprek in met de opleider ter bespreking van leefstijl interventies. Bespreek het volgende met je opleider:
1. Wat doen jullie op dit moment aan leefstijlinterventie in de praktijk?
2. Doen jullie ook mee aan programma’s als ‘Keer diabetes om’? Welke? Waarom wel/niet? Wat vinden jullie daarvan?
3. Loop samen de patiënten van je/jullie ochtendspreekuur langs: bij wie heb je een leefstijl interventie ingezet of bij wie zou je dat willen doen? Kies 1 patiënt. Hoe pak je dat aan? Hoeveel tijd ben je er mee kwijt? Denk je dat het zin heeft? (Max 15 min)
Lees het volgende artikel: https://www.henw.org/artikelen/preventieparadox-ingezonden
4. Kunnen jullie je vinden in de mening van de auteur? Hoe ver vind je dat je taak gaat als huisarts?
Vastgestelde kerntaak (Woudschoten conferentie) van de huisarts t.a.v. preventieve zorg is: “huisartsen vinden primaire preventie van groot belang, waarbij zij zich richten op geïndiceerde en zorg gerelateerde preventie op individueel niveau. De overheid is met name verantwoordelijk voor bredere, populatiegerichte preventietaken en kan hier andere zorgverleners dan huisartsen voor inschakelen.” Bron: huisartsvandetoekomst.nl
5. Eens/oneens? Bepaal ieder voor zich jullie standpunt t.a.v. leefstijlinterventie door de huisarts en in zijn algemeen.
Voorbereiding 2
Jullie gaan een discussie voeren t.a.v. het nut van leefstijl interventies in de spreekkamer. Vind je dat je er wel of niet als huisarts je tijd in moet stoppen?
Alternatief: Samen met een andere aios-opleider-koppel zijn jullie aan deze opdracht begonnen. Spits op in 2 teams, opleiders versus aios of het ene versus het ander koppel, alles mag.
Een team verdedigt en het andere bestrijdt de volgende stelling:
‘Het is noodzakelijk om aandacht te besteden aan leefstijlinterventies in de spreekkamer’.
Prik een datum voor een (duo-)leergesprek(, indien afstand een probleem is, via videobellen).
Bereid jullie goed voor middels het verzamelen van argumenten. Verdiep je in voor handen zijde wetenschappelijke artikelen, zijn leefstijl interventies wetenschappelijk bewezen of juist niet? Wat wil dat zeggen?
Leergesprek 2
Discussie/debat.
Bronnen
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/01/03/ontzieken-gezond-gaan-leven-als-medicijn-a3985651
https://toekomsthuisartsenzorg.nl/huisartsen-stellen-samen-vast-dit-is-waar-we-voor-staan/
https://www.nhg.org/thema/preventie-de-huisartsenpraktijk-0
https://www.lhv.nl/uw-beroep/aanbod/preventie
https://www.henw.org/artikelen/preventie-de-huisartsenpraktijk-kom-beweging
De bouwstenen in de leerlijn preventie
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
- Leerlijn preventie
- Bouwsteen
- Auteur - Esther van Vlaanderen
- Auteur - Marianne Hanneman
- 1e Huisartsstage
- 2e Huisartsstage
- KBA 9.2 - Leefstijl
- Competentiegebied 2 - Communicatie
- Competentiegebied 4 - Organiseren
- Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen
- Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap
- Toepassing - Leergesprek
- Toepassing - Onderwijsprogramma